2015-04-22, 19:06
Medlem
Hyra lägenhet i Stockholm!

God eftermiddag!

Min familj ska flytta upp till Stockholm och vi är tre personer, vi vill hyra en lägenhet under en längre period (kanske 2 år)
Är det möjligt? Med förutsättning att vi inte ska bo på 30 kvadrat?

Finns der någon hemsida där man kan se lägenheter som hyrs ut? Varken blocket eller hemnet har en sådan funktion. Hur går det till? Måste vi lägga in en annons i tidningen?

Tack på förhand!
Citera
2015-04-22, 19:08
Medlem
Hiphoppandas avatar
Om du inte har en lägenhet att byta med är det nog 2'a hand via blocket som gäller.
Citera
2015-04-22, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiphoppanda
Om du inte har en lägenhet att byta med är det nog 2'a hand via blocket som gäller.

Tack för snabbt svar!
Vad menas med andra hand?
Citera
2015-04-22, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSprezzatura
God eftermiddag!

Min familj ska flytta upp till Stockholm och vi är tre personer, vi vill hyra en lägenhet under en längre period (kanske 2 år)

Finns der någon hemsida där man kan se lägenheter som hyrs ut? Varken blocket eller hemnet har en sådan funktion. Hur går det till? Måste vi lägga in en annons i tidningen?

Tack på förhand!

Vadå finns inte på blocket, det finns ju hundratals uthyres-annonser där?
Hemnet är ju bara till för bostadsrätter så där är det inte så konstigt att det inte finns något att hyra.
Du kan ju alltid testa dig att registrera dig på Stockholms Stads Bostadskö på https://bostad.stockholm.se/
Har du tur får du något nybygge i någon förort med ashög hyra efter något år eller tre.

Lycka till!
Citera
2015-04-22, 19:32
Medlem
Strandhuggs avatar
Citat:
Tack för snabbt svar!
Vad menas med andra hand?

Andra hand betyder att du hyr av en privatperson som har kontrakt på en lägenhet. Oftast en bostadsrätt eftersom hyresvärdar brukar tycka illa om att deras kunder hyr ut i andra hand. Fast det kan även vara så att bostadsrättsföreningar har åsikter mot att hyra ut sin lägenhet. När jag hyrde i andra hand för en massa år sedan var det under kriteriet att personen som hyrde ut bara skrev kontrakt med mig ett halvår i taget och att det berodde på att han studerade på annan ort. Så om du hittar någon som hyr ut så kolla med bostadsrättsföreningen så allt går rätt till. Jag har känslan av att det är mycket dribbel med svarta kontrakt.
Citera
2015-04-22, 21:55
Medlem
Citat:
God eftermiddag!

Tack på förhand!

Du finner annonser på Blocket om uthyrning. Jag hyr själv ut min lägenhet genom en annons jag satte ut på Blocket.
Citera
2015-04-22, 22:05
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
God eftermiddag!

Tack på förhand!
7-8 års kötid i okej område. Eller svindyrt, med bara 3 års kötid. Eller punga upp 3 millar. Eller blocket, tror det är ungefär så det ser ut.
Citera
2015-04-22, 22:20
Medlem
Tlagnojs avatar
Bostaddirekt, tar en vecka att styra andra hand där.
Citera
2015-05-03, 13:53
Medlem
Pletheneiss avatar
Jag har bott här i hela mitt liv men vill flytta hemifrån. Hur lätt är det att hitta en hyresrätt i sthlm? Jag är inte kräsen och kan ta en etta, vad som helst nästan.
Citera
2015-05-03, 14:02
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj

Kostar en del pengar dock. 2000 var det förut.
Citera
2015-05-03, 14:03
Medlem
asslikethats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj

Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Kostar en del pengar dock. 2000 var det förut.

Får man en lägenhet lätt är de väl en bra investering?
Citera
2015-05-03, 14:04
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Jag har bott här i hela mitt liv men vill flytta hemifrån. Hur lätt är det att hitta en hyresrätt i sthlm? Jag är inte kräsen och kan ta en etta, vad som helst nästan.

Du har bott här hela livet och undrar hur svårt det är...? Rätt så jävla svårt är det. Men du borde väl ha lite kontakter. Försök utnyttja dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in