2015-01-29, 11:55
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Sen går ni på visning och eftersom dom flesta är snorungar som tror dom ska få bo i ett slott så nöjer dom sig inte med den lilla ungdomslägenheten så dom tackar nej medan du får en visserligen liten men billig lägenhet.
En annan tolkning är att alla inte är lika desperata efter en lägenhet. Har man redan ett boende fixat så behöver man inte hoppa på första bästa lägenhet. Varför i så fall slösa bort kötiden på en sämre lägenhet när man har goda skäl att tro att ett bättre erbjudande kommer längre fram.

Jag menar att det är just detta tankesätt som ligger bakom att många med lång kötid inte nappar på lägenheter som de anmält intresse för.

Ett ytterligare skäl till att folk tackar nej är att de mest är intresserade av att gå på visningar av lite olika lägenheter i olika bostadsområden för att få en uppfattning om vad som erbjuds.

Slutsatsen blir att man inte ska låta sig nedslås av hur många som står framför en i kön till en viss lägenhet. Det är bättre att titta på bostadsköns statistik över hur lång kötid som behövts för liknande lägenheter, t.ex. under 2014, så att man får en uppfattning om vad som är rimligt. I slutändan kan det dock variera en del när man tittar på en specifik lägenhet.
Citera
2015-01-29, 12:31
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
En annan tolkning är att alla inte är lika desperata efter en lägenhet. Har man redan ett boende fixat så behöver man inte hoppa på första bästa lägenhet. Varför i så fall slösa bort kötiden på en sämre lägenhet när man har goda skäl att tro att ett bättre erbjudande kommer längre fram.

Jag menar att det är just detta tankesätt som ligger bakom att många med lång kötid inte nappar på lägenheter som de anmält intresse för.

Ett ytterligare skäl till att folk tackar nej är att de mest är intresserade av att gå på visningar av lite olika lägenheter i olika bostadsområden för att få en uppfattning om vad som erbjuds.

Slutsatsen blir att man inte ska låta sig nedslås av hur många som står framför en i kön till en viss lägenhet. Det är bättre att titta på bostadsköns statistik över hur lång kötid som behövts för liknande lägenheter, t.ex. under 2014, så att man får en uppfattning om vad som är rimligt. I slutändan kan det dock variera en del när man tittar på en specifik lägenhet.

Nja, i mitt fall var jag den enda som inte hade sina föräldrar med sig så jag tror inte att dom redan satt på en lägenhet. För då skulle dom knappast söka ungdomslägenheter vilket innebär små lägenheter, ibland utan riktigt kök osv. Det söker man inte om man redan har en lägenhet (om inte enbart för läget).

Sen kan det stämma att dom inte är desperata utan fortsätter bo kvar hemma och sparar sin kötid för en bättre längre fram. Men det är ju just det jag menar är till ens fördel när man bara vill ha en lägenhet.

Den jag fick ligger i ett bra centrum 1min gång från t-banan. Hyran låg på 2,5k när jag fick den. Jag trodde inte jag skulle ha en chans med det läget och hyran. Idag är den dock BR då vi ombildade.

Nu snackar jag ungdomslägenheter. Dom kan man bara söka tills man är 25.
Senast redigerad av Bbobi 2015-01-29 kl. 12:40.
Citera
2015-01-29, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blazermannen
Om man har fast inkomst, men ett par gamla anmärkningar hos kronofogden som är betalda. Omöjligt få förstahandskontrakt i stockholm? Nån med erfarenhet?
Står i bostadskö sen några år tillbaka.

Inte omöjligt men ingen privat hyresvärd kommer att acceptera detta. Däremot kommunala bostadsbolag kan det fungera bättre med. Det är många bostäder som faller bort om man har betalningsanmärkningar. De flesta hyresvärdar via stockholmsbostäder är privata. Det är lönlöst att söka lgh hos privata värdar de kommer att säga nej direkt.
Citera
2015-01-29, 18:10
Medlem
Vad är en rimlig hyra för 50m2 i Stockholms innerstad?
1:a hand.. / fattig student
Citera
2015-01-29, 21:13
Medlem
knazbarnets avatar
Någon som har några bra tips på att lösa min bostadssituation?

Är 21 år, bor hemma nu. Har ett fast jobb sen två år tillbaka som ger mig ca 28k. Sparat har jag ca 130-150k. Inga anmärkningar, straff eller sån skit.

Har stått snart 22 år i SKB's kö och har i stort sett bara realistiska chanser på lägenheter i Hässelby gård, tensta, bredäng etc.

Andra hand är det bästa erbjudandet jag fått en två i sumpan för 10k/mån vilket jag skulle kunna ta och leva dugligt då jag har väldigt små utgifter men sabbar då det mesta av mitt sparande till en BR.

Jobbmässigt ser det ljust ut och jag skulle tro att jag inom ett halvår kan få en befordran och höja lönen markant till knappt 40k detta är dock inget jag vet säkert eller kan garantera...

Hur väljer privata hyresvärdar sina hyresgäster? Alla hemsidor jag sett skriver de att de förmedlar hyresrätterna till sthlm stads bostadskö... Finns det något sätt att gå före?
Citera
2015-01-29, 21:38
Citat:
Ursprungligen postat av zombah

Finns de i det äldre beståndet som fortfarande kostar en bit under 5K/mån och därifrån till 10K/mån som mest för nyproduktion skulle jag gissa.

Pratar du andrahandslägenheter så är det "all bets off", då kostar det i princip så mycket någon är villig att betala. Under 10K/mån är bara att glömma, ofta betydligt mer.
Citera
2015-01-29, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombah

runt 7000
Citera
2015-01-29, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Finns de i det äldre beståndet som fortfarande kostar en bit under 5K/mån och därifrån till 10K/mån som mest för nyproduktion skulle jag gissa.

Pratar du andrahandslägenheter så är det "all bets off", då kostar det i princip så mycket någon är villig att betala. Under 10K/mån är bara att glömma, ofta betydligt mer.
1:a hand är det.. 10 000 i allafall, nyrenoverad i city, för mkt..
Citera
2015-01-31, 13:25
Medlem
Har sökt på forumet men inte fått några träffar på denna fråga, mods får rätta mig om jag har fel.

Finns här någon med erfarenhet av hyrenbostad.se?

Hittar i princip ingen feedback alls från användare av sidan när jag googlar, är den seriös eller bluff?
Senast redigerad av Alder 2015-01-31 kl. 13:28.
Citera
2015-02-01, 23:31
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Någon som har några bra tips på att lösa min bostadssituation?

Är 21 år, bor hemma nu. Har ett fast jobb sen två år tillbaka som ger mig ca 28k. Sparat har jag ca 130-150k. Inga anmärkningar, straff eller sån skit.

Har stått snart 22 år i SKB's kö och har i stort sett bara realistiska chanser på lägenheter i Hässelby gård, tensta, bredäng etc.

Andra hand är det bästa erbjudandet jag fått en två i sumpan för 10k/mån vilket jag skulle kunna ta och leva dugligt då jag har väldigt små utgifter men sabbar då det mesta av mitt sparande till en BR.

Jobbmässigt ser det ljust ut och jag skulle tro att jag inom ett halvår kan få en befordran och höja lönen markant till knappt 40k detta är dock inget jag vet säkert eller kan garantera...

Hur väljer privata hyresvärdar sina hyresgäster? Alla hemsidor jag sett skriver de att de förmedlar hyresrätterna till sthlm stads bostadskö... Finns det något sätt att gå före?

Men snålis: varför köper du inte bara en lägenhet? Ren vinstaffär...
Citera
2015-02-02, 09:56
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Men snålis: varför köper du inte bara en lägenhet? Ren vinstaffär...

För att jag inte har tillräckligt till insatsen?
Citera
2015-02-02, 15:39
Medlem
blazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
För att jag inte har tillräckligt till insatsen?
Ta en billig jävla lägenhet i nån förort, fortsätt knega och spara 2-3 år sen satsa på en BR. Skippa lägenheten i sumpan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in