Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Inget av det du skriver har med saken att göra.
Jo det tycker jag absolut att det har. Nya regler/lag har kommit efter 1:a februari när det gäller uthyrning av privatbostad. Andemeningen med den är att göra reglerna tydliga för båda parter (hyresvärd respektive andrahandshyresgäst) som sinsemellan tecknar ett hyreskontrakt.
Oavsett vad man kommer överrens om i eget kontrakt gäller den nya lagen oavsett vad som står i kontraktet. Man kan ha kommit överrens om 12 månader i förväg, men hyresgästen har rätt att bryta avtalet med bara en månads varsel, avrundat till hel månad. På samma sätt har en hyresvärd rätt att bryta avtalet med 3 månaders varsel oavsett vad de båda parterna kommit överrens om i det egna kontraktet.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Att det är dumt att hyra ut utan tilstånd har jag aldrig sagt något om.
Det oerhört korkat, då det är superenkelt att få tillstånd om man söker det för det mesta. Dock varnas det för detta på de flesta bostadsforum, så jag tror inte tvister kring detta är så vanligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Du påstår att avtalet inte är giltigt utan tillstånd, vilket fortfarande är fel. Avtalet gäller oavsett. Visst kan det få konsekvenser för bägge parter, men gäller gör det.
Avtalet är ju inte komplett. Varför skulle det varnas om detta på i stort sett samtliga forum? Jag vet att man kan bli ersättningsskyldig om man innehar ett hyreskontrakt, men säger upp det i förtid, om det finns ett kontrakt mellan hyresvärden och andrahandsuthyraren. Men det är ju vid tillåten uthyrning.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Om du nu kan sluta att haspla ur dig saker om juridik som du uppenbart inte vet något om så vore alla mycket gladare.
Jo lite koll har jag allt på bitarna. Jag har själv hyrt ut flera gånger och noggrant kollat upp hur man går till väga. Ett tillstånd/samtycke måste man ha. I annat fall riskerar båda parter att förlora på det hela.