2012-03-09, 01:38
Medlem
Satsa på tumba mycket vackert område med en ica och en hel del hasch försäljare.

/Mvh
Citera
2012-03-09, 10:12
Medlem
haspelspos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roobbe
Men det är väl ett andrahandskontrakt? Visst funkar det, men bara under en begränsad tid skulle jag säga.

Om jag förstod saken rätt så var det ett förstahandskontrakt.
Citera
2012-03-09, 12:46
Medlem
Snurrens avatar
Nu har Ikano börjat köpa allmännyttans lägenheter och man kan söka via deras hemsida: http://www.ikanobostad.se/hyresratter/Hyresgast-hos-oss/ De har inget kössytem utan väljer lämpliga hyresgäster utifrån vissa kriterier. Hälften av de lgh som blir lediga går dock till bostadsförmedlingen. Notera dock att de kräver en inkomst 4 ggr årshyran (före skatt). Det kan vara svårt för många unga att nå upp till.

Som jag ser det bör man lägga många ägg i korgen när det gäller bostadssökande. Bostadsförmedlingen är en bra bas, men där tar det mycket lång tid att få en hyfsad bostad, därför bör man fortsätta att köa där och spara sin kötid så länge det går. Man kan då ta en lägenhet i ett mindre attraktivt område "så länge" från någon annan kö och under tiden bygga på sin kötid hos bostadsförmedlingen. I början av bostadskarriären får man alltså "bita i det sura äpplet" och välja det man har möjlighet till, det tillhör livet att inte få allt serverat på fat med en gång.

Så vill jag säga till alla unga som vill flytta till Stockholm: Visst kan man få jobb här, men boendet är många många gånger svårare att ordna. Blocket är fullt med hoppfulla annonser om "Skötsam kille/tjej med nytt fast arbete söker centralt belägen lägenhet långtidskontrakt". Helst ska en 2:a inte kosta mer än 5000 heller... Gärna inflyttning direkt...

Situationen är mycket värre än många landsortsbor har fattat. Mycket värre... Många blir tvungna att flytta runt på olika 2:a handskontrakt, eller till och med 3:e hands (helt otillåtet) där man inte får skriva sig. Det bästa är att söka sig till ett rum i början, men syna uthyraren noga. Muhammed som vill dela en 1:a med ung tjej kanske man ska undvika . Tyvärr är det inte så vanligt med kollektiv numera (få vill nog hyra ut stora bostäder till ett helt gäng ungdomar) det är annars ett rätt bra sätt att bo när man är ung och kanske nyinflyttad. I hyresrum får man inte alltid skriva sig heller, då många som "tvingas" hyra ut en del av sin bostad har dålig ekonomi och därför kanske bostadsbidrag. Så kan man tvingas stå ut med fula eller sunkiga möbler också och inte kunna bestämma själv hur man vill ha det. Men det kan som sagt fungera bra och vara prisvärt.

Hyrorna är också betydligt högre i Stockholm än på landsorten, det gäller även 1:a handskontrakt. Många gånger kostar en 2:a 6500-7000. Ta i beaktande att de lägenheter som nu har låga hyror, som ligger i "Miljonprogramsområdena" kan vara oerhört slitna, och ett stambyte med dyr renovering är nära förestående. Miljonprogramsområdena byggdes i många fall slarvigt och snabbt med undermåliga material, ibland till och med giftiga plaster och PVC som behöver saneras bort på ett dyrbart sätt. En fördel med dessa hus är dock att lägenhetens planering ofta är bra och utrymmena är rymliga, samt att det finns balkong till de flesta . Ett problem borde vara att nu när allmännyttan säljs till privata värdar så försvinner möjligheten t ex Familjebostäder kan använda det kapital som byggts upp av alla utförsäljningar, till renoveringar med stambyten som blir oerhört dyra. De nya värdarna kommer säkert vilja ta ut hela kostnaden på hyresgästerna.
Senast redigerad av Snurren 2012-03-09 kl. 12:53.
Citera
2012-03-09, 15:31
Medlem
michael-den-stores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaxx1234
Som rubriken lyder så vill jag flytta till Stockholm inom 5 år (Hyresrätt). Så jag tänkte bara fråga lite om var man vill bo då jag bara har rört mig i innerstaden innan. Bilplats är ett måste samtidigt som jag inte vill hamna i något ghetto och jag vill kunna ha max 20 min till city med tunnelbana!

Tips på sidor att hitta hyresrätter på uppskattas!

Så finns det några ställen som kan rekommenderas samt ställen jag borde undvika?
Max en hyra på 7000 för en tvåa eller trea då!
Tack på förhand
Barkaby, Spånga, Sundbyberg, Sollentuna, Bromma, Blackeberg, Årstaberg, Liljeholmen, Nacka, Kallhäll, Danderyd, Täby vore något för dig. Där bor det medel eller övremedelklass plus höginkomsttagare. Jag rekommenderar starkt dessa statsdelar/kommuner.

Nackdelen är ju förstås att omkring hälften av områderna har dålig kommunikation till Stockholm C. Om du vill bara ta tunnelbanan så rekommenderas Bromma, Blackeberg, Sundbyberg, Liljeholmen och Danderyd.
Citera
2012-03-09, 17:35
Medlem
haspelspos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michael-den-store
Barkaby, Spånga, Sundbyberg, Sollentuna, Bromma, Blackeberg, Årstaberg, Liljeholmen, Nacka, Kallhäll, Danderyd, Täby vore något för dig. Där bor det medel eller övremedelklass plus höginkomsttagare. Jag rekommenderar starkt dessa statsdelar/kommuner.

Nackdelen är ju förstås att omkring hälften av områderna har dålig kommunikation till Stockholm C. Om du vill bara ta tunnelbanan så rekommenderas Bromma, Blackeberg, Sundbyberg, Liljeholmen och Danderyd.

På kursiverade platser finnes i princip inget annat än pöbelhopen. Blackeberg, Spånga, Barkarby.. är du allvarlig? :-)
Citera
2012-03-09, 17:49
Medlem
michael-den-stores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haspelspo
På kursiverade platser finnes i princip inget annat än pöbelhopen. Blackeberg, Spånga, Barkarby.. är du allvarlig? :-)
Om jag inte har fel så är Spånga, Barkarby och Blackeberg bra områden med många medel och övremedelklass medborgare.
Citera
2012-03-09, 18:18
Medlem
Bobby Knights avatar
Är ni säker på att bostadsproblemen inte hunnit byggas bort innan han ska ut? Det verkar ju börjas ta tag i det tycker jag det ser ut som.
Citera
2012-03-09, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av michael-den-store
Om jag inte har fel så är Spånga, Barkarby och Blackeberg bra områden med många medel och övremedelklass medborgare.

Då har du jävligt fel kan jag säga dig direkt.
Visst, kommer man från Botkyrka så kanske dessa områden ses som helt okej, men kan definitivt inte räknas över medel, om ens i närheten av medel...

Precis som Haspelspo skrev, de han kursiverade är allt annat än kommuner med höginkomsttagare...
(Hur du ens kan sätta de i samma klass som Danderyd och Nacka är för mig helt ofattbart.)
Citera
2012-03-19, 22:04
Medlem
Att få bostad i Stockholm med omnejd [samlingstråd]

Hej!

Jag har ett jobb på gång i sthlm och då behöver jag ju en bostad såklart, kräver inget av storlek så en liten 1a skulle gå jättebra. Så vilket är det bästa sättet att hitta en bostad i sthlm? Hyresrätter vet jag är svåra att få tag på, bostadsrätter relativt enkla om man har pengarna. 1a och 2a handskontrakt hur fungerar det? Det är nog inte helt omöjligt att jag kan få ett lån på ca 1-1,2miljoner heller men jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag ska gå till väga och vilka områden som är bäst? Helst inte allt för långt utanför stan, 15-20min max. Solna, sumpan, bromma och sollentuna är väl de jag har egna erfarenheter av och tycker är helt okej men skulle gärna vilja höra era åsikter. Är inte jättekräsen men vill heller inte bo i någon slum med bara invandrare överallt (nej jag är inte racist).

Tacksam för seriösa svar, ni andra behöver inte besvära er att svara alls.

MVH
Citera
2012-03-19, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanna
Solna, sumpan, bromma och sollentuna är väl de jag har egna erfarenheter av och tycker är helt okej

Men ge dig! Jag får ångest! Leta i Söderort istället.
Citera
2012-03-19, 23:57
Medlem
Snurrens avatar
Ska vi hjälpa dig att föreslå något så måste vi veta budget. Du nämner lån, men har du till kontantinsats? Minst 15% måste du ha. Var ligger jobbet? om man nu ska tänka kommunikationer... hur har du tänkt lösa den första tiden med boendet, innan du ev köpt en lägenhet? Har du någon att bo hos? En dryg miljon får man inte så mycket för... Billigare om avgiften är hög..., d v s nyproducerad eller nyrenoverad med stammar och sånt.
Citera
2012-03-20, 00:57
Medlem
Citat:
Ska vi hjälpa dig att föreslå något så måste vi veta budget. Du nämner lån, men har du till kontantinsats? Minst 15% måste du ha. Var ligger jobbet? om man nu ska tänka kommunikationer... hur har du tänkt lösa den första tiden med boendet, innan du ev köpt en lägenhet? Har du någon att bo hos? En dryg miljon får man inte så mycket för... Billigare om avgiften är hög..., d v s nyproducerad eller nyrenoverad med stammar och sånt.

Har väl ca 250 000:- i fickan så kontantinsatsen har jag råd med isåfall. Jobbet ligger i västberga. Kan ev bo hos en vän ett tag innan jag hittar en bostad, men ej helt säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in