2012-03-08, 22:01
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaxx1234
Jag är en svensk moderat som pluggar just nu men kommer ha en inkomst på ca 30k i månaden innan skatt

Ok du ska flytta till Kungsholmen.
Citera
2012-03-08, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsrunaway
vart står du i kö?
Jag står inte i någon kö nu men ska sätta upp mig så fort jag får reda på sidor!
har kollat lite på denna men inte reggat mig än, http://www.bostad.stockholm.se/sv/
Citera
2012-03-08, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Ok du ska flytta till Kungsholmen.
Okej, nån speciell anledning?
Citera
2012-03-08, 22:04
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Okej, nån speciell anledning?

Du passar in där
Citera
2012-03-08, 22:16
Medlem
Hyresrätter finns nästan inga.
Bostad Direkt och en andra massa liknande, är mest lurendrejeri.

Köp en BR t.ex i Fredhäll eller Hjorthagen.

Andra hand är osäkert och dyrt.
Citera
2012-03-08, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av uppdraggranskning
Hyresrätter finns nästan inga.
Bostad Direkt och en andra massa liknande, är mest lurendrejeri.

Köp en BR t.ex i Fredhäll eller Hjorthagen.

Andra hand är osäkert och dyrt.
Kommer tyvärr inte ha ekonomi till det:/ Antar 2er där kostar 1,5-2 miljoner eller ? Jag går fortfarande i skolan som sagt och kommer inte ha råd med en bostadsrätt på många år :/ Hade gärna bott i en bostadsrätt om jag hade haft pengarna dock.
Citera
2012-03-08, 22:33
Medlem
Snurrens avatar
På bostadsförmedlingen kan du efter 5 år KANSKE få en hyresrätt i Hjulsta, Rinkeby, Rågsveds sunkigaste kvarter eller Norsborg. Vill du bo där? Näe trodde inte det... det blir nog till att köpa om du eller pappisen kan få fram 15% i kontantinsats. Min källa är en mycket närstående ung person som just vandrat denna dystra stig.

Möjligen kan det vara idé att ställa sig i kö hos privatvärdar, dom är lite mer noga med vilka dom släpper in i sina hus, kräver högre inkomster etc och har absolut krav på fast arbete och bakgrund etc. Kolla Einar Mattsson byggnads AB t ex. Men då gäller Vårberg, Sätra, Rågsved, Högdalen etc men är ofta välskötta hus i alla fall.
Citera
2012-03-08, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
På bostadsförmedlingen kan du efter 5 år KANSKE få en hyresrätt i Hjulsta, Rinkeby, Rågsveds sunkigaste kvarter eller Norsborg. Vill du bo där? Näe trodde inte det... det blir nog till att köpa om du eller pappisen kan få fram 15% i kontantinsats. Min källa är en mycket närstående ung person som just vandrat denna dystra stig.

Möjligen kan det vara idé att ställa sig i kö hos privatvärdar, dom är lite mer noga med vilka dom släpper in i sina hus, kräver högre inkomster etc och har absolut krav på fast arbete och bakgrund etc. Kolla Einar Mattsson byggnads AB t ex. Men då gäller Vårberg, Sätra, Rågsved, Högdalen etc men är ofta välskötta hus i alla fall.

Jadu då får jag nog vinna på lotto eller bo kvar där jag bor och spara i x antal år haha... men tack för tipsen Snurren
Citera
2012-03-08, 22:49
Medlem
Citat:
Kommer tyvärr inte ha ekonomi till det:/ Antar 2er där kostar 1,5-2 miljoner eller ? Jag går fortfarande i skolan som sagt och kommer inte ha råd med en bostadsrätt på många år :/ Hade gärna bott i en bostadsrätt om jag hade haft pengarna dock.

Du skulle ha ställt dig i bostadskö den dag du fyllde 18, fem år räcker tyvärr inte till annat än en hyresrätt i ett illa beryktat område (men bättre sent än aldrig så ställ dig i kö redan idag om du är seriös med att flytta hit).

Med det sagt är min erfarenhet att miljonprogrammen inte är så illa som folk ibland vill få det till. Om du inte är rädd för invandrare, inte aktivt letar bråk och inte har några barn som ska gå i skolan så kan du leva fullt drägligt även i en 'dålig' förort. Generellt skulle jag då rekommendera Järva (Akalla, Rinkeby, Tensta och i sista hand Husby), det går fort in till stan och om fem år kommer chanserna vara goda att få en nyrenoverad lägenhet där ute.

EDIT: Om du har råd att betala en hög hyra kan du också satsa på nyproduktion, där är kötiderna kortare och även om fem år inte smäller så högt ens för ett nybygge så kan du nog undvika de allra mest socialt belastade områdena.
Senast redigerad av Ziemssen 2012-03-08 kl. 22:54.
Citera
2012-03-08, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ziemssen
Du skulle ha ställt dig i bostadskö den dag du fyllde 18, fem år räcker tyvärr inte till annat än en hyresrätt i ett illa beryktat område (men bättre sent än aldrig så ställ dig i kö redan idag om du är seriös med att flytta hit).

Med det sagt är min erfarenhet att miljonprogrammen inte är så illa som folk ibland vill få det till. Om du inte är rädd för invandrare, inte aktivt letar bråk och inte har några barn som ska gå i skolan så kan du leva fullt drägligt även i en 'dålig' förort. Generellt skulle jag då rekommendera Järva (Akalla, Rinkeby, Tensta och i sista hand Husby), det går fort in till stan och om fem år kommer chanserna vara goda att få en nyrenoverad lägenhet där ute.

EDIT: Om du har råd att betala en hög hyra kan du också satsa på nyproduktion, där är kötiderna kortare och även om fem år inte smäller så högt ens för ett nybygge så kan du nog undvika de allra mest socialt belastade områdena.

Jag är jävligt rädd för blattar tyvärr. Där jag bor nu är verkligen inte ett ghetto, hyffsat dyra hyror på hyresrätterna och mycket villor och radhus. Till och med här blir folk misshandlade och rånade lite då och då (ja av invandrare oftast)
Citera
2012-03-09, 00:24
Medlem
haspelspos avatar
En bekant till mig fick tag på en hyreslägenhet via fixakontraktet.se relativt fort vill jag minnas (några månader?), i råcksta dock. Och då jag själv inte huserar på hyresrättsmarknaden så har jag ingen aning om det var ren tur eller om det faktiskt är en bra "förmedlare", men det kanske kan vara värt att kolla upp.

Lycka till!
Citera
2012-03-09, 01:16
Medlem
roobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haspelspo
En bekant till mig fick tag på en hyreslägenhet via fixakontraktet.se relativt fort vill jag minnas (några månader?), i råcksta dock. Och då jag själv inte huserar på hyresrättsmarknaden så har jag ingen aning om det var ren tur eller om det faktiskt är en bra "förmedlare", men det kanske kan vara värt att kolla upp.

Lycka till!

Men det är väl ett andrahandskontrakt? Visst funkar det, men bara under en begränsad tid skulle jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in