2016-02-29, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Hyresrätter har inte ombildats till BR i stor skala på många år nu; men visst var det jävligt förrädiskt.

Kötider från 2004 och uppåt är de facto inte värda mycket. Idag är en särskilt rolig dag på Bostad Stockholm där det finns exakt 0 lediga "vanliga" hyreslägenheter (om man trycker på urval "Vanliga hyresrätter") i Stockholm

Den alldeles extra ironin: det finns nu idag den 29/2 exakt 1 (en) tillgänglig lägenhet i stockholms bostadskö... men den ligger på kvarngärdet i Uppsala.
Citera
2016-02-29, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bors
Den alldeles extra ironin: det finns nu idag den 29/2 exakt 1 (en) tillgänglig lägenhet i stockholms bostadskö... men den ligger på kvarngärdet i Uppsala.
I söndags fanns det över 35 stycken så det är bara en tillfällig svacka.

Jag har hängt runt på bostadsförmedlingen ett bra tag nu dagligen och måndagar brukar vara värst sett till utbud.
Senast redigerad av LilleVarg 2016-02-29 kl. 22:18.
Citera
2016-02-29, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokomotive
Finns det områden i Sthlm med kötid under 1 år (förstahandskontrakt)?

Om du kan tänka dig nyproduktion med hög hyra så går det bra med 1 år lite här och där, men kanske inte innanför tullarna.
Citera
2016-02-29, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleVarg
I söndags fanns det över 35 stycken så det är bara en tillfällig svacka.

Jag har hängt runt på bostadsförmedlingen ett bra tag nu dagligen och måndagar brukar vara värst sett till utbud.

Klart du har rätt, men bitter ironi är fortfarande underhållande.

Fast med det sagt... har följt förmedlingen sedan februari 2006 och de senaste 6-12 månaderna har varit patetiska. Som skrevs ovan, så kötider efter 2004 nånting börjar bli närmast menlösa.

Hade jag plockat en lägenhet 2011 så hade den nästan varit bättre än vad jag kan få nu med 5 år till i kön...
Citera
2016-03-03, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bors
Hade jag plockat en lägenhet 2011 så hade den nästan varit bättre än vad jag kan få nu med 5 år till i kön...

Gud ja, jag fick mitt första kontrakt 2009 (nybygge) med 3,5 års kö, i kranskommun men med bra kommunikationer, stort och fräscht utan ockerhyra. Redan ett par år efter det var det ju kört - nu kan jag inte ens få en vettig studentlägenhet med 6,5 år i kön.
Citera
2016-04-01, 10:45
Medlem
blodpests avatar
Ny i tråden men kunde inte hitta min fråga när jag sökte i den:
Jag är skåning och ska flytta upp till hösten. Tanken var kanske inte Stockholm utan att man skulle jobba i Köpenhamn och bo i Malmö. Men på grund av omständigheter så har jag tänkt om och ändå lyckats landa ett väldigt bra jobb i huvudstaden. Jag kommer direkt från högskolan, saknar köpoäng och kontanter. Det jag kan erbjuda en hyresvärd är att jag har fast anställning med bra lön, ser ut att sköta mig på pappret, inga betalningsanmärkningar, ger ett seriöst intryck (inget hipsterflum) och allt sånt där. Behöver en hyresrätt ett tag där jag kan bo tillfälligt tills man har kunnat samla ihop till en kontantinsats, vilket jag kan göra på runt två år. Kommer jobba och resa mycket så standarden kan vara låg, läget likaså.

Min fråga är därför: Vilka hyresvärdar går inte genom bostadsförmedlingen? Hoppas kunna hamna i en gräddfil då jag framstår som en stabil hyresgäst. Eller är andrahandsmarknaden på blocket min enda chans?
Citera
2016-04-02, 17:39
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodpest
Min fråga är därför: Vilka hyresvärdar går inte genom bostadsförmedlingen? Hoppas kunna hamna i en gräddfil då jag framstår som en stabil hyresgäst. Eller är andrahandsmarknaden på blocket min enda chans?
Är inte insatt i vilka hyresvärdar du kan ha gräddfil hos men jag rekommenderar dig att plöja igenom och sätta upp dig hos de som står här samt skicka in ansökningar till de privata värdar som du hittar i detta häfte.
Fundera på var din smärtgräns går i hyra ...vet några som nyss fick kontrakt hos ett nybygge i Märsta med "ganska" okej hyra.
Citera
2016-04-07, 10:42
Medlem
blodpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Är inte insatt i vilka hyresvärdar du kan ha gräddfil hos men jag rekommenderar dig att plöja igenom och sätta upp dig hos de som står här samt skicka in ansökningar till de privata värdar som du hittar i detta häfte.
Fundera på var din smärtgräns går i hyra ...vet några som nyss fick kontrakt hos ett nybygge i Märsta med "ganska" okej hyra.

Tack för hjälpen. Har nu lyckats hitta ett krypin från en hyresvärd för ett helt överkomligt pris och förvånansvärt centralt.
Citera
2016-04-07, 11:20
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Tack för hjälpen. Har nu lyckats hitta ett krypin från en hyresvärd för ett helt överkomligt pris och förvånansvärt centralt.
Grattis! Det gick fort, fick du i 1'a hand?
Citera
2016-04-09, 19:20
Medlem
Mr.Griffins avatar
Till min stora fasa kommer jag under en period bli tvingad att flytta till Stockholm pga jobb. Har fått ett ev erbjudande om en 2:a på Kungsholmen i andra hand. Någon som har knas på vilken hyra som är rimligt att betala ungefär?
Citera
2016-04-18, 23:22
Medlem
Citat:

Fett grymt måste testa detta!
Citera
2016-04-23, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Griffin
Till min stora fasa kommer jag under en period bli tvingad att flytta till Stockholm pga jobb. Har fått ett ev erbjudande om en 2:a på Kungsholmen i andra hand. Någon som har knas på vilken hyra som är rimligt att betala ungefär?

du betalar vad du måste eller flyttar härifrån. finns inget som heter "rimlig hyra" i Stockholm.

för övrigt finns det lagar, det är bara att googla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in