Citat:
Ursprungligen postat av
Netzach
Man behöver logga in för att se artikeln verkar det som. Du skulle inte kunna klippa ut intressanta delar ur artikeln åt oss andra? Har ingen lust att hamna på Correns maillista.
Ekorazzian: Misstänks för bidragsbrott
Det var på tisdagsmorgonen som polisen samtidigt slog till mot flera bostäder och två affärslokaler i Linköping. Bokföringsmaterial och andra dokument togs i beslag.
Tre män, mellan 24 och 32 år gamla, anhölls som misstänkta för olika typer av ekobrott – bland annat skattebrott och bokföringsbrott.
Två av männen är dessutom misstänkta för grovt bedrägeri under en period av drygt ett år, från den 29 september 2014 till och med den 30 november i år.
Kammaråklagare Ann-Charlotte Boo håller i utredningen kring det påstådda bedrägeribrottet.
Vad handlar det om för typ av bedrägeri?
– Det handlar om det som i bland brukar kallas för bidragsbrott. Det är en form av statligt stöd som har utbetalats på felaktiga grunder.
Vad är det för typ av bidrag?
– Vi har inte hört alla ännu, det återstår en person som vi inte har fått tag i. Därför vill jag inte utveckla det närmare.
Vad görs just nu i utredningen?
– Vi har sammanställt de beslag som är gjorde och de två misstänkta förhörs mot olika uppgifter som har kommit fram så här långt.
Ännu på onsdagseftermiddagen satt de tre männen anhållna. Anne-Charlotte Boo säger dock att hon inte kommer att begära dem häktade.
– Jag tror att vi kan utreda det här inom den tid som står till vårt förfogande. Som det ser ut nu kommer jag att släppa dem.
I förhör har de misstänkta nekat till brott.
Straffet för grovt bedrägeri är fängelse i mellan sex månader och sex år.