• 1
  • 2
2005-11-07, 17:37
Medlem
snousers avatar
Någon som vet nån bra adapter som konverterar från usb till nätverk? Hittade denna http://www.inwarehouse.se/hemma/prod...koo&ReferId=14 men jag vet inte om de funkar från usb till nätverk utan bara tvärtom.
Jag har nämligen en media station som bara har usb men jag vill kunna koppla den till nätvärket.
Citera
2005-11-07, 20:02
Medlem
Seagates avatar
Av utseendet att bedöma kan jag väl säga att det är en USB -> RJ45, och det är ju precis vad som står i specen med?

"DUB-E100 är en USB 2.0 till 10/100Mbps Fast Ethernet adapter för Windows-baserade datorer."

Och nej, jag tror inte att du kan få den att fungera RJ45 -> USB, men nu var det väl inte det du ville heller, som jag uppfattade det?
Citera
2005-11-07, 20:08
Medlem
snousers avatar
Jag vet inte rigtigt vad dom utgår i från. Jag behöver usb till nätverk från mediaspelaren och sedan nätverk in i datorn. Så den funkar inte då eller?
Citera
2005-11-07, 21:13
Medlem
blueCommands avatar
Eh va?

Den adaptern du skrev "skapar" ett nätverkskort i datorn
Citera
2005-11-07, 21:21
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Eh va?

Den adaptern du skrev "skapar" ett nätverkskort i datorn
Precis, det kommer inte att funka på det visat som du hoppas snouser.
Citera
2005-11-07, 21:26
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Jag vet inte rigtigt vad dom utgår i från. Jag behöver usb till nätverk från mediaspelaren och sedan nätverk in i datorn. Så den funkar inte då eller?

Eh, ja?

Den hårdvara du vill köpa konverterar USB > RJ45. (Om jag uppfattat det rätt? Har inte läst specen så noga, men det var i alla fall så jag uppfattade dig trådskapare).

Du ska alltså koppla som följande:

Kod:
Mediaspelare -> [USB] -> Konverter -> [RJ45] -> Dator

Eller alternativt, om du har flera datorer i nätverket (vilket jag utgår från, annars har du knappast någon användning för konvertern?), så ska du koppla som följande:

Kod:
               -> [RJ45] -> Dator 1
               -> [RJ45] -> Dator 2
NAT/PAT-server -> [RJ45] -> Dator 3
               -> [RJ45] -> Dator 4 (etc) ...
               -> [RJ45] -> Konverter -> [USB] -> Mediaspelare
Citera
2005-11-07, 21:28
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Eh, ja?

Den hårdvara du vill köpa konverterar USB > RJ45. (Om jag uppfattat det rätt? Har inte läst specen så noga, men det var i alla fall så jag uppfattade dig trådskapare).

Du ska alltså koppla som följande:

Kod:
Mediaspelare -> [USB] -> Konverter -> [RJ45] -> Dator

Eller alternativt, om du har flera datorer i nätverket (vilket jag utgår från, annars har du knappast någon användning för konvertern?), så ska du koppla som följande:

Kod:
               -> [RJ45] -> Dator 1
               -> [RJ45] -> Dator 2
NAT/PAT-server -> [RJ45] -> Dator 3
               -> [RJ45] -> Dator 4 (etc) ...
               -> [RJ45] -> Konverter -> [USB] -> Mediaspelare

Men seagate din nattmössesvamlare, konvertern är ingen interfaceomvandlare dit man kan koppla allt som kontakten passar i utan en ersättning för nätverkskort som bara kommer att fungera om den ansluts med usbdelen till en DATOR.
Citera
2005-11-07, 21:30
Medlem
Spikeys avatar
Tjaa...Om din mediaspelare kör Windows eller linux kanske det fungerar, inte annars!
Citera
2005-11-07, 21:31
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikey
Tjaa...Om din mediaspelare kör Windows eller linux kanske det fungerar, inte annars!
Även då skulle detta vara ett onödigt dyrt och allmänt konstigt inköp - skaffa ett nätverkskort istället.
Citera
2005-11-07, 21:45
Medlem
snousers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Även då skulle detta vara ett onödigt dyrt och allmänt konstigt inköp - skaffa ett nätverkskort istället.

vad menar du med att jag ska skaffa ett nätverkskort? De har jag ju redan i datorn. Mediaspelaren kör sitt eget OS som rapsody har gjort, sj så kör jag linux men de spelar väll ingen roll.

Konvertern som jag länkade till, den har väll ingen betydelse om man kopplar in i datorn eller i mediaspelaren bara den passa i kontakten. Den kan väll lika gärna skapa en nätvärksanslutning i mediaspelaren och sedan skicka över infon mha en nätverkskabel till routern och in i datorn.

Om den nu inte funkar, finns de nått annat konverter som skulle kunna passa till de jag ska göra?
Citera
2005-11-07, 22:03
Medlem
Spikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
vad menar du med att jag ska skaffa ett nätverkskort? De har jag ju redan i datorn. Mediaspelaren kör sitt eget OS som rapsody har gjort, sj så kör jag linux men de spelar väll ingen roll.

Konvertern som jag länkade till, den har väll ingen betydelse om man kopplar in i datorn eller i mediaspelaren bara den passa i kontakten. Den kan väll lika gärna skapa en nätvärksanslutning i mediaspelaren och sedan skicka över infon mha en nätverkskabel till routern och in i datorn.

Om den nu inte funkar, finns de nått annat konverter som skulle kunna passa till de jag ska göra?

Nej, det fungerar inte så. Om din mediaspelare inte har möjlighet att kopplas till ett nätverk från början kan detta inte lösas, om inte tillverkaren har någon egen variant på adapter. Sorgligt men sant!
Citera
2005-11-07, 22:11
Medlem
snousers avatar
Varför inte?
Kopplar man konverten som jag länkade till så har den ju en egen mjukvara å är inte beroende av nått annat runt om kring, Den funkar väll precis som en router.

Finns de någon typ av trådlöst överföring av USB 2.0?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in