2015-12-08, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Tolkar det som att man i praktiken får 0,6% bonus om man tankar på deras bemannade stationer & betalar med checken? Funkar för mig, brukar bara vara 2-4% dyrare på bemannad.
Om du har en bonuscheck på t.e.x. 100:- får du handla för 200:- på deras bemannade stationer.
Citera
2015-12-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Man får verkligen leta på hemsidan för att hitta denna sänkning. Jag har inte fått något meddelande som befintlig kund heller, dåligt..

Letar man på de hemsidor som är största konkurrenter till OKQ8-kortet, dvs Coop Mastercard (1% tillbaka på allt), Shell Mastercard (1% tillbaka) samt Bank Norwegian (1% tillbaka som tillgodo för resor), hittar jag inget om någon sänkning på deras sidor. Känns som att alla kommer byta till Coop eller Shell nu? Finns ju ingen anledning att va kvar hos OKQ8.

Någon som hört någon annan som sänker befintlig bonus/cashback?
Jag fick det på brev från posten idag, så du får säkert oxå ett sådant om du är kund.
Förjävla trist detta, finns snart inget man får tjäna pengar på längre Om man som jag köper allt inklusive resor på kortet så blir det tusenlappar mindre i "inkomst" per år.
Citera
2015-12-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invision
Om du har en bonuscheck på t.e.x. 100:- får du handla för 200:- på deras bemannade stationer.
Så kanske man hädanefter skall tanka upp bonuscheckarna på bemannad station?
Men blir iofs bara 0,6% istället för som nu 1%
Får se om det dyker upp något alternativ som kringgår systemet som man kan byta till framöver.
Citera
2015-12-08, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xaedon
ska man byta till preem nu eller?

Citat:
Ursprungligen postat av OlagligtDjur
De lär ju ändra också, bäst att avvakta en stund och se var det landar.
Alla kommer ju ändra villkor säkert så det är ingen idé att kasta sig iväg och byta än.

Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Bank Norwegian borde således inte påverkas av det här?

Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Man får verkligen leta på hemsidan för att hitta denna sänkning. Jag har inte fått något meddelande som befintlig kund heller, dåligt..

Letar man på de hemsidor som är största konkurrenter till OKQ8-kortet, dvs Coop Mastercard (1% tillbaka på allt), Shell Mastercard (1% tillbaka) samt Bank Norwegian (1% tillbaka som tillgodo för resor), hittar jag inget om någon sänkning på deras sidor. Känns som att alla kommer byta till Coop eller Shell nu? Finns ju ingen anledning att va kvar hos OKQ8.

Någon som hört någon annan som sänker befintlig bonus/cashback?

Jag kontaktade Preem angående deras 1% bonus och fick detta till svar.

"Tack för din fråga! Vi kommer inte ändra vår bonus. Den ligger kvar på 1% även i fortsättningen. EU-direktiven som omnämnts uppfattar jag har att göra med de förändrade skattereglerna för förnybara bränslen/bränslen. I samband med detta har OKQ8 fattat ett beslut att justera bonus nedåt eftersom skatteförändringen innebär ökade kostnader för samtliga bränslebolag. Men som sagt kommer vi inte att ändra den bonus vi ger dig alls."
Citera
2015-12-08, 15:04
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:

"Tack för din fråga! Vi kommer inte ändra vår bonus. Den ligger kvar på 1% även i fortsättningen. EU-direktiven som omnämnts uppfattar jag har att göra med de förändrade skattereglerna för förnybara bränslen/bränslen. I samband med detta har OKQ8 fattat ett beslut att justera bonus nedåt eftersom skatteförändringen innebär ökade kostnader för samtliga bränslebolag. Men som sagt kommer vi inte att ändra den bonus vi ger dig alls."
Jag antar att det är detta kortet som ni talar om?
Fungerar det att plocka ut pengar som kontanter, eller måste man handla för dem? Det verkade som man skulle kunna få ut pengarna i kontanter, men det var lite otydligt på hemsidan.
Citera
2015-12-08, 15:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Jag antar att det är detta kortet som ni talar om?
Fungerar det att plocka ut pengar som kontanter, eller måste man handla för dem? Det verkade som man skulle kunna få ut pengarna i kontanter, men det var lite otydligt på hemsidan.

Vad är otydligt?

"Utbetalningen sker i form av en bonuscheck som skickas hem till dig tillsammans med fakturan. Har du e-faktura så kommer bonuschecken separat. Du kan lösa in din bonuscheck på valfri Preemstation, men bor du långt från en bemannad station och hellre vill ha beloppet på checken insatt på ditt konto kan du ta kontakt med Ikano Banks kundservice på telefonnummer: 0476 - 58 71 40. Överstiger bonussumman 500 kronor sätts den in direkt på ditt konto."
Citera
2015-12-08, 17:29
Medlem
Dan88s avatar
Känns som att byta till Preem MC verkar bäst?

1% bonus och det står inget om avgift för kortet.

Man får även "hög" sparränta 1,6% som ingen annan svensk bank har (upp till 15K)
Senast redigerad av Dan88 2015-12-08 kl. 17:32.
Citera
2015-12-08, 19:07
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad är otydligt?

"Utbetalningen sker i form av en bonuscheck som skickas hem till dig tillsammans med fakturan. Har du e-faktura så kommer bonuschecken separat. Du kan lösa in din bonuscheck på valfri Preemstation, men bor du långt från en bemannad station och hellre vill ha beloppet på checken insatt på ditt konto kan du ta kontakt med Ikano Banks kundservice på telefonnummer: 0476 - 58 71 40. Överstiger bonussumman 500 kronor sätts den in direkt på ditt konto."
Just det jag skrev. Om man kan på pengarna i kontanter (det står att man kan lösa in dem på en Preemstation, men inte om man kan lösa in dem mot kontanter eller enbart mot varor, alternativt få dem insatta på sitt konto (om det är sitt vanliga lönekonto eller ett hos Preem står inte heller)).
Citera
2015-12-08, 19:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Just det jag skrev. Om man kan på pengarna i kontanter (det står att man kan lösa in dem på en Preemstation, men inte om man kan lösa in dem mot kontanter eller enbart mot varor, alternativt få dem insatta på sitt konto (om det är sitt vanliga lönekonto eller ett hos Preem står inte heller)).

Kan du få den insatt på ett konto så bör du även kunna få den i kontanter.

Även om du skulle få den insatt på ditt preemkonto så kan du flytta över pengar direkt till ditt egna lönekonto och sen ta ut dessa i kontanter.
Citera
2015-12-08, 20:10
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:

Ja man kan ju hoppas, men med tanke på att den som svarar inte har förstått din fråga är det stor risk att de höjer ändå. Sen är de sista två meningarna lite motsägelsefulla, personen som skriver är nog inte svensk.
Citera
2015-12-08, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlagligtDjur
Ja man kan ju hoppas, men med tanke på att den som svarar inte har förstått din fråga är det stor risk att de höjer ändå. Sen är de sista två meningarna lite motsägelsefulla, personen som skriver är nog inte svensk.

Jag bifogar min fråga nedan, personen som svarade var en Anna. Hur sannolikt är det att man inte förstår min fråga?

"Hej.

OKQ8 har informerat kunderna om att de justerar bonusen på köp med OKQ8 VISA från 1% till 0.3% med hänvisning till ett nytt EU-direktiv.

Kommer ni också att göra det?

Med vänlig hälsning
Invision"
Citera
2015-12-08, 20:35
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:
Jag bifogar min fråga nedan, personen som svarade var en Anna. Hur sannolikt är det att man inte förstår min fråga?

"Hej.

OKQ8 har informerat kunderna om att de justerar bonusen på köp med OKQ8 VISA från 1% till 0.3% med hänvisning till ett nytt EU-direktiv.

Kommer ni också att göra det?

Med vänlig hälsning
Invision"

Ganska sannolikt att man missförstår den, speciellt om man inte läst OKs meddelande, vilket bara finns att läsa i den här tråden om man inte är kund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in