2015-12-07, 17:26
Medlem
Se bifogat brev nedan.

"Hej,

Som innehavare av ett OKQ8 VISA får du som kund bonus på de köp du gör utanför OKQ8 med VISA-kortet.

I ett nytt EU-direktiv, som träder i kraft den 9 december i år, har det beslutats att interchange-avgiften ska sänkas från 1% till 0,3% av värdet på köp utanför kortutgivarens verksamhet. Alla kreditkortsutgivare inom EU påverkar, så även vi. Vår möjlighet att ge tillbaka samma bonusnivå till dig som kund förändras därmed också.

Din nästa bonuscheck som skickas ut i januari kommer att grunda sig på köp mellan perioden 1 oktober - 8 december, d v s de köp som ligger till grund för 1% bonus. Den checken kan du använda precis som du alltid brukar göra.

Bonuschecken som du får i april nästa år kommer att gälla för inköp gjorda under perioden 9 december - 31 mars, då med den nya bonusnivån 0,3% och med den nya möjligheten att dubbla bonuscheckens värde vid köp på OKQ8."

Citera
2015-12-07, 17:34
Medlem
Jupp, läser samma brev... Fick kanske 500-700kr i retur / kvartal. EU direktiv också, lär påverka mina andra kreditkort också ...tråkigt

Vad ska man nu ta sig till?
Citera
2015-12-07, 19:25
Medlem
ska man byta till preem nu eller?
Citera
2015-12-07, 19:38
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xaedon
ska man byta till preem nu eller?

De lär ju ändra också, bäst att avvakta en stund och se var det landar.
Alla kommer ju ändra villkor säkert så det är ingen idé att kasta sig iväg och byta än.
Citera
2015-12-07, 20:17
Awaiting Email Confirmation
Och jag som just bytt från Handelsbankens Allkort till OKQ8 VISA...
Blir nog till att avvakta ett tag som sagt.
Citera
2015-12-07, 20:55
Medlem
Man får verkligen leta på hemsidan för att hitta denna sänkning. Jag har inte fått något meddelande som befintlig kund heller, dåligt..

Letar man på de hemsidor som är största konkurrenter till OKQ8-kortet, dvs Coop Mastercard (1% tillbaka på allt), Shell Mastercard (1% tillbaka) samt Bank Norwegian (1% tillbaka som tillgodo för resor), hittar jag inget om någon sänkning på deras sidor. Känns som att alla kommer byta till Coop eller Shell nu? Finns ju ingen anledning att va kvar hos OKQ8.

Någon som hört någon annan som sänker befintlig bonus/cashback?
Citera
2015-12-07, 22:00
Medlem
FakeIdentity.s avatar
Jag som precis skaffade mitt första kreditkort, visserligen Shell men får hoppas inte dom också ändrar :/
Citera
2015-12-07, 22:31
Medlem
OlagligtDjurs avatar
OKQ8 är den enda svenska utgivaren som kommunicerat något alls öppet om den här ändringen.
På engelska hittade jag en del referenser som rör en ytterligare ändring som ska komma i sommar där affärer ska kunna blockera vissa kort att köpa, förmodat avset det företagskort och kanske utländska kort som man vill tvinga att sänka avgifterna.

1% bonus är nog borta för alltid.
Citera
2015-12-07, 23:05
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invision
Bonuschecken som du får i april nästa år kommer att gälla för inköp gjorda under perioden 9 december - 31 mars, då med den nya bonusnivån 0,3% och med den nya möjligheten att dubbla bonuscheckens värde vid köp på OKQ8."

Tolkar det som att man i praktiken får 0,6% bonus om man tankar på deras bemannade stationer & betalar med checken? Funkar för mig, brukar bara vara 2-4% dyrare på bemannad.
Citera
2015-12-07, 23:18
Bannlyst
Jävla fittluder-EU! Visste att det skulle bli såhär Och inte fan kommer affärerna sänk sina priser tack vare detta.
Jävla horor!
Citera
2015-12-08, 00:01
Medlem
Om det är ett EU direktiv så måste alla bolag inom EU rätt sig efter det...
Citera
2015-12-08, 00:13
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfasdf15
Om det är ett EU direktiv så måste alla bolag inom EU rätt sig efter det...
Bank Norwegian borde således inte påverkas av det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in