2020-08-21, 21:16
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Jo det är ju därför man tjatat om bygget i 20 år utan att komma till skott. Man behöver kunna sätta saker i perspektiv. Man kunde även dra över el och internet genom bron och göra fler affärer som kunde ganga regionerna och nationerna

El- och fiberförbindelser finns redan mellan länderna så där behöver man inte en motorvägsbro. Finns säkert även en hel del andra satsningar som ger mer för regionerna i "utdelning" än att bygga en motorvägsbro. Som sagt, om ny bron är så lönsam som vissa påstår så behövs nog inga skattepengar för att bygga den.
Citera
2020-08-23, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Vasaregionen och österbottenkusten är väl en av Finlands främsta svenskspråkiga bygder? Så utbyte finns nog potential i ännu mer. Men jag håller med om att det tveksamt sett till avstånd befolkningsmängd.

Stockholm-Helsingfors via Åland hade ju varit det ultimata..men vägrar väl Åland. Men det känns ju möjligt annars. Det hade kunnat binda ihop alla nordiska huvudstäder med motorvägar och järnvag i slutändan.

Det är säkert ett större utbyte mellan länderna i och med att det är många svenskspråkiga än vad det hade varit annars, men folkmängden är som sagt relativt liten på båda sidorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Mja, du har ju denna från 2012; https://www.sydsvenskan.se/2012-11-2...-tre-ganger-om

Det är så klart rätt att kalkyler på hur lönsam bron har varit och det är klart att det är svårt att avgöra hur mycket av tillväxten kan kopplas samman med bron men om du tänker på det så tror jag du kommer till insikten ganska fort att bron helt klart har betalt sig. Om du tittar på hur många som pendlar mellan Köpenhamn/Malmö varje morgon för att gå till jobbet så finner du ganska fort att den situationen hade varit fullständigt omöjlig om dom behövt ta båten istället. Finns massa företag som existerar i Sverige idag på grund av bron osv.

Trots lägre lönekostnader i Sverige är de flesta pendlare bosatta på svenska sidan och jobbar i Danmark. Det ger inkomster, men det känns inte lika klart hur stor fördelen varit för t.ex. Malmö när det gäller arbetslösheten där.
Senast redigerad av storkvitter 2020-08-23 kl. 17:41.
Citera
2020-08-28, 03:16
Medlem
fladdermusvirusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Tydligen har några experter kommit fram till att det finns bra pengar att tjäna på att bygga en bro. Den kostar mindre än ett av Sveriges årliga bistånd till utländska diktaturer och generarar pengar redan efter några år, till skillnad från Muhammed och Obi Wakka-Wakka.

När tror ni att den kommer stå färdig? Kommer någon miljömupp sätta käppar i hjulet för idén?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...o-over-kvarken

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/383138

Tunneln Helsingfors-Tallinn har högre prioritet för Finland, och den har just skjutits upp på obestämd framtid.

Citat:
Finnish regional council delays Finland – Estonia undersea rail tunnel

https://www.railjournal.com/passenge...a-rail-tunnel/

Citat:
Estonia “set to reject” plan to build tunnel to Helsinki

https://www.globalconstructionreview...n-build-tunne/
Senast redigerad av fladdermusviruset 2020-08-28 kl. 03:19.
Citera
2020-08-28, 03:23
Medlem
fladdermusvirusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Trots lägre lönekostnader i Sverige är de flesta pendlare bosatta på svenska sidan och jobbar i Danmark.

Du menar 'på grund av högre löner i Danmark, är de flesta pendlare bosatta på svenska sidan och jobbar i Danmark'?

Varför skulle fler vilja jobba i Sverige än i Danmark, om svenska löner är lägre än danska löner?
Citera
2020-08-31, 21:08
Medlem
Neksnors avatar
En slarvig mätning säger att det än 70+ mil landvägen Umeå-Vasa.
Citat:

En stor del av containrarna som passerar Göteborg innehåller papper som kommer via järnväg från Finland.
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/m...org-1.33232355
Det borde alltså finnas en del tåg som kan spara kanske 8 timmars körtid om en järnvägsbro byggs. Plus att järnvägsnäten i norra Sverige och norra Finland avlastas.

Skulle det byggas järnvägsbro så utgår jag från att det kommer byggas någon ganska effektiv bangård för att skifta spårvidd i närheten av bron.
Citera
2020-09-01, 05:39
Medlem
Il.Malizias avatar
Mycket bra idé.

Jag hade personligen helst sett en bro/tunnel från Grisslehamn till Eckerö, vidare över Åland till Åbo, men Umeå-Vasa känns mer rimlig.
Citera
2020-09-01, 06:30
Medlem
BullensPilsners avatar
Förslaget med bro Umeå-Vasa har funnits länge och blev riktigt aktuellt i och med att vi gick med i EU och skattefriheten på båtarna togs bort.
Tyvärr har politikerna i Umeå och norrut fokuserat på att få bygga Norrbottniabanan, en järnvägssatsning som tagit lång tid att få igenom, och som har gjort att E4 mellan Umeå och Skellefteå ännu har kvar 60-talets standard.
Som jag ser det skulle en bro göra mer för området än vad järnvägen kommer att göra för ett ekonomiskt utbyte, dock ger nog en järnväg mer jobb åt lokala företag, på kort sikt.
Senast redigerad av BullensPilsner 2020-09-01 kl. 06:33.
Citera
2020-09-02, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En slarvig mätning säger att det än 70+ mil landvägen Umeå-Vasa.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/m...org-1.33232355
Det borde alltså finnas en del tåg som kan spara kanske 8 timmars körtid om en järnvägsbro byggs. Plus att järnvägsnäten i norra Sverige och norra Finland avlastas.

Skulle det byggas järnvägsbro så utgår jag från att det kommer byggas någon ganska effektiv bangård för att skifta spårvidd i närheten av bron.
Jag skulle nog satsa på en effektiv containerlyft mellan finska och svenska vagnar i så fall.

Jag läste häromsistens att 80% av alla lastbilstransporter körs en sträcka på under 30 mil. Det talar ju för att lastbilstransporter är mycket viktigare än tåg på en bro över Kvarken.

Jag är personligen mer sugen på en damm med väg och järnväg på. Kustområdena i Bottenviken ändras så snabbt pga landhöjningen att det driver stora kostnader med muddring av hamnar, byggande av nya hamnar, uppdatering av sjökort osv. Detta skulle motverkas om man bygger en damm vilket skulle leda till stora ekonomiska vinster. Eftersom vattnet innehåller så lite salt så finns det inte heller några större ekologiska effekter om man gör på detta vis.
Citera
2020-09-02, 11:22
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag skulle nog satsa på en effektiv containerlyft mellan finska och svenska vagnar i så fall.

Jag läste häromsistens att 80% av alla lastbilstransporter körs en sträcka på under 30 mil. Det talar ju för att lastbilstransporter är mycket viktigare än tåg på en bro över Kvarken.

Jag är personligen mer sugen på en damm med väg och järnväg på. Kustområdena i Bottenviken ändras så snabbt pga landhöjningen att det driver stora kostnader med muddring av hamnar, byggande av nya hamnar, uppdatering av sjökort osv. Detta skulle motverkas om man bygger en damm vilket skulle leda till stora ekonomiska vinster. Eftersom vattnet innehåller så lite salt så finns det inte heller några större ekologiska effekter om man gör på detta vis.

Finns några mätningar och studier på detta om att omvandla norra Kvarken till en sjö?
Sjöar kan dock också ha landhöjning; se Mälaren i Stockholm.
Citera
2020-09-02, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Finns några mätningar och studier på detta om att omvandla norra Kvarken till en sjö?
Sjöar kan dock också ha landhöjning; se Mälaren i Stockholm.

Det finns diskussioner om detta, bland annat i denna tråd:
- (FB) Dags att dämma upp Bottenviken vid Norra Kvarken?
Citera
2020-09-02, 13:45
Medlem
Neksnors avatar
Om man tvingas välja mellan bilväg och järnväg så borde väl järnväg vara vettigast? Bilar skulle ju kunna åka i biltåg liknande de under Engelska kanalen?
Citera
2020-09-03, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om man tvingas välja mellan bilväg och järnväg så borde väl järnväg vara vettigast? Bilar skulle ju kunna åka i biltåg liknande de under Engelska kanalen?
Jag är tveksam, komplexiteten med att lasta på och av för en så kort sträcka gör att bilresorna i så fall skulle hämmas kraftigt (på Eurotunnel skryter man med 35 minuters restid, men man måste vara på plats 45 minuter innan avresa, sedan skall fordonen lastas av också, det blir som att åka färja ändå). Det skulle leda till att man förlorar en stor del av vinsterna. Jag tror därför precis tvärtom, dvs att bilväg är det man skall välja om man måste välja.

Som jag skrev ett par inlägg tillbaka, 80% av alla lastbilstransporter är kortare än 30 mil. Med framtida eldrivna lastbilstransporter är det svårt att använda miljöargumenten också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in