• 1
  • 2
2015-12-06, 23:22
Medlem
Borgarbohemens avatar
Jag är nyfiken på vem det är som bestämmer priserna på cigarettpaketen och hur de sätts? Någon här som vet hur det fungerar?
Citera
2015-12-06, 23:37
Medlem
Henssons avatar
Man får inte tillhandahålla cigaretter till försäljning i Sverige annat än i originalförpackning som är märkt med detaljhandelspriset.

Med "detaljhandelspris" menar man det högsta pris som det är tillåtet att sälja en cigarettprodukt för i detaljhandeln. Priset ska inkludera tobaksskatt, moms och eventuell annan statlig skatt eller avgift.

Detaljhandelspriset ska fastställas av tillverkaren eller hans representant. Om cigaretterna importeras från tredje land ska detaljhandelspriset fastställas av importören.

Cigaretter får inte säljas till högre pris än detaljhandelspriset.

Detaljhandelspriset ska vara tryckt direkt på förpackningen eller anges på prisetikett på förpackningen innanför det genomskinliga omslaget. Priset ska vara väl synligt för konsumenten före köp och ska anges klart och tydligt med lätt läsbara siffror.

Utöver detaljhandelsprismärkning ska cigarettpaketen även förses med varningstexter, innehållsdeklarationer bla bla bla
Citera
2015-12-07, 00:04
Medlem
Det har jag också undrat, varför kostar ex marlboro mer än pallmall? är den lite "nyttigare" eller om det är fräschare tobak i den eller liknande? fattar inte riktigt egentligen.
Citera
2015-12-07, 03:42
Medlem
pluto-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
Det har jag också undrat, varför kostar ex marlboro mer än pallmall? är den lite "nyttigare" eller om det är fräschare tobak i den eller liknande? fattar inte riktigt egentligen.
Ptja, varför kostar vissa öl mer än andra?
Kvalité, märke osv
Citera
2015-12-07, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pluto-
Ptja, varför kostar vissa öl mer än andra?
Kvalité, märke osv
jo sant, men med mat som är dyrare har väl djuren fått bättre mat osv, cigg som är dyrare, kanske är dom finaste tobaksålantorna?
Citera
2015-12-07, 18:19
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
jo sant, men med mat som är dyrare har väl djuren fått bättre mat osv, cigg som är dyrare, kanske är dom finaste tobaksålantorna?
Nej finare tobak är svårt att säga. Dom är noga med sina blandningar allihop.

Och när det gäller högsta priset som står tryckt så får cigarett paketet så får paketet säljas dyrare om man som säljare betalar en högre % i skatt (vilket man nästan kan ta förgivet att dom inte gör).
Citera
2015-12-07, 19:40
Medlem
Ramlade förbi tråden, men vet någon hur många kronor per sånt paket handlaren får?
Citera
2015-12-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Nej finare tobak är svårt att säga. Dom är noga med sina blandningar allihop.

Och när det gäller högsta priset som står tryckt så får cigarett paketet så får paketet säljas dyrare om man som säljare betalar en högre % i skatt (vilket man nästan kan ta förgivet att dom inte gör).

så vad är skillnaden på marlboro och pallmall egentligen då?
Citera
2015-12-07, 23:16
Bannlyst
Citat:
så vad är skillnaden på marlboro och pallmall egentligen då?

Ta sönder 1 marlboro och en pallmall. Så märker man skillnad på tobak.

Lågpris tobak. Det är precis som det mesta annat. Dyrast behöver inte vara bäst. Men priset ökar när kvalitén blir bättre.
Citera
2015-12-07, 23:32
Medlem
Borgarbohemens avatar
Då känns det som att man kan konstatera att dyrare cigaretter är av bättre kvalitet.

Vad som vidare är intressant är om tobak av bättre eller sämre kvalitet är mer ohälsosamt.
Citera
2015-12-07, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbohemen
Då känns det som att man kan konstatera att dyrare cigaretter är av bättre kvalitet.

Vad som vidare är intressant är om tobak av bättre eller sämre kvalitet är mer ohälsosamt.

Det är stor skillnad med lågpris. Förekommer allt möjligt skit som inte är tobak i dom. Jag har öppnat alla eller nästan alla olika. Man märker skillnaden!

Och kan dom spara/tjäna mer pengar på att minska säkerhet eller öka volym med annat skit.

Så gör dom givetvis det. Dom säljer redan en långsam död. Så moral och empati finns inte med i bilden.

Jag tror helt klart lågpris kan vara farligare. Precis som med mycket annat.
Citera
2015-12-07, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Det är stor skillnad med lågpris. Förekommer allt möjligt skit som inte är tobak i dom. Jag har öppnat alla eller nästan alla olika. Man märker skillnaden!

Och kan dom spara/tjäna mer pengar på att minska säkerhet eller öka volym med annat skit.

Så gör dom givetvis det. Dom säljer redan en långsam död. Så moral och empati finns inte med i bilden.

Jag tror helt klart lågpris kan vara farligare. Precis som med mycket annat.
Var det jag tänkte också, är ju dock "tänkt" att man ska äta mat, därför är såklart bättre mat med mer näringsämnen, mindre gift i osv dyrare. Men cigg vet ju alla att de är onyttigt.. såg dock ett paket lucky strike som skulle vara utan tillsatser, stog dock att "en cigarett utan tillsatser är inte farligare än en med" tror dock det mest är för att dom inte får uppmuntra folk till o köpa dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in