• 1
  • 2
2015-12-08, 00:52
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Nej finare tobak är svårt att säga. Dom är noga med sina blandningar allihop.

Och när det gäller högsta priset som står tryckt så får cigarett paketet så får paketet säljas dyrare om man som säljare betalar en högre % i skatt (vilket man nästan kan ta förgivet att dom inte gör).

Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
så vad är skillnaden på marlboro och pallmall egentligen då?
Deras inköps pris från början påverkar. Lixom deras mix av tobak.
Man kan ta tex det vi kallar:
ljus lufttorkad tobak, processen tar tid (och tid är som bekant pengar). Värmetorkar man tobaken går det fortare, dessutom minskar risken för mögel.
Mörkare tobak ger oftast lite lägre avkastning men smakar mer. Än de ljusa varianterna.
Burley ger ofta rätt hög avkastning och är som regel tålig mot virus sjukdomar har oftast en kakaolik smak (fast jag vill mer hävda nöt-lik smak).
Orient tobak (exempelvis Turkiska Izmir varianter) håller hög klass, något lägre i nikotin styrka och avkastning än många andra varianter.
-så att mycket påverkar det slutliga priset (men tex ICA butiken blir inte vinnaren). Att säga att kvalité är den stora skillnaden är verken sant eller falskt och att moraliska perspektiv saknas är inte heller samt då Tobaks industrin faktiskt är den enda (jag vet) som bekostar tobaksforskningen. Ganska tragiskt. Ungefär som att låta vapen handlare vara dom enda som utreder mord..
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbohemen
Då känns det som att man kan konstatera att dyrare cigaretter är av bättre kvalitet.

Vad som vidare är intressant är om tobak av bättre eller sämre kvalitet är mer ohälsosamt.
Den frågan är dock befogad men omöjlig att besvara. Skulle en av dessa mixer (som båda är snarlika), vara farligare än den andra så vill ju inte den ena tillverkaren pröjsa lika stort skadestånd som den andra och det skulle bli rätt hårda debatter kan jag lova..

Sen håller jag med er om att moralen hos industrin känns låg men dom är beroende av kunder och vill därför inte utplåna dom..
Citera
2015-12-09, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Deras inköps pris från början påverkar. Lixom deras mix av tobak.
Man kan ta tex det vi kallar:
ljus lufttorkad tobak, processen tar tid (och tid är som bekant pengar). Värmetorkar man tobaken går det fortare, dessutom minskar risken för mögel.
Mörkare tobak ger oftast lite lägre avkastning men smakar mer. Än de ljusa varianterna.
Burley ger ofta rätt hög avkastning och är som regel tålig mot virus sjukdomar har oftast en kakaolik smak (fast jag vill mer hävda nöt-lik smak).
Orient tobak (exempelvis Turkiska Izmir varianter) håller hög klass, något lägre i nikotin styrka och avkastning än många andra varianter.
-så att mycket påverkar det slutliga priset (men tex ICA butiken blir inte vinnaren). Att säga att kvalité är den stora skillnaden är verken sant eller falskt och att moraliska perspektiv saknas är inte heller samt då Tobaks industrin faktiskt är den enda (jag vet) som bekostar tobaksforskningen. Ganska tragiskt. Ungefär som att låta vapen handlare vara dom enda som utreder mord..

Den frågan är dock befogad men omöjlig att besvara. Skulle en av dessa mixer (som båda är snarlika), vara farligare än den andra så vill ju inte den ena tillverkaren pröjsa lika stort skadestånd som den andra och det skulle bli rätt hårda debatter kan jag lova..

Sen håller jag med er om att moralen hos industrin känns låg men dom är beroende av kunder och vill därför inte utplåna dom..
Tack för mkt bra svar. Har faktiskt undrat det här länge... tänkte först bara att det var en status grej, samma som med att vissa märkes kläder är dyra som fan fastän dom billigare funkar lika bra.

Fan vad dedikerad du verkar till rök och snus också hahah visningsbild och allt.
Citera
2015-12-10, 00:32
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
Tack för mkt bra svar. Har faktiskt undrat det här länge... tänkte först bara att det var en status grej, samma som med att vissa märkes kläder är dyra som fan fastän dom billigare funkar lika bra.

Fan vad dedikerad du verkar till rök och snus också hahah visningsbild och allt.
Självklart är det "status" också. Skulle även kunna ha att göra med vart tobaken är odlad. Vissa länder låter finare än andra och vilken jord den vuxit i spelar givetvis även den roll.

Sen Finns det "friendship" mellan olika länder. EU har tex en rad sådana och då kan man välja en bättre tobak (eller vad det nu gäller) till hyfsat pris och dessutom slippa eller minska betydande kostnader.
Så att det där med kvalitet faller på många punkter (om ni frågar mig).
Tack för komplimangen, tycker att N.Tabacum är vackra att titta på och intressanta att läsa om dessutom finns det alltid saker att lära sig om både växten och användning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in