• 1
  • 2
2015-12-06, 22:34
Medlem
ErichvonStalheins avatar
Idag när jag läste en artikel på DN så fick jag ett erbjudande om att teckna en prenumeration. Det är väl inget konstigt men dom visade samtidigt upp ett färdigt formulär med både mitt namn och mina kreditkortsuppgifter och en "Beställ här" knapp..... Jag har aldrig lämnat ut data om mig själv till DN.

Alltså: Hur kan DN veta vem jag är?????
Har dom fått uppgifterna via cookies?
Jag trodde att kreditkortsföretagen höll hårt på sekretessen...
Citera
2015-12-06, 22:42
Medlem
paddan82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonStalhein
Idag när jag läste en artikel på DN så fick jag ett erbjudande om att teckna en prenumeration. Det är väl inget konstigt men dom visade samtidigt upp ett färdigt formulär med både mitt namn och mina kreditkortsuppgifter och en "Beställ här" knapp..... Jag har aldrig lämnat ut data om mig själv till DN.

Alltså: Hur kan DN veta vem jag är?????
Har dom fått uppgifterna via cookies?
Jag trodde att kreditkortsföretagen höll hårt på sekretessen...
Låter ju helt sjukt. Var även cvv-koden ifylld?
Citera
2015-12-06, 22:55
Medlem
Det är itne så att du fyllt i dom i typ chrome för autofyll? Eller betalat något på facebook, amazon, ebay osv osv. Dom lever väl typ på att sälja vidare dina kontouppgifter för att kunna ge dig "bättre" och mer lockande reklam
Citera
2015-12-06, 22:56
Medlem
Det kanske har med dina inställningar för formulärdata att göra, se efter vad du har valt. Stämmer det så är det du som i framtiden bör hålla bättre koll på vilka sekretessalternativ din webbläsare erbjuder.
Citera
2015-12-06, 22:56
Medlem
Är det Klarna Checkout som fixat det?

Citat:
DN använder i vissa fall Klarna Checkout för privatkunder. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via www.klarna.com/sv/kundservice.

https://kund.dn.se/avtalsvillkor-for...och-andringar/
Citera
2015-12-06, 23:06
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Är det Klarna Checkout som fixat det?

https://kund.dn.se/avtalsvillkor-for...och-andringar/
Dock sjukt ifall Klarna skulle presentera detta i reklam. Vem som helst kan ju låna datorn och se detta? Har de inget vett med sekretesskydd?
Citera
2015-12-06, 23:34
Medlem
ErichvonStalheins avatar
Jo Klarna kan nog stämma, jag beställde från ett företag som använder deras tjänster i förra veckan.
Tyvärr tog jag inte någon skärmdump så jag vet inte exakt vilka uppgifter som visades.
Vad jag kommer ihåg var det mitt namn och adress och kreditkortsnummer med XXXX på slutet.
Detta betyder ju att DN vet vem jag är och vilka artiklar jag läser även om jag bara går in som en "random" läsare.

Ganska obehagligt...
Citera
2015-12-06, 23:37
Medlem
Citat:
Jo Klarna kan nog stämma, jag beställde från ett företag som använder deras tjänster i förra veckan.
Tyvärr tog jag inte någon skärmdump så jag vet inte exakt vilka uppgifter som visades.
Vad jag kommer ihåg var det mitt namn och adress och kreditkortsnummer med XXXX på slutet.
Detta betyder ju att DN vet vem jag är och vilka artiklar jag läser även om jag bara går in som en "random" läsare.

Ganska obehagligt...

Nej, jag skulle tro att din browser har dina uppgifter och autofyller dem.
Citera
2015-12-07, 00:14
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Ganska obehagligt...

Nej, det är din browser som har uppgifterna och autofyller formuläret som den känner igen som "klarna", DN har inte del av dessa uppgifter om du inte väljer att fullfölja köpet varvid dom får del av vissa av uppgifterna. XXXX på slutet är till för att skydda ditt kortnummer utifall att det inte är du som sitter där.
Citera
2015-12-07, 06:48
Medlem
aquoss avatar
Om du har Chrome, så är det oftast en gul bakgrund i fälten där Chrome har fyllt i dina uppgifter åt dig.

Om du inte har Chrome, skaffa Chrome.
Citera
2015-12-07, 06:55
Medlem
1001PSs avatar
Klarna!
Citera
2015-12-07, 07:52
Medlem
dictionarys avatar
Jag har ställt in så att inga cookies sparas från DNs hemsida, och slipper nu få upp den där rutan. Kan nu läsa hur många artiklar jag vill utan att Klarna-rutan om att jag ska betala för att läsa kommer upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in