• 1
  • 2
2015-12-07, 08:10
Medlem
Klarna är djävulens påfund.
Citera
2015-12-07, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonStalhein
Idag när jag läste en artikel på DN så fick jag ett erbjudande om att teckna en prenumeration. Det är väl inget konstigt men dom visade samtidigt upp ett färdigt formulär med både mitt namn och mina kreditkortsuppgifter och en "Beställ här" knapp..... Jag har aldrig lämnat ut data om mig själv till DN.

Alltså: Hur kan DN veta vem jag är?????
Har dom fått uppgifterna via cookies?
Jag trodde att kreditkortsföretagen höll hårt på sekretessen...
Byt webläsare. Jag kör Firefox där jag ser till att inget av min data sparas. Jag har även b.la. ett tillägg som heter "Self-Destructing Cookies", som ser till att inga cookies sparas.

Forget Button - Remove browsing information from your computer after the fact. Use it when you’ve visited a site that you don’t want in your history.

Private Browsing with Tracking Protection - Browse without having your history, searches or cookies saved, and block hidden third parties from following you across the Web.

https://www.mozilla.org/en-US/firefox/desktop/trust/

Kolla även websidan: Opt out of PRISM, the NSA’s global data surveillance program - PRISM Break. Listar upp säkra program.
https://prism-break.org/en/
Citera
2015-12-07, 08:50
Medlem
Ikognitofönster (Ctrl-Shift-N) är det som gäller om man vill gå in på svd eller dn. Cookies kan även stängas ner permanent, men det ger problem med en del tjänster.

Klarna tror att deras kunder blir jätteglada när de oväntat får se sitt kreditkortsnummer, men de flesta blir nog mest oroliga.
Citera
2015-12-07, 09:51
Medlem
Sqeptisks avatar
Till råga på allt elände kräver de att du uppger ditt personnummer vid prenumeration.

https://kund.dn.se/bli-prenumerant/

Någon som fortfarande vill prenumerera på DN? Nä, trodde väl inte det!
Citera
2015-12-07, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colin.Cherry
Det är itne så att du fyllt i dom i typ chrome för autofyll? Eller betalat något på facebook, amazon, ebay osv osv. Dom lever väl typ på att sälja vidare dina kontouppgifter för att kunna ge dig "bättre" och mer lockande reklam

Amazon säljer definitivt inga kontouppgifter till någon. De lever på att sälja varor och vill därför inte sälja vidare kontouppgifterna. Då får de ju konkurrens. Däremot sätts en cookie när du lägger något i din varukorg så att annonser på andra webbsajter kan anpassa sina Amazon-annonser till de varor du är intresserad av. Dock har dessa webbsajter ingen aning om vem du är (och vet definitivt inte ditt kreditkortsnummer).
Citera
2015-12-08, 09:01
Medlem
sk33s avatar
Jag blev också uppretad på det här, Klarna har någon inställning nånstans där man kan opta out från skiten. I brist på bättre ord. Kändes lite otrevligt att få ens namn och adress ifyllt i direkt anslutning till en artikel jag läst. Tror inte DN/Klarna har intresse av att registrera vad jag läser, men möjligheten för websidor att få ut ID på personer som besöker sidorna har ju funnits i flera år och verkar ganska enkelt.
Citera
2016-10-20, 17:43
Medlem
1001PSs avatar
DN och Klarna kan dra åt helvete.

Satt nyligen en timme och försökte bestrida en faktura.

Efter hot m.m. så gick det till slut, men de var mycket ovilliga på DN.

Jävla svin är vad de är!
Citera
2017-03-12, 15:16
Medlem
Råkade själv ut för detta på en nätbutik som använder Klarna nyss. Nu skulle de ju få mina uppgifter ändå eftersom jag skall handla av dem men det jag inte fattar är hur det går till rent tekniskt. Om de kan göra det så kan ju mer illasinnade sajter också göra det.
Citera
2017-03-12, 15:53
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Råkade själv ut för detta på en nätbutik som använder Klarna nyss. Nu skulle de ju få mina uppgifter ändå eftersom jag skall handla av dem men det jag inte fattar är hur det går till rent tekniskt. Om de kan göra det så kan ju mer illasinnade sajter också göra det.
Troligen har Chrome sparat ditt lösenord.

Inställningar -> Visa avancerade inställningar -> Hantera inställningar för Autofyll
Citera
2017-03-12, 16:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig

Det är Klarna som sköter det externt, inte själva siten.
Siten måste ha ett avtal med Klarna för att kunna använda funltionen.
Citera
2017-03-15, 22:33
Medlem
Japp, stämmer jag fick det bekräftat. Det är en Klarnafunktion och jag har verkligen ingen aning om hur de lyckats pilla undan mina uppgifter på det där viset. Men jag tryckte väl ok utan att läsa alla paragrafer.

En seriös webbläsare borde varna mer för den där typen av integritetsproblem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in