2016-08-01, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag klickade på länken men jag vill inte lägga ned någon tid på dina TV-nyheter. Sorry. Du skriver att du inte förstår vari propagandan finns.
Nej det skrev jag inte. Jag skrev att jag var nyfiken på hur ni tänker. Det är två skilda saker.

Citat:
Allt som inte stödjer den egna åsikten är "propaganda", skriver du och det få stå för dig. Propagandan finns i massmedia, det är ju bara att se vad som förenar olika tidningar eller vad som är typiskt för TV-utbudet. Vad är det för ett budskap som förmedlas och har jag någon nytta av informationen? Bra frågor det där, du. Själv har jag ingen nytta av skönmålande. Jag kan avfärda det som propaganda.
Jaha, ja om du inte klara av ett djupare resonemang om hur du tänker runt nyhetsrapportering så är det inte mycket att göra åt saken.
Citera
2016-08-01, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Nej det skrev jag inte. Jag skrev att jag var nyfiken på hur ni tänker. Det är två skilda saker.

Jaha, ja om du inte klara av ett djupare resonemang om hur du tänker runt nyhetsrapportering så är det inte mycket att göra åt saken.

Det är du som är en dålig lögnare. Exempel på propaganda (som du inte ser någon av ).

Invandrare kallas för ”flyktingar”

Du får inte ta del av den islamistiska terrorismen på global nivå med tidslinjer.

Du får inte ta del av statistik över våldtäkter, bilbränder och skolbränder från 1975 och framåt.

Du har aldrig i SVT fått höra från politiska kommentatorer att december-överenskommelsen var odemokratisk.

Du har aldrig sett DN- eller SVT-journalister anklaga feminister för att vara ett särintresse.

SVT jagar inte 7-klövern för att förstöra Sveriges finanser. Istället trummas budskapet ut: ”det går bra för Sverige”. Det är fördummande och det är propaganda.

Du har inte sett svenska massmedia kritisera NATO för att marschera upp längs Ryssland med offensiva vapen och du har aldrig hört dem påtala Vladimir Putins varningar. Istället är bilden av Putin ”den nya Hitler”.

Trump är en idiot. Alla republikaner är alltid idioter. Obama är Jesus och Hillary är ju en kvinna som USA och världen behöver. Var hittar du de nyanserade invändningarna?

Varför varnas inte för finanskrisens återkomst? Den har ju inte lösts. Skuldbergen bara växer. När tar du del av bankanalyser FÖRE det att konkurserna har inletts?

Varför tar du aldrig del av dåliga scenarion kopplade till fortsatt massinvandring? Sverigedemokrater i studion kommer att hudflängas. De är inte där för att man ska lyssna på dem.

Varför kritiseras inte det faktum att yttrandefriheten i Sverige är över?
Citera
2016-08-01, 16:53
Bannlyst
Citat:

Stå för vad du gör, tomte! Du ser inte vari propagandan består i så därför har jag givit dig några exempel.
Citera
2016-08-06, 11:32
Medlem
BorgeHs avatar
Jag har också slutat att titta på SvT:s nyheter och TV 4. Ibland sätter jag dock på programmen när vädret kommer.

TV 4 är faktiskt värst. När man inte sett på dessa program på ett tag så rycker man till när de oblygt kör sin propaganda.

Ett exempel. När nyheten om somaliern som knivdödade folk nyss i London presenterades i Aktuellt så sa sommarvikarien, kulturgubben från TV: "en norrman"....

Otroligt. När man vet att det var en sinnessjuk zoomalier så är det absurt. Är det någon ute i buskarna som tror att Ola Nordman svingar kniv i lusekofta på Londons torg? Vad säger "Nisse i Hökarängen"?

Vad är syftet med lögnerna? Vem tror de de lurar?
Citera
2016-08-07, 20:50
Medlem
1001PSs avatar
TV4 är ju komplett omöjligt att se på.

SVTs nyhetssändningar är inte långt efter.
Citera
2016-08-07, 20:56
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Vad är syftet med lögnerna? Vem tror de de lurar?
Precis! Mitt i prick! Vad fan är meningen med allt detta ljugeri? Vem tjänar på att Sverige har DDR-media? Har journalisterna ett så utpräglat flockbeteende att de inte kan tänka själv?
Citera
2016-08-07, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Precis! Mitt i prick! Vad fan är meningen med allt detta ljugeri? Vem tjänar på att Sverige har DDR-media? Har journalisterna ett så utpräglat flockbeteende att de inte kan tänka själv?

Journalisternas tankar går främst:

-Vad ska jag göra och säga för att öka chanserna att stiga i befattning?

Sedan gör de och säger det som maximerar karriären.

Det är säkert så att en och annan drivs av en idé att upptäcka verklighetens beskaffenheter, men den kommer inte heller att få förlängt vikariat eftersom uppdragsgivaren är helt ointresserad av den typen av verksamhet. Det är propagandan som är det viktiga. Och därmed sorteras den människotypen bort från yrkeskåren.
Citera
2016-08-07, 21:54
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Det är säkert så att en och annan drivs av en idé att upptäcka verklighetens beskaffenheter, men den kommer inte heller att få förlängt vikariat eftersom uppdragsgivaren är helt ointresserad av den typen av verksamhet. Det är propagandan som är det viktiga. Och därmed sorteras den människotypen bort från yrkeskåren.
Kanske sker det en tidigt filtrering? Journalistyrket lockar nog allra mest vänsterfolk. Jag har hört att de få elever på journalisthögskolan som har åsikter åt högerhållet väljer att skriva om affärsvärlden och bevaka börsen eller andra ekonomiinstitutioner. Återstår den stora massan vänstervridna som ägnar sig åt grävande journalistik och att granska folket å maktens vägnar (fast det borde vara tvärtom). Någon som vet hur det funkar på journalisthögskolan och kan förklara lite bättre? Antar dock att det är lika flummigt och dumrevolutionärt som på lärarhögskolorna.
Citera
2016-08-07, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är du som är en dålig lögnare. Exempel på propaganda (som du inte ser någon av ).

Invandrare kallas för ”flyktingar”

Du får inte ta del av den islamistiska terrorismen på global nivå med tidslinjer.

Du får inte ta del av statistik över våldtäkter, bilbränder och skolbränder från 1975 och framåt.

Du har aldrig i SVT fått höra från politiska kommentatorer att december-överenskommelsen var odemokratisk.

Du har aldrig sett DN- eller SVT-journalister anklaga feminister för att vara ett särintresse.

SVT jagar inte 7-klövern för att förstöra Sveriges finanser. Istället trummas budskapet ut: ”det går bra för Sverige”. Det är fördummande och det är propaganda.

Du har inte sett svenska massmedia kritisera NATO för att marschera upp längs Ryssland med offensiva vapen och du har aldrig hört dem påtala Vladimir Putins varningar. Istället är bilden av Putin ”den nya Hitler”.

Trump är en idiot. Alla republikaner är alltid idioter. Obama är Jesus och Hillary är ju en kvinna som USA och världen behöver. Var hittar du de nyanserade invändningarna?

Varför varnas inte för finanskrisens återkomst? Den har ju inte lösts. Skuldbergen bara växer. När tar du del av bankanalyser FÖRE det att konkurserna har inletts?

Varför tar du aldrig del av dåliga scenarion kopplade till fortsatt massinvandring? Sverigedemokrater i studion kommer att hudflängas. De är inte där för att man ska lyssna på dem.

Varför kritiseras inte det faktum att yttrandefriheten i Sverige är över?
Så sammanfattningsvis är ditt problem att media inte klagar tillräckligt mycket på utlänningar och feminister samt att de inte vinklar nyheterna så att de passar just dig. Ärligt talat låter det mest som gnäll. För de flesta är det inget problem eller ens någon motsättning att både se nyheterna och skumma igenom Avpixlat. Det är bredd och att utsättas för åsikter man inte alltid håller med om som ger reflektionsförmåga.
Citera
2016-08-07, 23:01
Bannlyst
Jag är trött att vissa programledare får nya program om och om igen de har funnits där sen 90-talet Tänker på Gry Forsell Kristian Luuk är så trött på dem.
Citera
2016-08-07, 23:32
Bannlyst
Citat:
Så sammanfattningsvis är ditt problem att media inte klagar tillräckligt mycket på utlänningar och feminister samt att de inte vinklar nyheterna så att de passar just dig. Ärligt talat låter det mest som gnäll. För de flesta är det inget problem eller ens någon motsättning att både se nyheterna och skumma igenom Avpixlat. Det är bredd och att utsättas för åsikter man inte alltid håller med om som ger reflektionsförmåga.

Du förnekar med vilje att jag är mångfacetterad i min kritik av SVTs propagandaarbete. Jag nämnde inte bara invandring och feminism utan också säkerhetspolitik, terrorism, nyspråket som används, den odemokratiska attityden, lögnerna om den ekonomiska utvecklingen och den traditionella vrångbilden av republikanerna i USA. Detta är vinklat av nykommunister eller gynnar särintressen och alldeles riktigt, därför passar det inte mig.
Senast redigerad av Mertillen 2016-08-07 kl. 23:42.
Citera
2016-08-08, 00:22
Medlem
MrWalldemars avatar
Pesnionärer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in