2016-07-30, 13:05
Medlem
Jag bor i Malmö och ser på danska nyheter. Det är natt och dag jämfört med de tragiskt klonade södermalmsproduktionerna. Den danska debatten ligger ca: 10 år före den svenska. (Stockholmska)

Det mest spännande som hänt svensk TV-nyhetsförmedling är när Rapport och Aktuellt bytte kanaler. (Aktuellt var tidigare på ettan) och rent historiskt är det mest spännande som hänt i Stockholm var när Drottning Kristina abdikerade. Mig veterligen har inget av större nyhetsvärde skett i Stockholm sedan dess.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2016-07-30 kl. 13:10.
Citera
2016-07-30, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Det finns inte heller något ologiskt i att de som försöker fjärma sig från allt som inte stöder deras egen världsbild har problem att reflektera över saker eftersom reflektion kräver att man vågar utmana sin egen världsbild. Det oavsett politisk tillhörighet.

Reflektera är ju just vad man som sverigevänlig har gjort. Annars hade man inte fått nog av det propagandistiska budskapet hos SVT och dags- och kvällstidningarna.
Citera
2016-07-31, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Reflektera är ju just vad man som sverigevänlig har gjort. Annars hade man inte fått nog av det propagandistiska budskapet hos SVT och dags- och kvällstidningarna.
Om de "sverigevänliga" "reflekterar" hur kan det då komma sig att de oftast låter som en gammal kommunistsekt? Allt som inte stödjer den egna åsikten är "propaganda" och det är bara de själva som sitter inne med sanningen.

Det skulle vara intressant att ta del av hur ni tänker. Om vi tar SVT nyheter den 30 Juli 2016 Kl:16:00 ( http://www.svtplay.se/video/9738274/...r-30-jul-16-00 ) som är fem minuter långt. Kan ni beskriva hur ni anser propagandan ser ut, inslag för inslag.

Anledningen till att jag pekade på just den sändningen är att det handlar om ett hanterbart antal inslag och att ett av inslagen handlar om ett ämne som, åtminstone ibland, ses som kontroversiellt.
Citera
2016-07-31, 14:35
Bannlyst
Citat:
de "sverigevänliga" "reflekterar" hur kan det då komma sig att de oftast låter som en gammal kommunistsekt? Allt som inte stödjer den egna åsikten är "propaganda" och det är bara de själva som sitter inne med sanningen.

Det skulle vara intressant att ta del av hur ni tänker. Om vi tar SVT nyheter den 30 Juli 2016 Kl:16:00 ( http://www.svtplay.se/video/9738274/...r-30-jul-16-00 ) som är fem minuter långt. Kan ni beskriva hur ni anser propagandan ser ut, inslag för inslag.

Anledningen till att jag pekade på just den sändningen är att det handlar om ett hanterbart antal inslag och att ett av inslagen handlar om ett ämne som, åtminstone ibland, ses som kontroversiellt.

Jag klickade på länken men jag vill inte lägga ned någon tid på dina TV-nyheter. Sorry. Du skriver att du inte förstår vari propagandan finns. Ja att reflektera verkar inte vara din starka sida precis. Du förstår inte. Men vad bra, då finns SVT för dig.

Vi sverigevänliga har valt nya vägar, du är kvar på de gamla propagandistiska, du anklagar oss för att inte reflektera. Du hör inte själv hur dumt det låter?

Allt som inte stödjer den egna åsikten är "propaganda", skriver du och det få stå för dig. Propagandan finns i massmedia, det är ju bara att se vad som förenar olika tidningar eller vad som är typiskt för TV-utbudet. Vad är det för ett budskap som förmedlas och har jag någon nytta av informationen? Bra frågor det där, du. Själv har jag ingen nytta av skönmålande. Jag kan avfärda det som propaganda.
Senast redigerad av Mertillen 2016-07-31 kl. 14:53.
Citera
2016-07-31, 14:43
Medlem
Mooons avatar
Jag gör det, min man gör det. Vi läser också regelbundet två stora papperstidningar + följer rapportering på nätet. Hur ska man annars kunna hänga med det som händer i samhället?

Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Förr tittade jag alltid på nyhetsprogrammen i TV. Numera är det sällan eller aldrig, TV:n är oftast släckt när det är propagandadags. Vad som förvånar mig är att så många i bekantskapkretsen säger samma sak, även sådana som jag aldrig någonsin diskuterat politik och samhällsfrågor med tidigare. Bara den riktigt "äldre" generationen (+70) verkar fortfarande rutintitta utan att reflektera över de vinklade budskapen. Har ni märkt samma sak?
Citera
2016-07-31, 14:50
Medlem
Har ingen tv då det bara är skräp som sänds lyssnar på radio vet bara några gamla som tittar på tv nyheterna.
Citera
2016-07-31, 15:18
Medlem
Mycket av rapporteringen är runt fakta som olyckor, attentat och större politiska skeenden i världen som de som lever i sin egen lilla bubbla missar. Visst kan de leva utan den informationen, men följer man nyheterna kontinuerligt under ett flertal år så får man en djupare förståelse för politiska och ekonomiska mekanismer som jag menar gör en mer svårmanipulerad.
Citera
2016-07-31, 15:51
Medlem
tumbleeweeds avatar
Oavsett vad man tycker om tv-nyheternas nivå av objektivitet och allmänna PK´fiering så ser jag ingen bra anledning till varför man skulle avsätta tid till att titta på det. Rubrikerna på vad som hänt under dan får jag varje gång jag loggar in på nätet. Tar en minut ungefär att ögna igenom. Skulle det vara nåt som fångar mitt intresse så använder jag mig av google, wiki, Youtube, flashback osv för att få fördjupning i ämnet. Finns massa bra poddar och bloggar som fördjupar sig i aktuella nyheter.

Flashback i sig självt räcker ju som nyhetsförmedlare om inte annat.
Citera
2016-07-31, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av storskarven
Mycket av rapporteringen är runt fakta som olyckor, attentat och större politiska skeenden i världen som de som lever i sin egen lilla bubbla missar. Visst kan de leva utan den informationen, men följer man nyheterna kontinuerligt under ett flertal år så får man en djupare förståelse för politiska och ekonomiska mekanismer som jag menar gör en mer svårmanipulerad.

Den informationen får vi ju ändå, vi som lever "i en bubbla".

Du vinner definitivt inte en djupare förståelse av ekonomi av att följa svenska massmedia och du är verkligen inte svårmanipulerad med hjälp av nyhetssändningarna. Blev du någonsin varnad av finanskrisen 2007/2008 och om ja, varifrån emottog du några varningar? Ett bra exempel, jag blev varnad av vanliga människor på internet.
Citera
2016-07-31, 16:05
Medlem
Torsuss avatar
Aldrig hemma. Jag snubblar över det ibland när jag sitter i något väntrum hos läkare eller tandläkare.

Då känns det som om man flyttas tillbaka till det mörka 70-talet när SVT hade monopol. De tycka tro att de FORTFARANDE är ensam herre på täppan
Citera
2016-07-31, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Den informationen får vi ju ändå, vi som lever "i en bubbla".

Du vinner definitivt inte en djupare förståelse av ekonomi av att följa svenska massmedia och du är verkligen inte svårmanipulerad med hjälp av nyhetssändningarna. Blev du någonsin varnad av finanskrisen 2007/2008 och om ja, varifrån emottog du några varningar? Ett bra exempel, jag blev varnad av vanliga människor på internet.
Få människor, knappast ens i Nordkorea tar nog nyheterna på ett så stort allvar att de är en fullständig och felfri beskrivning av verkligheten. Det är inte heller realistiskt att tro att de skall varna för alla kommande katastrofer och omvälvningar. Men struntar man att under lång tid skaffa lite djupare information om hur samhället fungerar och vad som händer utanför ens lilla bubbla och diverse lättare nyheter som om någon bikinisnut griper en ficktjuv i någon park så menar jag att man egentligen inte längre har den förståelse för omvärlden som krävs för att vara röstberättigad i en fungerande demokrati.
Citera
2016-07-31, 19:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Om de "sverigevänliga" "reflekterar" hur kan det då komma sig att de oftast låter som en gammal kommunistsekt? Allt som inte stödjer den egna åsikten är "propaganda" och det är bara de själva som sitter inne med sanningen.

Hela nyhetsvärderingen är sinnessjuk, vinklingar och urval är extremt vänstervridet i all media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in