• 1
  • 2
2015-12-06, 07:12
Medlem
bombaccis avatar
Jag kommer förmodligen åka till nordamerika nästa år och där fråga om min partner vill gifta sig med mig. Har förstått att det är stor chans att hon säger ja

Jag måste dock spara och spara för att ha råd att åka dit. Skulle vilja köpa någon dyr och riktig fin vigselring men förlovningsringen funderar jag på hur mycket jag ska behöva lägga ut för?

Det är en ring som vi max kommer använda i ett år...utan det är mest att man har den medan man fixar med det praktiska.

Samtidigt vill jag inte att det ska se ut som jag skaffat ringen i en kellogsförpackning...

Tänkt att lägga in någon gravyr för 50 kr

Så ringen kommer gå på ca 2000 kr det blir i alla fall 4 000 kr totalt för oss. Inte så mycket pengar för er kanske men det är ganska mycket pengar för mig. Framförallt som jag spar för att kunna ha råd med resan men som sagt vad tycker ni om att "snåla" på förlovningsringar?

Hade jag varit rik och haft 30-40 000 kr i månaden hade jag lätt lagt ut 10-15 000 kr på dessa ringar med men tjänar typ hälften av det där, vill helst inte vänta i 4-5 månader till bara för att kunna köpa lite dyrare förlovnignsringar som man ändå kommer lägga i byrålådan om något år.

Tänkt mig ringarna i "palladium" ...viktigaste vad gäller utseendet är att de inte ser tacky ut men de går gärna glänsa och inskriptionen är viktig med. Till vigselringarna så vill jag ha desto dyrare och kommer försöka använda mig av rubinstenar då hon gillar detta.

Det här är en av de få gångerna jag önskar att jag hade bra ställt ekonomiskt

Som tur är så älskar hon mig oavsett
Citera
2015-12-06, 07:30
Medlem
Du är okej med det.
Hon är okej med det.

Varför behöver du få det bekräftat av utomstående? Det är självklart att det är okej. Förlovningsringar är bara en symbol för kärlek, inte på mängden pengar man har spenderat.

Du kan spendera mer vid giftermål som du säger
Citera
2015-12-06, 07:41
Medlem
Purdys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilmayn
Du är okej med det.
Hon är okej med det.

Hur vet du det?
Citera
2015-12-06, 07:53
Medlem
Lägg hela summan på din blivande fästmös ring, män brukar inte ha förlovningsring nuförtiden dessutom hade jag gjort likadant och det visar bara att du är okey med det ändå, jag kan ha fel men tror att flertalet gör så iaf. Tror även att en polare gjorde likadant alltså att han avstod fråm en ring. Så det är inget fel med det. För 4-5 tusen kronor får du en fin ring till henne.

Vill du hitta en guldsmed som även är fattare av diamanter skicka ett pm till mig så får du fråga honom, han är väldigt duktig och kan konstruera ringarna i vilken ädelmetall du vill. Han bor i huvudstaden.
Citera
2015-12-06, 08:02
Medlem
Jag tycker att det låter jättebra alltihop.
Förlovningsringar ska väl ändå bara vara släta. Där är inskriptionen viktigast.
Citera
2015-12-06, 08:03
Medlem
I USA, om det inte är mina fördomar, lägger dom väl en hel del på förlovningsringar? Min frus ring gick på högst femhundra kronor. Däremot kostade hennes vigselring strax över trettiotusen. Hon använder bara den senare.
Citera
2015-12-06, 12:41
Medlem
MrChows avatar
Vi har en lite skev kultur kring förlovning- och vigselringar i Sverige. Här gör man tvärtom mot större delen av världen - köper två enklare ringar först varav mannens återanvänds under vigseln och senare en exklusivare till kvinnan inför vigseln.

Tvärtom är det normala. Man köper en fin förlovningsring och frågar sin blivande maka om hon vill gifta sig. Tackar hon ja får hon en ring på sitt finger som visar att hon är förlovad.
Inför det stundande bröllopet (som enligt tradition ska ske inom 12 månader efter förlovningen) köper man varsin enklare ring som man sen utbyter under vigseln. Efter bröllopet bär kvinnan oftast bägge på samma finger.

Googla engagement ring och wedding ring (alternativt wedding band) så ser ni att det är annorlunda i hela västvärlden. Hur det ser ut österut har jag ingen aning om, men gissar att de generellt har en snarlik tradition.
Citera
2015-12-06, 12:42
Medlem
Ja
Citera
2015-12-06, 13:09
Medlem
Strunta i resan och satsa allt på hennes ring och en romantisk kväll med middag. Man förlovar sig en gång, en resa kan ni göra när som helst. Eftersom du har ansträngd ekonomi nu så talar väl det mesta för att erat bröllop kommer infalla senare än väntat, för inte ska ni ha ett budgetbröllop?

Låt henne bära en dyr vacker ring som hon stolt kan visa upp, dan dagen ni är gifta kan hon väl ha den hängandes i kedja runt halsen, inte ligga i någon byrålåda.
Citera
2015-12-06, 13:32
Medlem
Sirianas avatar
Först och främst: när man väl gift sig så har kvinnan två ringar: förlovningsringen och vigselringen på samma finger. Hon kommer alltså inte låta förlovningsringen ligga i en låda och skräpa bara för att ni gift er.

Med det sagt - varken förlovningsringar eller vigselringar behöver kosta skjortan! Herregud....är ringen för dyr vågar man ju ändå aldrig ha på sig den. 2000 per ring låter fullt tillräcklig. Om du vill kan du ta en väldigt enkel ring för säg 1000-1500 och låta hennes vara lite mer extravagant och gå på ca 2500-3000. Totalsumman blir ändå densamma.
Citera
2015-12-06, 14:17
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siriana
Först och främst: när man väl gift sig så har kvinnan två ringar: förlovningsringen och vigselringen på samma finger. Hon kommer alltså inte låta förlovningsringen ligga i en låda och skräpa bara för att ni gift er.

Med det sagt - varken förlovningsringar eller vigselringar behöver kosta skjortan! Herregud....är ringen för dyr vågar man ju ändå aldrig ha på sig den. 2000 per ring låter fullt tillräcklig. Om du vill kan du ta en väldigt enkel ring för säg 1000-1500 och låta hennes vara lite mer extravagant och gå på ca 2500-3000. Totalsumman blir ändå densamma.

tack för alla svar. Hon bor I Kanada kan jag säga o ja hon tycker det är ok om jag köper ett billigare alternativ. Vill hellre lägga mer pengar på vigselringen. Visste inte att man hade kvar bägge ringarna men det kanske kan vara valbart?

Aldrig sett det förut i alla fall.

Varken hon eller jag har det gott ekonomiskt ställt just nu, men vill inte skämmas över ringen heller. För min del känns gravyren det viktigaste. Hon och jag är "väldigt" kristna så tänkt gravyr från bibeln. Finns texter som handlar om att just flytta till ett annat land för att vara med den man älskar.

Har tänkt något i stil med det här

http://www.hedbergsguld.se/smycken/f...um-4004-5.html
Citera
2015-12-06, 15:04
Medlem
Scrufeys avatar
Sluta överkomplicera skiten och köp en leksaksring av plast ur en tuggumi maskin nästa gång du är och handlar istället. Alla tjänar på det och mest din plånbok. Tanken räknas INTE materialet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in