Citat:
Ursprungligen postat av
bombacci
tack för alla svar. Hon bor I Kanada kan jag säga o ja hon tycker det är ok om jag köper ett billigare alternativ. [..]
Du kan iskallt räkna med att det är (som jag skrev tidigare i tråden) precis tvärtom-tänk på förlovningsring mot vigselring om hon kommer från Kanada. Lägg fokus på
en förlovningsring till henne, era vigselringar köper man tillsammans senare.
För övrigt tycker jag att palladium är ett fantastiskt bra val om ekonomin inte tillåter platina! Vitguld är ett sämre val som täcks av t.ex. rhodium för att se bra ut vid leverans och som behöver ombehandlas med några års mellanrum för att behålla sin glans. Det behöver varken palladium eller platina.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brewingmob
Köp vitguld, enda rätta.
I princip alla smycken gjorda av "vitguld" man hittar på marknaden är täckta av rhodium för att de ska vara blanka och fina. Vill man ha en ring som behöver ombehandlas för att behålla sin lyster alternativt kan leva med en matt och halvgrå ring efter ett par år så är vitt guld OK.
(Jag har egentligen ingenting emot legeringar - även platina brukar sällan vara renare än 95% men både platina och palladium går att hålla naturligt blanka och fina i motsats till vitt guld.)