• 1
  • 2
2015-12-05, 09:15
Medlem
KbryFtws avatar
http://www.pressen.se/5259581.html

En fotgängare har avlidit efter att ha blivit påkörd av en bil vid en handelsplats i Haninge, söder om Stockholm. Personen gick på vägen mellan parkeringarna vid Biltema och Ica Maxi, säger Sven-Erik Olsson vid Stockholmspolisen. Olyckan inträffade vid 16-tiden på fredagen. Polisen utreder olyckan som vållande till annans död..

Måste vara maximal otur, kan inte ha gått fortare än 10 km/h.
Var det någon som såg olyckan som kan berätta mer?
Citera
2015-12-05, 10:01
Medlem
sommarlovs avatar
Just det stället kan vara svårt att passera då bilar hela tiden kommer.
För att effektivt besöka både Biltema och Ica Maxi bör man köra sin bil mellan parkeringarna, en sträcka på ca 100 meter!
Citera
2015-12-05, 10:46
Medlem
Klappmongots avatar
Folk har så förbannat bråttom i trafiken! Och fotgängare tenderar att inte se sig för, ALLS!
Citera
2015-12-05, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappmongot
Folk har så förbannat bråttom i trafiken! Och fotgängare tenderar att inte se sig för, ALLS!
En Del Fotgängare räknar med att bilförare både ser o ska stanna. Och kliver rakt ut. Då räcker det gott med bara 10kmt för att bli dödsfall. OM den gående inte nyss har köpt en hjälm på Biltema och tagit på sig den.
Citera
2015-12-05, 11:00
Medlem
Shoffens avatar
Ja vissa fotgängare vill ju att bilar ska ha broms ljus framtill så de ser om de saktar in eller ej. Det säger en hel del (diskuterades häromdagen här på fb)
Citera
2015-12-05, 12:03
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
Ja vissa fotgängare vill ju att bilar ska ha broms ljus framtill så de ser om de saktar in eller ej. Det säger en hel del (diskuterades häromdagen här på fb)

Det här var fan det smartaste jag hört på länge. VARFÖR PRODUCERAR INGEN DETTA?!

Man står ju jämt och väger på om man ska gå eller inte pga inte ser vad föraren har för sig. Detta skulle ju underlätta trafikflödet något enormt.
Citera
2015-12-05, 12:30
Medlem
Shoffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Det här var fan det smartaste jag hört på länge. VARFÖR PRODUCERAR INGEN DETTA?!

Man står ju jämt och väger på om man ska gå eller inte pga inte ser vad föraren har för sig. Detta skulle ju underlätta trafikflödet något enormt.

Här kan du läsa en äldre diskussion i det ämnet.
(FB) Varför har inte bilar bromsljus fram?

Jag tror det hade inget en falsk trygghet med broms ljus fram
Citera
2015-12-05, 13:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
En Del Fotgängare räknar med att bilförare både ser o ska stanna. Och kliver rakt ut. Då räcker det gott med bara 10kmt för att bli dödsfall. OM den gående inte nyss har köpt en hjälm på Biltema och tagit på sig den.
Nej 10 km/h räcker verkligen inte för att orsaka dödsfall. Undantaget skulle vara om man på något sätt befinner sig så lågt att man bokstavligen körs över av fordonet vilket ibland sorgligt händer med barn och lastbilar men inget tyder på att det varit fallet här.

Med de vaga fakta som framkommit hittills förvånar det mig att så många här tar för givet att fotgängaren har huvudsakliga skulden i det inträffade. Vet ni mer exakt vad som hänt eller?
Citera
2015-12-05, 13:14
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P

Södermalmsattityden, som om det vore övergångsställe överallt! Fungerar tills det är en bilist som kikar på telefonen, halka eller ett rattfyllo dyker upp.
Citera
2015-12-05, 13:54
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nej 10 km/h räcker verkligen inte för att orsaka dödsfall. Undantaget skulle vara om man på något sätt befinner sig så lågt att man bokstavligen körs över av fordonet vilket ibland sorgligt händer med barn och lastbilar men inget tyder på att det varit fallet här.

Med de vaga fakta som framkommit hittills förvånar det mig att så många här tar för givet att fotgängaren har huvudsakliga skulden i det inträffade. Vet ni mer exakt vad som hänt eller?

Folk kör ju bekant mycket för fort på parkeringar också. Vissa gasar in för att komma åt lediga parkeringar innan någon annan tar den osv.
Citera
2015-12-05, 14:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappmongot
Helt rätt. Men det som stör mig mest är att folk kör så förbannat fort på parkeringar och i parkeringshus etc. Totalt ansvarslöst, med tanke på att det kan rusa fram en unge bakom varje bil.
Citera
2015-12-05, 14:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Folk kör ju bekant mycket för fort på parkeringar också. Vissa gasar in för att komma åt lediga parkeringar innan någon annan tar den osv.
Det förekommer väl även om hastigheter långt över 25 km/h är väldigt sällsynt på parkeringar, jag kan inte ens dra mig till minnes att jag observerat det. Och i så fall får man väl ändå säga att bilisten bär huvudansvaret och inte den gående. Risken att omkomma som funktion av hastighet, figur 2.7 och 2.8: http://casr.adelaide.edu.au/pedspeed/PEDSPEED.PDF 1 % risk att dödas vid hastigheter upp till 25 km/h i kollision mellan vanlig personbil och fotgängare.

Fast hur och var den aktuella olyckan hände förtäljer ju inte historien ännu. Det kan ha varit mer av karaktären väg mellan parkeringsplatser och en slarvig fotgängare eller en slarvig bilist. Det jag vänder mig mot är de här som skriver som om de visste fast de inte gör det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in