2015-12-05, 15:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Undrar om det skedde på övergångsstället eller om personen gick över en annan del vägen?

Det är väldigt rörigt på platsen med intensiv trafik till och från köpcentret. Haninge är fullt av volvoraggare och epa-pojkar, som värsta hålan i Värmland ungefär. Dessutom gott om pundare samt mörkhåriga tuffingar med obefintlig trafikmoral.

Inte förvånad!

Platsen på Google Street:
https://www.google.se/maps/@59.18053...7i13312!8i6656
Citera
2015-12-05, 15:37
Bannlyst
Ingen som vet något om offret eller om det var en svensk/blatte, samt kön
Citera
2015-12-05, 15:45
Medlem
Pansarveckets avatar
Det kallas naturligt urval. Folk som kliver ut i gatan hur som helst ska veta att de inte bara ska lita på turen.
Citera
2015-12-05, 15:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det kallas naturligt urval. Folk som kliver ut i gatan hur som helst ska veta att de inte bara ska lita på turen.

Fast det var eventuellt ett brott och utreds av polis, så det är inte så smart att ta efter.
Citera
2015-12-05, 16:28
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Undrar om det skedde på övergångsstället eller om personen gick över en annan del vägen?

Det är väldigt rörigt på platsen med intensiv trafik till och från köpcentret. Haninge är fullt av volvoraggare och epa-pojkar, som värsta hålan i Värmland ungefär. Dessutom gott om pundare samt mörkhåriga tuffingar med obefintlig trafikmoral.

Inte förvånad!

Platsen på Google Street:
https://www.google.se/maps/@59.18053...7i13312!8i6656

Tack för länken.
Tycker att platsen ser ut att locka till högre hastighet än 25 k/tim.
Behövs övergångsställe (ljusreglerat) o. ha uppsikt när man ska över. Annars sitter man nog mer skyddat i sin bil med säkerhetsbälte.
Citera
2015-12-05, 16:38
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Det här var fan det smartaste jag hört på länge. VARFÖR PRODUCERAR INGEN DETTA?!

Man står ju jämt och väger på om man ska gå eller inte pga inte ser vad föraren har för sig. Detta skulle ju underlätta trafikflödet något enormt.
Föraren kan bromsa av annan anledning också, du missuppfattar och kliver rätt ut i vägen och blir överkörd.
Citera
2015-12-05, 16:55
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Segt.
Vägen mellan de olika parkeringarna är en direkt genomfart till en intilliggande bensinstation och visst fasen kör den sträckan med en hastighet på över 25km/h dagligen.

Svårt att tänka mig att det hände på övergångsstället...
Vanligt fotgängar-scenario: Du kommer gåendes på hängbron över Gudöbroleden med destination Ica Maxi. Följer man gångvägen rakt fram finns ett övergångsställe med god uppsikt som de flesta faktiskt släpper över folk vid, antagligen mest för att det är en in/utfart till båda parkeringsplatserna precis där.
Då Icas huvudentré är placerad så att om du skulle gå längs anvisad gångväg skulle det bli ganska exakt 200 meter rakt fram följt av en nittio graders sväng följt av 100 meter till vänster. Inte alls coolt/praktiskt enligt de flesta som istället väljer att gå diagonalt över Biltemas parkering, korsa den omtalade vägen, och sedan vandra tvärs över Icas parkering för att slutligen komma in i affären.

Sätter både en och två hundringar på att något liknande hänt idag, och den vägen är inte nådig även om jag har för mig att de byggt om den från trefilig (en fil utåt, två filer in varav en för vänstersväng inåt för att komma till Biltema) till smalare tvåfilig.
Citera
2015-12-05, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles13
Ingen som vet något om offret eller om det var en svensk/blatte, samt kön

Man i 70-årsåldern

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6319033
Citera
2015-12-05, 19:45
Medlem
har besökt Maxi några gånger. inget roligt ställe att vara på när det är mycket folk. två parkeringar som ligger mitt emot varann med en väg mitt emellan, med massa utfarter till. dessutom är infarten till vägen emellan en riktig flaskhals. många stressade människor som vill förbi och fram till bolaget, tacos och sedan fredagsmyset.

den väg som känns att folk kör snabbast på bör vara i vägen mellan biltema och maxi. kan det vara där det skett? en genande fotgängare som ska gå snabbaste vägen mellan butikerna. trots att det står att det skett på parkeringen... ingen som var i området då?
Citera
2015-12-05, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKongMajor
har besökt Maxi några gånger. inget roligt ställe att vara på när det är mycket folk. två parkeringar som ligger mitt emot varann med en väg mitt emellan, med massa utfarter till. dessutom är infarten till vägen emellan en riktig flaskhals. många stressade människor som vill förbi och fram till bolaget, tacos och sedan fredagsmyset.

den väg som känns att folk kör snabbast på bör vara i vägen mellan biltema och maxi. kan det vara där det skett? en genande fotgängare som ska gå snabbaste vägen mellan butikerna. trots att det står att det skett på parkeringen... ingen som var i området då?

Nä, det står det inte.

Citat:
Personen gick på vägen mellan parkeringarna vid Biltema och Ica Maxi, säger Sven-Erik Olsson vid Stockholmspolisen.

I övrigt röstar jag på en stressad bilist som har bråttom hem till fredagsvinaren efter besök på bolaget.
Citera
2015-12-05, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nej 10 km/h räcker verkligen inte för att orsaka dödsfall. Undantaget skulle vara om man på något sätt befinner sig så lågt att man bokstavligen körs över av fordonet vilket ibland sorgligt händer med barn och lastbilar men inget tyder på att det varit fallet här.

Med de vaga fakta som framkommit hittills förvånar det mig att så många här tar för givet att fotgängaren har huvudsakliga skulden i det inträffade. Vet ni mer exakt vad som hänt eller?

Vad dillar du om?
Det räcker att en person faller från stillastående för att kunna orsaka dödsfall eller allvarliga skallskador.
Speciellt om offret är i äldre åren, som detta manliga offret på 70 år alltså är.

10 km/h är samma som att jogga i lugnt tempo. Om du joggar in i någon samtidigt som du väger 1 000 kg och den du tacklar väger 70 till 100 kg så brukar den andra alltså rent av flyga åt sidan snarare än snubbla och få ett skrubbsår...

Men som sagt, det räcker alltså att en person ramlar utan att kunna ta emot i fallet för att denna skall slå i huvudet så hårt i backen att han eller hon dör. Spelar alltså ingen roll om bilen åkte 10 km/h eller 2 km/h, räcker att personen blir omkullknuffad.
Citera
2015-12-05, 21:14
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Föraren kan bromsa av annan anledning också, du missuppfattar och kliver rätt ut i vägen och blir överkörd.

Personen bromsar väl oavsett, hur lyckas man bli överkörd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in