• 1
  • 2
2015-12-04, 12:41
Medlem
Va faen Hur tusan kan jag ha kommit hela vgen till Thailand p brossans pass?!? Ska till grnsen och ordna 2 veckors frlngning imorgon var det tnkt. Jag o brossan var p mallis i somras och vi mste blandat ihop vra pass d.... Nvl lite surt bara att precis alla har missat att se att det inte r jag p passbilden och till rga p allt s r jag rgblond och min bror adopterad frn Sri Lanka p 70 talet. Mitt pass har han hittat hos sig s kanske kan kra line eller skype s han kan visa upp det fr immigration hr?
Kom ner med TG frn Arn 6 Nov och massa jdra pryoelever i incheckning o p flygplatsen som inte kollar nogrannare. Knns som det kan bli lite problem nu?

Hls
Citera
2015-12-04, 12:46
Medlem
zympishs avatar
Du kollade allts inte passet innan du kte hemifrn? Eller ens kollat i det under hela resan ner alls? Lter ju mrkligt.

k till svenska ambassaden och frklara situationen. Antingen skickar man ditt pass dit ner eller s fr man lsa provisoriskt.
Citera
2015-12-04, 12:47
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brölbrutus
.

Nr mste du frnya frlngningen som senast? Be din brorsa kontakta nt fraktbolag och se vad deras snabbaste paketservice kostar. S kan han antagligen f ner passet p 2-3 dagar. Skulle det hinnas med?
Citera
2015-12-04, 12:51
Medlem
Bbobis avatar
Dom godtar garanterat inte att se ett pass genom Skype.

Du kan anska om provisoriskt pass via ambassaden men sen mste du kolla s att lnderna du ska till godtar ett provisoriskt svenskt pass.

Annars kan du ju be honom posta ner det och betala bter fr overstay eller nt kanske.

Lter ju otroligt om inte immigration la mrke till att namnet p arrivalcard och pass skiljde sig. Rent av otroligt.

Sen fr du se vad dom sger nr du ska ut och saknar stmpel. Blir vl inte overstay fr du har ju aldrig ens kommit dit

Din bror r ju isfall i thailand just nu enligt vr tull. Kanske han ska tnka p ocks.
Senast redigerad av Bbobi 2015-12-04 kl. 12:56.
Citera
2015-12-04, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Dom godtar garanterat inte att se ett pass genom Skype.

Du kan anska om provisoriskt pass via ambassaden men sen mste du kolla s att lnderna du ska till godtar ett provisoriskt svenskt pass.

Annars kan du ju be honom posta ner det och betala bter fr overstay eller nt kanske.

Lter ju otroligt om inte immigration la mrke till att namnet p arrivalcard och pass skiljde sig. Rent av otroligt.

Sen fr du se vad dom sger nr du ska ut och saknar stmpel. Blir vl inte overstay fr du har ju aldrig ens kommit dit

Din bror r ju isfall i thailand just nu enligt vr tull. Kanske han ska tnka p ocks.

Jo kanske bara dumpa detta passet och anska om ett nytt provisoriskt? Fr vl ta mig upp till ambassaden. Bertta sanningen eller bara sga att man tappat det. Hller med om att det r s jdra sjukt men jag har inte felat tycker jag. Passnummret r numera ditt personnummer s jag behvde aldrig kolla i passet nr jag skrev arrivalkortet. Allt borde vl nd finnas i immigrationdatorn och med bilden d jag kom in frn Suvvan.
Citera
2015-12-04, 16:57
Medlem
Hur gjorde du nr du fyllde i arrivalkortet?Mrkte du inte d att det inte var ditt pass eller kan du ditt passnummer utantill?jag tror inte riktigt p din lilla historia.
Citera
2015-12-05, 07:31
Medlem
Fick inte ka hissen upp till ambassaden om jag inte visade mitt pass eller en frlustanmlan frn Bengen. Vill snacka med ngon frn ambassaden innan jag agerar vidare.... Skrev ju innan att passnumret r det samma som personnumret DRFR behvde jag aldrig kolla det!!
Citera
2015-12-05, 08:14
Medlem
Att vara utan giltigt idkort/pass i Thailand rknas som grovt brott.
Min stora bror tappade bort sitt pass,resvskor och 5 tnder nr tsunamin slog till dr och han fick skaka galler i Bangkok Hilton i 3 mnader innan ambassaden fick ut han drifrn
Han blev dock svartlistad av immigration dr och vart tvungen att byta sitt namn innan han kunde flyga tillbaks dit p semester.
S vad du n gr nu r att ringa till ambassaden och frklara din situation men gr inga dumheter s att du hamnar i kontakt med lokala snutar.
Citera
2015-12-05, 09:43
Medlem
postkrans avatar
Intressant att du verkar ha superminne, d det krvs mer information frn passet n passnr nr du fyller i arrival och den information finns p samma sida som bilden,namnet osv osv

Det knns otroligt osannolikt att du memorerat sdana grejer som t.ex exakta datumet och ret fr nr du fick ditt pass och nr det gr ut, och att du sedan rest runt med det en sdan lng tid utan att en enda person har tittat i ditt pass och jmfrt det med infon dom haft i datorerna.

Och det r ju inte bara tullen vi snackar om hr, det r ju check in p flyget osv och att du mer eller mindre pstr att du bokat en biljett i ditt namn och sedan gtt dit och visat upp ett pass med helt annan info n det du bokat biljetten under och nr dom slagit in din brors info frn passet s lnkas fortfarande den infon med en biljett du bokat i ditt eget namn.
Liksom det gr ju helt enkelt inte eftersom all information lggs in i databasen och stmmer inte den s kommer dom att se det och dom kommer att se att det inte bokats ngon biljett med din brors uppgifter.

Antingen frvrider du sanningen av ngon anledning, eller s trollar du.
Senast redigerad av postkran 2015-12-05 kl. 09:57.
Citera
2015-12-05, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Intressant att du verkar ha superminne, d det krvs mer information frn passet n passnr nr du fyller i arrival och den information finns p samma sida som bilden,namnet osv osv

Det knns otroligt osannolikt att du memorerat sdana grejer som t.ex exakta datumet och ret fr nr du fick ditt pass och nr det gr ut, och att du sedan rest runt med det en sdan lng tid utan att en enda person har tittat i ditt pass och jmfrt det med infon dom haft i datorerna.

Och det r ju inte bara tullen vi snackar om hr, det r ju check in p flyget osv och att du mer eller mindre pstr att du bokat en biljett i ditt namn och sedan gtt dit och visat upp ett pass med helt annan info n det du bokat biljetten under och nr dom slagit in din brors info frn passet s lnkas fortfarande den infon med en biljett du bokat i ditt eget namn.
Liksom det gr ju helt enkelt inte eftersom all information lggs in i databasen och stmmer inte den s kommer dom att se det och dom kommer att se att det inte bokats ngon biljett med din brors uppgifter.

Antingen frvrider du sanningen av ngon anledning, eller s trollar du.

P Arn s la jag fram paddan med bokningskod inzoomad. Passet fick hon med och har kvar baggagetaggen drbak fortfarande(Mitt namn). Passuppgifter minimalt med info. Sitter som berget 15101X till 20101X och varit fdd p samma plats i 40+r och passnummer som personnumret. Hade tyvrr inget visa d hade jag mrkt det( ngestframkallande?)
Nr vi bordade kollade en ruggugla i passet och scannade bordingkortet. Landade tidigt och eftersom jag inte hade visum kollade jag inte hur mnga dagar han stmplade in mig. Har eget boende s ej behvt visa passet en enda gng innan office fr visarunnet. Overstay idag men det lser sig. Kommer f en inresestmpel( lite baht ordar det) i passet som nu r p vg. Skippar ambassaden o allt strul.
Citera
2015-12-05, 13:02
Medlem
Citat:
Passnummret r numera ditt personnummer s jag behvde aldrig kolla i passet nr jag skrev arrivalkortet. Allt borde vl nd finnas i immigrationdatorn och med bilden d jag kom in frn Suvvan.
Nog fr att du r ett troll, men, om du skrev in ditt personnummer som passnummer (om det nu r s nu fr tiden) s har du ju skrivit in ditt personnummer, och inte din brorsas... Eller har ni samma trots att han adopterades p 70-talet?

Citat:
Ursprungligen postat av Morbror Frans
Hur gjorde du nr du fyllde i arrivalkortet?Mrkte du inte d att det inte var ditt pass eller kan du ditt passnummer utantill?jag tror inte riktigt p din lilla historia.

Jag kan mitt passnummer utantill, det r ju bara tta siffror...

Citat:
Fick inte ka hissen upp till ambassaden om jag inte visade mitt pass eller en frlustanmlan frn Bengen. Vill snacka med ngon frn ambassaden innan jag agerar vidare.... Skrev ju innan att passnumret r det samma som personnumret DRFR behvde jag aldrig kolla det!!

Jag har inte alltid behvt visa mitt pass, det r ju bara knata frbi vakterna vid hissen...
Citera
2015-12-06, 05:51
Medlem
Purdys avatar
Citat:
Fick inte ka hissen upp till ambassaden om jag inte visade mitt pass eller en frlustanmlan frn Bengen.

Det rcker med ett krkort eller annat ID som de behller i receptionen, medans du gr ditt rende p ambassaden. Har du verkligen varit dr?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in