• 4
  • 5
2016-10-02, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Ja, jag syftar frmst p araber i Sverige. Men inte kan det vl vara s svrt fr en svensk-arab att f tag p annan mat? ven frortsbostderna har kksinredning. Tror inte det r svaret.

Nu bor det vl inte s mnga araber i Iran, men vra kttbullar r ju faktiskt importerade just frn Iran, ven om de heter Koofteh dr
Citera
2016-10-02, 17:24
Medlem
christer-ulfbaages avatar
den klassiska kttkoftan!
Citera
2016-10-17, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Har tit mycket god mat under mina besk i Marocko. Har aldrig hnt att ngon bjudit mig p kebab dr. Libanon har jag aldrig beskt. Tror inte det finns ngra libanesiska restauranger i staden jag numera bor i, vilket r lite synd. Men det besvarar ju inte frgestllningen, eller hur?

Hur kommer det sig att s mnga araber r s enormt frtjusta i kebab och att mnga sger att det r deras favoritrtt? Nog har vl ven du, som ju ska vara mngkulturellt bevandrad, ha noterat detta fenomen bland dina arabiska vnner?

Fr vrigt r vl matkulturen i Libanon inte direkt arabisk, utan mer persisk?

Edit: Vi har TV libanesiska restauranger. Mste testas!

Fattar inte varfr det skulle vara annorlunda n att en massa amerikaner skulle svara hamburgare, eller en massa engelsmn fish'n'chips, eller en massa svenskar kokt med-fucking-mos trots att de lnderna ven har betydligt mer avancerad matlagning n s, annat n att nr det gller araber s mste det byggas om i hjrnan och passera genom ett omtolkningsfilter och frvandlas till ett mystiskt bevis fr deras ofrsteliga annorlundaskap, och detta blir ytterligare en av tusentals olika phittade, verdrivna, ofrstdda och hemmablinda pusselbitar som tillsammans bildar vrldsuppfattningen att "dom" r s annorlunda och ofrsteliga att de inte fr finnas i vr omgivning' ven nr det r sjlvklara grejor som vi ltt hittar motsvarigheter till mycket nrmare till hands utan att tycka de r det minsta konstiga i vr hemmablindhet.
Senast redigerad av Mannen.i.kostym 2016-10-17 kl. 13:44.
Citera
2016-10-18, 00:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannen.i.kostym
Fattar inte varfr det skulle vara annorlunda n att en massa amerikaner skulle svara hamburgare, eller en massa engelsmn fish'n'chips,

Det gr inte att jmfra hamburgare med kebab, hamburgare r en matrtt och kebab r ett tillredningsstt. Vill du jmfra med ngot s fr du dra till med att t.ex Australiensare gillar barbecue. Eller att svenskar gillar att grilla.
Citera
2019-01-24, 17:29
Medlem
970 kilo kebabktt lg ppet i skpbil stoppades av grnspolis p resundsbron
Grnspolisen vinkade in den vita skpbilen vid resundsbrons fste. I lastutrymmet lg ett ton kalvktt till kebab, oplastat och omrkt. Vi tror att det kommer in mycket ktt till Sverige p det hr sttet, sger Malm stads livsmedelsinspektr Anders Zetterlund.
Citera
2019-01-25, 10:19
Medlem
TraXzmans avatar
Kebaben som de flesta vet r ju av helt ktt som kryddas och grillas eller kttfrs av frmst lamm och speciella kryddor... De r kanske det som araberna dom refererar till, vad vet jag shish kebab liksom... Den kebab som vi har r mest av r bara en stock av alla mjliga malna bra och dliga ktt slamser...

Inget speciellt kulinariskt mrkvrdigt i mnga fall av flera pizzeriors kebabsorter men den fyller ju en uppgift iaf
Citera
2019-01-25, 14:52
Medlem
Buffedbygods avatar
Trollvarning p trden. Men som serist svar s r kebab en lika fin matrtt som allt annat, man kan ju gra kebab p kobebiff och ta i ett nybakat pitabrd med hemmagjorda ingredienser. Om ngon lskar doner-kebaben i Sverige dock s r man antingen bakis / inte utvecklat sina smaklkar s lngt.
Citera
2019-01-25, 17:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Trollvarning p trden. Men som serist svar s r kebab en lika fin matrtt som allt annat, man kan ju gra kebab p kobebiff och ta i ett nybakat pitabrd med hemmagjorda ingredienser. Om ngon lskar doner-kebaben i Sverige dock s r man antingen bakis / inte utvecklat sina smaklkar s lngt.
Mnga glmmer att kebab r bara namnet p tillagningssttet(= Grilla), och sen tror pizzakebaben skulle vara en bra representation av kebab.

Din pong r hur bra som helst, och vika ver det till rasism ger oss inget i diskussionen och den om att prata om mat.

Jag gillar kebaben dock som sljs i dessa stllen, men vet ven det kan bli som du sger hur bra som helst om man bara tar bra ingredienser och lite krlek och engagemang fr sin matlagning.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in