• 4
  • 5
2016-10-02, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Ja, jag syftar främst på araber i Sverige. Men inte kan det väl vara så svårt för en svensk-arab att få tag på annan mat? Även förortsbostäderna har köksinredning. Tror inte det är svaret.

Nu bor det väl inte så många araber i Iran, men våra köttbullar är ju faktiskt importerade just från Iran, även om de heter Koofteh där
Citera
2016-10-02, 17:24
Medlem
christer-ulfbaages avatar
den klassiska köttkoftan!
Citera
2016-10-17, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Har ätit mycket god mat under mina besök i Marocko. Har aldrig hänt att någon bjudit mig på kebab där. Libanon har jag aldrig besökt. Tror inte det finns några libanesiska restauranger i staden jag numera bor i, vilket är lite synd. Men det besvarar ju inte frågeställningen, eller hur?

Hur kommer det sig att så många araber är så enormt förtjusta i kebab och att många säger att det är deras favoriträtt? Nog har väl även du, som ju ska vara mångkulturellt bevandrad, ha noterat detta fenomen bland dina arabiska vänner?

För övrigt är väl matkulturen i Libanon inte direkt arabisk, utan mer persisk?

Edit: Vi har TVÅ libanesiska restauranger. Måste testas!

Fattar inte varför det skulle vara annorlunda än att en massa amerikaner skulle svara hamburgare, eller en massa engelsmän fish'n'chips, eller en massa svenskar kokt med-fucking-mos trots att de länderna även har betydligt mer avancerad matlagning än så, annat än att när det gäller araber så måste det byggas om i hjärnan och passera genom ett omtolkningsfilter och förvandlas till ett mystiskt bevis för deras oförståeliga annorlundaskap, och detta blir ytterligare en av tusentals olika påhittade, överdrivna, oförstådda och hemmablinda pusselbitar som tillsammans bildar världsuppfattningen att "dom" är så annorlunda och oförståeliga att de inte får finnas i vår omgivning' även när det är självklara grejor som vi lätt hittar motsvarigheter till mycket närmare till hands utan att tycka de är det minsta konstiga i vår hemmablindhet.
Senast redigerad av Mannen.i.kostym 2016-10-17 kl. 13:44.
Citera
2016-10-18, 00:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannen.i.kostym
Fattar inte varför det skulle vara annorlunda än att en massa amerikaner skulle svara hamburgare, eller en massa engelsmän fish'n'chips,

Det går inte att jämföra hamburgare med kebab, hamburgare är en maträtt och kebab är ett tillredningssätt. Vill du jämföra med något så får du dra till med att t.ex Australiensare gillar barbecue. Eller att svenskar gillar att grilla.
Citera
2019-01-24, 17:29
Medlem
970 kilo kebabkött låg öppet i skåpbil – stoppades av gränspolis på Öresundsbron
Gränspolisen vinkade in den vita skåpbilen vid Öresundsbrons fäste. I lastutrymmet låg ett ton kalvkött till kebab, oplastat och omärkt. ”Vi tror att det kommer in mycket kött till Sverige på det här sättet”, säger Malmö stads livsmedelsinspektör Anders Zetterlund.
Citera
2019-01-25, 10:19
Medlem
TraXzmans avatar
Kebaben som de flesta vet är ju av helt kött som kryddas och grillas eller köttfärs av främst lamm och speciella kryddor... De är kanske det som araberna dom refererar till, vad vet jag shish kebab liksom... Den kebab som vi har är mest av är bara en stock av alla möjliga malna bra och dåliga kött slamser...

Inget speciellt kulinariskt märkvärdigt i många fall av flera pizzeriors kebabsorter men den fyller ju en uppgift iaf
Citera
2019-01-25, 14:52
Medlem
Buffedbygods avatar
Trollvarning på tråden. Men som seriöst svar så är kebab en lika fin maträtt som allt annat, man kan ju göra kebab på kobebiff och äta i ett nybakat pitabröd med hemmagjorda ingredienser. Om någon äääälskar doner-kebaben i Sverige dock så är man antingen bakis / inte utvecklat sina smaklökar så långt.
Citera
2019-01-25, 17:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Trollvarning på tråden. Men som seriöst svar så är kebab en lika fin maträtt som allt annat, man kan ju göra kebab på kobebiff och äta i ett nybakat pitabröd med hemmagjorda ingredienser. Om någon äääälskar doner-kebaben i Sverige dock så är man antingen bakis / inte utvecklat sina smaklökar så långt.
Många glömmer att kebab är bara namnet på tillagningssättet(= Grilla), och sen tror pizzakebaben skulle vara en bra representation av kebab.

Din poäng är hur bra som helst, och vika över det till rasism ger oss inget i diskussionen och den om att prata om mat.

Jag gillar kebaben dock som säljs i dessa ställen, men vet även det kan bli som du säger hur bra som helst om man bara tar bra ingredienser och lite kärlek och engagemang för sin matlagning.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in