• 1
  • 2
2015-12-03, 23:21
Medlem
Japhys avatar
Ofta när araber berättar om sin favoriträtt, nämner de kebaben. Många verkar helt enkelt tycka att den högsta kulinariska upplevelsen man kan få här i världen, är en grillad formpressad köttmassa som serveras med en torftig sallad och pommes.

Hur kommer det sig att de är så ohemult förtjusta i denna maträtt som ju knappast ligger ens i nivå med köttbullar och potatismos?

Handlar det om att många kommer från en fattig bakgrund där de inte hade så mycket att välja på, eller är det mer så att de är väldigt stolta över att denna maträtt accepterats som fyllekäk av svenskar?

Eller är det verkligen så att det arabiska kökets höjdpunkt helt enkelt ÄR kebaben? Kanske de helt enkelt inte klarar av att nå högre höjder än så.
Citera
2015-12-03, 23:26
Medlem
Burkbubbas avatar
Kan inte uttala mig om deras matkultur. Men jag har ätit "riktig" kebab som är tillverkad av en arab, inte i något kommersiellt kök utan hemlagad. Går inte ens att jämföra med kebab man köper på en pizzeria, köttet smälte i munnen och det var väldigt gott. Jag åt det hos en familj där jag hade en relation till dottern. I denna familj var kebab nästan högtidsmat, nog för att det var riktigt gott men det låter ju inte som maten man vill bjuda på vid speciella tillfällen så att säga.
Citera
2015-12-03, 23:26
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Ofta när araber berättar om sin favoriträtt, nämner de kebaben. Många verkar helt enkelt tycka att den högsta kulinariska upplevelsen man kan få här i världen, är en grillad formpressad köttmassa som serveras med en torftig sallad och pommes.

Hur kommer det sig att de är så ohemult förtjusta i denna maträtt som ju knappast ligger ens i nivå med köttbullar och potatismos?

Handlar det om att många kommer från en fattig bakgrund där de inte hade så mycket att välja på, eller är det mer så att de är väldigt stolta över att denna maträtt accepterats som fyllekäk av svenskar?

Eller är det verkligen så att det arabiska kökets höjdpunkt helt enkelt ÄR kebaben? Kanske de helt enkelt inte klarar av att nå högre höjder än så.

Det finns gott om arabiskt käk som är helt dugligt, framförallt det iranska köket är smaskigt. Mycket saffran och kyckling/lamm.

Kebaben är turkisk skräpmat som näppeligen kan jämföras med dom fantastiska köttbullarna och lingonsylt, utan snarare kan klassificeras någonstans mellan hundmat från Pedigree och slasket i duschens vattenlås. Skräpmat som gillas bäst av den arabiska motsvarigheten till vår inhemska WT. Arabic trash?
Citera
2015-12-03, 23:28
Medlem
Citat:

Vad känner du till om det arabiska köket ? Vad är nationalrätten i tex Libanon och Marocko ?
Det arabiska köket är oerhört brett.
Det ser kebab främst som snabbmat ungefär som vi gör.
Senast redigerad av GIILAB 2015-12-03 kl. 23:33.
Citera
2015-12-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Det finns gott om arabiskt käk som är helt dugligt, framförallt det iranska köket är smaskigt. Mycket saffran och kyckling/lamm.

Kebaben är turkisk skräpmat som näppeligen kan jämföras med dom fantastiska köttbullarna och lingonsylt, utan snarare kan klassificeras någonstans mellan hundmat från Pedigree och slasket i duschens vattenlås. Skräpmat som gillas bäst av den arabiska motsvarigheten till vår inhemska WT. Arabic trash?

För en gång skull instämmer jag i vad du skriver. Kebab ses som slaskmat/snabbmat. Det finns oerhört mycket gott precis som du säger baserat på kyckling/lamm och även mycket lagade vegetariska rätter.
Citera
2015-12-03, 23:34
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
å å att

Vad känner du till om det arabiska köket ? Vad är nationalrätten i tex Libanon och Marocko ?
Det arabiska köket är oerhört brett.
Det ser kebab främst som snabbmat ungefär som vi gör.
Har ätit mycket god mat under mina besök i Marocko. Har aldrig hänt att någon bjudit mig på kebab där. Libanon har jag aldrig besökt. Tror inte det finns några libanesiska restauranger i staden jag numera bor i, vilket är lite synd. Men det besvarar ju inte frågeställningen, eller hur?

Hur kommer det sig att så många araber är så enormt förtjusta i kebab och att många säger att det är deras favoriträtt? Nog har väl även du, som ju ska vara mångkulturellt bevandrad, ha noterat detta fenomen bland dina arabiska vänner?

För övrigt är väl matkulturen i Libanon inte direkt arabisk, utan mer persisk?

Edit: Vi har TVÅ libanesiska restauranger. Måste testas!
Senast redigerad av Japhy 2015-12-03 kl. 23:41.
Citera
2015-12-03, 23:36
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Kan inte uttala mig om deras matkultur. Men jag har ätit "riktig" kebab som är tillverkad av en arab, inte i något kommersiellt kök utan hemlagad. Går inte ens att jämföra med kebab man köper på en pizzeria, köttet smälte i munnen och det var väldigt gott. Jag åt det hos en familj där jag hade en relation till dottern. I denna familj var kebab nästan högtidsmat, nog för att det var riktigt gott men det låter ju inte som maten man vill bjuda på vid speciella tillfällen så att säga.
Det skulle ju kunna förklara saken. Kanske menar de nåt helt annat än vad gemene svensson menar, när de säger att kebab är det godaste de vet.
Citera
2015-12-03, 23:39
Medlem
Citat:
Har ätit mycket god mat under mina besök i Marocko. Har aldrig hänt att någon bjudit mig på kebab där. Libanon har jag aldrig besökt. Tror inte det finns några libanesiska restauranger i staden jag numera bor i, vilket är lite synd. Men det besvarar ju inte frågeställningen, eller hur?

Hur kommer det sig att så många araber är så enormt förtjusta i kebab och att många säger att det är deras favoriträtt? Nog har väl även du, som ju ska vara mångkulturellt bevandrad, ha noterat detta fenomen bland dina arabiska vänner?

För övrigt är väl matkulturen i Libanon inte direkt arabisk, utan mer persisk?

Jag har inte mött denna vurm för kebab tror att kebab är turkiskt men absolut inte vad man väljer i Nordafrika. Där handlar det mycket om kyckling/lamm/kryddor/vegetariskt.
Citera
2015-12-03, 23:42
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Det skulle ju kunna förklara saken. Kanske menar de nåt helt annat än vad gemene svensson menar, när de säger att kebab är det godaste de vet.
I den här familjen klassas kebaben från pizzerior knappt som kebab. När dom dukade upp för att äta, speciellt när det var kebab så var det ett helt bord med flera olika sorters kebabspett, ris med saffran, massa bröd, grönsaker, såser och diverse olika tillbehör som man skulle ha på tallriken. Det såg ut som en gourmetmåltid, så den kebaben är inte att jämföra med kebaben från pizzerior.
Citera
2015-12-03, 23:49
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Integration och invandring --> Matlagning och metoder
/Moderator
Citera
2015-12-03, 23:52
Medlem
Nemjungs avatar
Riktig arabisk mat är ju grymt gott, mycke grillat kött å grönsaker. Oftast finns det arabiska restaurang klenoder i förorterna´¨
Citera
2015-12-03, 23:52
Medlem
Brutalismes avatar
Citat:
Ofta när araber berättar om sin favoriträtt, nämner de kebaben.

Hvilke arabere er det du omgås?
Ungdommer og småkriminelle uten utdanning foretrekker sikkert kebab, pizza og energidrikker - men det gjør også valgfri svenske i samme livssituasjon. Du tror vel ikke at 18 år gamle råner-Svenne i Umeå oppgir lammefrikassé som sin livrett?

Går du på en bedre restaurant i valgfritt arabisktalende land, så har du mye god mat å velge i - særlig lammeretter holder et høyt nivå i ymse arabiske kjøkken. Til lammet kan du velge en god ris - ja, araberne lager bedre ris enn asiatene, som gjerne drukner risen i sursøte sauser som forringer smaken.

Kanskje tør du også å prøve en dessert? Velg gjerne en søt, glassert kake, og skyll ned med deilig, nybrygget kaffe. Kontrasten mellom veldig søt kake og sterk, svart kaffe fungerer glimrende.

Når du har prøvd dette, så kan du gå tilbake til det eminente, svenske kjøkken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in