• 1
  • 2
2015-12-03, 23:21
Medlem
Japhys avatar
Ofta nr araber berttar om sin favoritrtt, nmner de kebaben. Mnga verkar helt enkelt tycka att den hgsta kulinariska upplevelsen man kan f hr i vrlden, r en grillad formpressad kttmassa som serveras med en torftig sallad och pommes.

Hur kommer det sig att de r s ohemult frtjusta i denna matrtt som ju knappast ligger ens i niv med kttbullar och potatismos?

Handlar det om att mnga kommer frn en fattig bakgrund dr de inte hade s mycket att vlja p, eller r det mer s att de r vldigt stolta ver att denna matrtt accepterats som fyllekk av svenskar?

Eller r det verkligen s att det arabiska kkets hjdpunkt helt enkelt R kebaben? Kanske de helt enkelt inte klarar av att n hgre hjder n s.
Citera
2015-12-03, 23:26
Medlem
Burkbubbas avatar
Kan inte uttala mig om deras matkultur. Men jag har tit "riktig" kebab som r tillverkad av en arab, inte i ngot kommersiellt kk utan hemlagad. Gr inte ens att jmfra med kebab man kper p en pizzeria, kttet smlte i munnen och det var vldigt gott. Jag t det hos en familj dr jag hade en relation till dottern. I denna familj var kebab nstan hgtidsmat, nog fr att det var riktigt gott men det lter ju inte som maten man vill bjuda p vid speciella tillfllen s att sga.
Citera
2015-12-03, 23:26
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Ofta nr araber berttar om sin favoritrtt, nmner de kebaben. Mnga verkar helt enkelt tycka att den hgsta kulinariska upplevelsen man kan f hr i vrlden, r en grillad formpressad kttmassa som serveras med en torftig sallad och pommes.

Hur kommer det sig att de r s ohemult frtjusta i denna matrtt som ju knappast ligger ens i niv med kttbullar och potatismos?

Handlar det om att mnga kommer frn en fattig bakgrund dr de inte hade s mycket att vlja p, eller r det mer s att de r vldigt stolta ver att denna matrtt accepterats som fyllekk av svenskar?

Eller r det verkligen s att det arabiska kkets hjdpunkt helt enkelt R kebaben? Kanske de helt enkelt inte klarar av att n hgre hjder n s.

Det finns gott om arabiskt kk som r helt dugligt, framfrallt det iranska kket r smaskigt. Mycket saffran och kyckling/lamm.

Kebaben r turkisk skrpmat som nppeligen kan jmfras med dom fantastiska kttbullarna och lingonsylt, utan snarare kan klassificeras ngonstans mellan hundmat frn Pedigree och slasket i duschens vattenls. Skrpmat som gillas bst av den arabiska motsvarigheten till vr inhemska WT. Arabic trash?
Citera
2015-12-03, 23:28
Medlem
Citat:

Vad knner du till om det arabiska kket ? Vad r nationalrtten i tex Libanon och Marocko ?
Det arabiska kket r oerhrt brett.
Det ser kebab frmst som snabbmat ungefr som vi gr.
Senast redigerad av GIILAB 2015-12-03 kl. 23:33.
Citera
2015-12-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Det finns gott om arabiskt kk som r helt dugligt, framfrallt det iranska kket r smaskigt. Mycket saffran och kyckling/lamm.

Kebaben r turkisk skrpmat som nppeligen kan jmfras med dom fantastiska kttbullarna och lingonsylt, utan snarare kan klassificeras ngonstans mellan hundmat frn Pedigree och slasket i duschens vattenls. Skrpmat som gillas bst av den arabiska motsvarigheten till vr inhemska WT. Arabic trash?

Fr en gng skull instmmer jag i vad du skriver. Kebab ses som slaskmat/snabbmat. Det finns oerhrt mycket gott precis som du sger baserat p kyckling/lamm och ven mycket lagade vegetariska rtter.
Citera
2015-12-03, 23:34
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
att

Vad knner du till om det arabiska kket ? Vad r nationalrtten i tex Libanon och Marocko ?
Det arabiska kket r oerhrt brett.
Det ser kebab frmst som snabbmat ungefr som vi gr.
Har tit mycket god mat under mina besk i Marocko. Har aldrig hnt att ngon bjudit mig p kebab dr. Libanon har jag aldrig beskt. Tror inte det finns ngra libanesiska restauranger i staden jag numera bor i, vilket r lite synd. Men det besvarar ju inte frgestllningen, eller hur?

Hur kommer det sig att s mnga araber r s enormt frtjusta i kebab och att mnga sger att det r deras favoritrtt? Nog har vl ven du, som ju ska vara mngkulturellt bevandrad, ha noterat detta fenomen bland dina arabiska vnner?

Fr vrigt r vl matkulturen i Libanon inte direkt arabisk, utan mer persisk?

Edit: Vi har TV libanesiska restauranger. Mste testas!
Senast redigerad av Japhy 2015-12-03 kl. 23:41.
Citera
2015-12-03, 23:36
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Kan inte uttala mig om deras matkultur. Men jag har tit "riktig" kebab som r tillverkad av en arab, inte i ngot kommersiellt kk utan hemlagad. Gr inte ens att jmfra med kebab man kper p en pizzeria, kttet smlte i munnen och det var vldigt gott. Jag t det hos en familj dr jag hade en relation till dottern. I denna familj var kebab nstan hgtidsmat, nog fr att det var riktigt gott men det lter ju inte som maten man vill bjuda p vid speciella tillfllen s att sga.
Det skulle ju kunna frklara saken. Kanske menar de nt helt annat n vad gemene svensson menar, nr de sger att kebab r det godaste de vet.
Citera
2015-12-03, 23:39
Medlem
Citat:
Har tit mycket god mat under mina besk i Marocko. Har aldrig hnt att ngon bjudit mig p kebab dr. Libanon har jag aldrig beskt. Tror inte det finns ngra libanesiska restauranger i staden jag numera bor i, vilket r lite synd. Men det besvarar ju inte frgestllningen, eller hur?

Hur kommer det sig att s mnga araber r s enormt frtjusta i kebab och att mnga sger att det r deras favoritrtt? Nog har vl ven du, som ju ska vara mngkulturellt bevandrad, ha noterat detta fenomen bland dina arabiska vnner?

Fr vrigt r vl matkulturen i Libanon inte direkt arabisk, utan mer persisk?

Jag har inte mtt denna vurm fr kebab tror att kebab r turkiskt men absolut inte vad man vljer i Nordafrika. Dr handlar det mycket om kyckling/lamm/kryddor/vegetariskt.
Citera
2015-12-03, 23:42
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Det skulle ju kunna frklara saken. Kanske menar de nt helt annat n vad gemene svensson menar, nr de sger att kebab r det godaste de vet.
I den hr familjen klassas kebaben frn pizzerior knappt som kebab. Nr dom dukade upp fr att ta, speciellt nr det var kebab s var det ett helt bord med flera olika sorters kebabspett, ris med saffran, massa brd, grnsaker, sser och diverse olika tillbehr som man skulle ha p tallriken. Det sg ut som en gourmetmltid, s den kebaben r inte att jmfra med kebaben frn pizzerior.
Citera
2015-12-03, 23:49
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Integration och invandring --> Matlagning och metoder
/Moderator
Citera
2015-12-03, 23:52
Medlem
Nemjungs avatar
Riktig arabisk mat r ju grymt gott, mycke grillat ktt grnsaker. Oftast finns det arabiska restaurang klenoder i frorterna
Citera
2015-12-03, 23:52
Medlem
Brutalismes avatar
Citat:
Ofta nr araber berttar om sin favoritrtt, nmner de kebaben.

Hvilke arabere er det du omgs?
Ungdommer og smkriminelle uten utdanning foretrekker sikkert kebab, pizza og energidrikker - men det gjr ogs valgfri svenske i samme livssituasjon. Du tror vel ikke at 18 r gamle rner-Svenne i Ume oppgir lammefrikass som sin livrett?

Gr du p en bedre restaurant i valgfritt arabisktalende land, s har du mye god mat velge i - srlig lammeretter holder et hyt niv i ymse arabiske kjkken. Til lammet kan du velge en god ris - ja, araberne lager bedre ris enn asiatene, som gjerne drukner risen i surste sauser som forringer smaken.

Kanskje tr du ogs prve en dessert? Velg gjerne en st, glassert kake, og skyll ned med deilig, nybrygget kaffe. Kontrasten mellom veldig st kake og sterk, svart kaffe fungerer glimrende.

Nr du har prvd dette, s kan du g tilbake til det eminente, svenske kjkken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in