2015-12-07, 02:44
Medlem
skrews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Jag antar att du menar araber i Sverige? D syftar dom nog mer p det godaste som dom har tillgngligt.
Tnk dig att bo i Iran och efter ett r med inhemsk mat bli serverad Kttbullar med grddss, hade inte det varit himmelskt?

Jag r svenskfinsk och till och med jag kan utan ngra som helst problem f tag p frska rvaror och laga valfri arabisk rtt med ett stort meze utbud alla dagar i veckan, in fact, det gr jag nstan ocks.
Citera
2015-12-07, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrew
Jag r svenskfinsk och till och med jag kan utan ngra som helst problem f tag p frska rvaror och laga valfri arabisk rtt med ett stort meze utbud alla dagar i veckan, in fact, det gr jag nstan ocks.
Jo men tnk dig sjlv en muslimkrring som flyttar till Sverige, sitter fast i valfritt miljonprojekt, alla tittar snett p hon och hon mste ta tunnelbanan runt halva stan fr att f tag p vettiga ingredienser, tror du hon gr det? Jag tror hon fredrar att titta p kabel-tv och kper middagen p det lokala turklivset fr att det r bttre n inget, du ser dom sllan p dom lite strre affrerna.
Tnk lite realistiskt
Citera
2015-12-07, 04:59
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Skulle dessutom tro att vi snarare har ett strre utbud av grnsaker n i Mellanstern. Kryddor r ju heller inte srskilt svrt att f tag p. Vilka grnsaker r det du tnker p, som de skulle ha i mellansterns knar, som vi saknar hr?

Hoppas att du r ironisk. Kan det finnas mer grnsaker n gurka, tomat, isbergssallad, mortter, lk, paprika, aubergine o.s.v? Hhmm... Mellanstern r ju inte knd fr sina kryddor heller.

Finns ju en uppsj av grnsaker samt varianter av grnsaker som inte finns hr. Samma gller kryddor, p den punkten r det dock lite bttre stllt med. Rosengrd och andra invandrartta omrden har nog bttre utbud p dessa rvaror n Krble av naturliga skl.
Citera
2015-12-07, 12:18
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Hoppas att du r ironisk. Kan det finnas mer grnsaker n gurka, tomat, isbergssallad, mortter, lk, paprika, aubergine o.s.v? Hhmm... Mellanstern r ju inte knd fr sina kryddor heller.

Finns ju en uppsj av grnsaker samt varianter av grnsaker som inte finns hr. Samma gller kryddor, p den punkten r det dock lite bttre stllt med. Rosengrd och andra invandrartta omrden har nog bttre utbud p dessa rvaror n Krble av naturliga skl.
Vilka grnsaker menar du finna dr men inte hr. Det r vl mest i Libanon som det vxer mycket olika grnsaker. Resten r mest en ken. Du fr grna bertta fr mig vad vi inte fr till Sverige som de fr?

Nu bor jag inte i Krble, men kan tnka mig att utbudet r lite torftigare dr n i Malm.
Citera
2015-12-07, 13:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Felet ligger inte hos "araberna" utan hos dig som r s obildad att du jmstller dlig svensk pizzeriakebab med grillat ktt.

Kebab r ett samlingsnamn fr grillspett. Det kan handla om grillad lammfil, fisk, kyckling, biff eller ngot annat. Kebab kan vara urusel (som p en pizzeria) och det kan vara en kulinarisk hjdare om det grs med bra rvaror och kunnande.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kebab

Gillar du grillspett?
Glm inte flskktt, d icke muslimer ter kebab p detta(denna inbillar sig mnga inte r mjlig).
Och kebab beskriver tillagningssttet, som d r att det r grillat.
Sen det ord som man lgger till, berttar vilken typ av kebab det r.
Som grillspett och roterande, r de tv strre vi knner till.
Men finns par varianter till.
Och skulle sga att kebab r Turkiskt, men liknande stavning och uttal finns i regionen.
Kallar man Turkar fr araber?

r kebab snabbmat och lite trashmat, javisst kan det vara s.
Men behver absolut inte vara det, precis som du sger maptop.
D kebab lika grna kan vara en hgkvalitativ mltid.
Citera
2016-01-09, 02:14
Medlem
skrews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Jo men tnk dig sjlv en muslimkrring som flyttar till Sverige, sitter fast i valfritt miljonprojekt, alla tittar snett p hon och hon mste ta tunnelbanan runt halva stan fr att f tag p vettiga ingredienser, tror du hon gr det? Jag tror hon fredrar att titta p kabel-tv och kper middagen p det lokala turklivset fr att det r bttre n inget, du ser dom sllan p dom lite strre affrerna.
Tnk lite realistiskt

Du r nog den som borde tnka lite realistiskt. Om "muslimkrringen" bor i frorten, med andra invandrare frn alla vrldens hrn som ppnar upp butiker med matvaror frn deras hemlnder, varfr skulle hon d ka tunnelbana runt halva stan fr att handla ingredienser? Som jag skrev i mitt tidigare inlgg s lagar jag nstan enbart arabisk mat och jag har aldrig behvt ka lngt fr ingredienserna, allt jag behver finns oftast i samma butik, har jag riktigt otur fr jag g till den andra turkbutiken som ligger 2 kvarter bort.

Det du mste ka runt hela centrala Stockholm till olika butiker fr att finna finns allt p ett litet torg i valfri frort.

Har du ngonsin varit i en frort?
Senast redigerad av skrew 2016-01-09 kl. 02:17.
Citera
2016-01-09, 12:41
Medlem
White.Sauces avatar
Mycket frvirring i trden, lt en riktig turre reda ut lite kebabfakta.

Kebab betyder bokstavligt talat grillat ktt p persiska. Sledes r kebab ett mycket vitt begrepp, det finns t.o.m. kebabgrytor av olika slag i Turkiet.

Ottomanerna/turkarna anammade ordet och spred det vidare inom imperiet. Det roterande kebabspetten (dner-kebab/rotasserie) som vi knner till det, "uppfanns" sent 1800-tal Bursa/Turkiet/Osmanska riket.

Olika folkslag/regioner i fre detta ottomanska imperiet gav sin twist och version p dner-kebab:en. Grekerna kallar det gyros, araberna kallar det schwarma. Respektive sort betyder roterande/snurrande/dner p sina egna sprk.

Minns inte vad iranierna kallade sin kebab dock, men trden handlar om arabisk kebab. Antar schwarma d. Jag r ingen rasist men arabers mat generellt inkl deras schwarma r tvr-cklig.

Araber har dlig kkshygien, det r det frsta slr en i arabisk kebabhak. Drefter har dem p tok fr mycket kryddor och skumma parfymerade smaker. Sen att dem oftast misshandlar ingredienserna beror nog p att dem arabiska killarna som jobbar 16 timmar i kebabaffren med usla villkor, inte bryr sig om sitt jobb. Frsteligt, men s ser scenen ut fr det arabiska kebab utbudet. I hela Sverige antar jag d?!

Vad kan vi gra fr att dem hr lirarna ska frst det hr? Vi vill bara ha bra schwarma, ska det vara s hr svrt?
Citera
2016-09-11, 22:08
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
I dag, 11 september, r det Kebabens dag. Det uppmrksammas bland annat av ideellt drivna nttidningen Kultursmakarna.

Nttidningen berttar bland annat att en av de vanligaste kebabrtterna i Sverige bestr av pitabrd eller tunt flatbrd som fyllts med kebabskav, lk, peperoni, ss och sallad.

Om kebaben kan ocks sgas att den anses ha ursprung i Anatolien i Turkiet, dr det var vanligt att ta ktt inlindat i brd. 1836 befann sig den tyske greven och militren Helmuth von Moltke (1800-1891) i Turkiet fr att p uppdrag av sultan Mahmud II omorganisera den turkiska armn, och d ska von Moltke ha blivit serverad en kebabrtt till middag, vilket han beskrivit som en angenm smakupplevelse.

http://www.corren.se/nyheter/norrkop...om4289437.aspx
Citera
2016-09-20, 12:49
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Jag har provat en hel del kebabrtter senast jag var i Turkiet och som ngon annan nmner r det vldigt stor skillnad p kebab och kebab.

Vad som gr en kebab bra r vilket ktt man anvnder, hur det grillas och hur det kryddas. Samt i vilken rtt den serveras.

Vad gller mat frn Mellanstern s tycker jag att det finns mnga fantastiska rtter men min erfarenhet r att det r mycket bttre att gra dem sjlv n att kpa dem p ett snabbmatsstlle.

Nyligen har jag testat gra ezme, shug, hummus och baba ganoush. Enkla fina rror som r smakrika och vlkomponerade.

En annan rra jag tnker testa laga snart r muhammara.

Det jag gr nr jag testar dessa rtter r att ska p youtube samt ska p "authentic" ezme eller vad det r fr rtt. Har man tur hittar man mnga duktiga engelsksprkiga kockar som frklarar hur man ska tillaga dem och vilka moment man mste vara uppmrksam p.

Eftersom att du bor i Malm s har du vldigt ltt att f tag i fina kryddor frn Mellanstern av god kvalitet.

Jag brukar handla mina kryddor och smaksttare p antingen Teheran Livs p Mllan (de har till och med fin iransk saffran!) och den otroligt vlsorterade indopak som finns vid mobilia. Kan ven rekommendera Thaibutikerna p mllan om du vill ha finaste koriandern s slipper du anvnda Findus frusna.
Senast redigerad av AgentJoyBoy 2016-09-20 kl. 13:17.
Citera
2016-10-02, 14:08
Medlem
christer-ulfbaages avatar
haha dessa kebabdiskussioner.
precis som all annat mat kan vl denna rtt gras precis hur dlig eller bra som helst? speciellt nr ordet kebab r en vldigt bred definition.
Citera
2016-10-02, 16:18
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Vilka grnsaker menar du finna dr men inte hr. Det r vl mest i Libanon som det vxer mycket olika grnsaker. Resten r mest en ken. Du fr grna bertta fr mig vad vi inte fr till Sverige som de fr?

Nu bor jag inte i Krble, men kan tnka mig att utbudet r lite torftigare dr n i Malm.

Resten r ken, eller hur! Mellanstern r en stor region dr du finner mycket mer n ken, sedan finns det ven konstbevattning.

Ngra exempel p grnsaker och frukter som du inte hittar p ICA i Mora, vildgurka, vldigt mnga olika sorters aubergine och zucchini, feijoa, frsk zataar, olika dadlar och fikon, kvitten, olika rovor, pumpor och paprikor i otaliga sorter, frska oliver, olika sorters russin och torkade frukter, frsk tamarind o.s.v.

Rekommenderar att du besker en grnsaksmarknad i t.ex. Amman eller varfr inte i Beirut, sevrt!
Citera
2016-10-02, 16:24
Medlem
Det handlar vl snarast om en traditionell kebab, hemgjord snarare n snabbmats slaffs. Den som sger sig gilla en riktigt god hamburgare syftar ju liksom inte p donkens formpressade puckar heller utan ngot lite mer vllagat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in