2015-12-04, 00:12
Medlem
Itons avatar
Har tit kebab i Turkiet en gng. Dr var det inte riktigt det man fr p pizzeriorna i Sverige utan mer stekta kttbitar. Ganska gott men det var ingen wow-upplevelse. Det turkiska kket dremot imponerande p mig. De har mycket mat med grnsaker som de tillagar riktigt gott!

https://www.google.de/search?q=turke...&bih=517&dpr=4
Citera
2015-12-04, 00:38
Bannlyst
Snabbmatskebaben i Sverige r oftast ganska vidrig. Finns en del god arabasik mat, men fan inte mycket.
Citera
2015-12-04, 00:41
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutalisme
Hvilke arabere er det du omgs?
Ungdommer og smkriminelle uten utdanning foretrekker sikkert kebab, pizza og energidrikker - men det gjr ogs valgfri svenske i samme livssituasjon. Du tror vel ikke at 18 r gamle rner-Svenne i Ume oppgir lammefrikass som sin livrett?

Gr du p en bedre restaurant i valgfritt arabisktalende land, s har du mye god mat velge i - srlig lammeretter holder et hyt niv i ymse arabiske kjkken. Til lammet kan du velge en god ris - ja, araberne lager bedre ris enn asiatene, som gjerne drukner risen i surste sauser som forringer smaken.

Kanskje tr du ogs prve en dessert? Velg gjerne en st, glassert kake, og skyll ned med deilig, nybrygget kaffe. Kontrasten mellom veldig st kake og sterk, svart kaffe fungerer glimrende.

Nr du har prvd dette, s kan du g tilbake til det eminente, svenske kjkken.
Jag r fullt medveten om att det arabiska kket har mer att erbjuda n bara kebeb. Tyvrr r en stor del av araberna i Sverige just smkriminella och saknar utbildning. Det verkar vara frklaringen till att de r s frtjusta i kebeb.
Citera
2015-12-04, 02:06
Medlem
Saltkatts avatar
Riktig arabisk kebab har inget att gra med de snurrande (dner) snabbmatshakens slafs (som fr vrigt r en sentida turkisk uppfinning). Det r som att dma alla hamburgare efter en djupfryst burgare med skrptillbehr p McDonalds. En hemgjord burgare p nymald frs, plockad direkt frn grillgallret r ngot helt annat. Samma sak med kebab: det finns hur mnga varianter som helst. Om du fr prova the real thing ngon gng s tror jag du blir vertygad.
Citera
2015-12-04, 02:40
Medlem
Kebab r en dlig version av gyros.
Citera
2015-12-04, 09:25
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Ofta nr araber berttar om sin favoritrtt, nmner de kebaben. Mnga verkar helt enkelt tycka att den hgsta kulinariska upplevelsen man kan f hr i vrlden, r en grillad formpressad kttmassa som serveras med en torftig sallad och pommes.

Hur kommer det sig att de r s ohemult frtjusta i denna matrtt som ju knappast ligger ens i niv med kttbullar och potatismos?

Handlar det om att mnga kommer frn en fattig bakgrund dr de inte hade s mycket att vlja p, eller r det mer s att de r vldigt stolta ver att denna matrtt accepterats som fyllekk av svenskar?

Eller r det verkligen s att det arabiska kkets hjdpunkt helt enkelt R kebaben? Kanske de helt enkelt inte klarar av att n hgre hjder n s.
Du snackar en massa skit bara.
Vad har du fr kllor till denna dynga mer n att du hittat p det?
Citera
2015-12-04, 12:46
Medlem
Spacemodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SATANAA
Kebab r en dlig version av gyros.
Gyros r en dlig variant av Char Siu.
Citera
2015-12-04, 13:29
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du snackar en massa skit bara.
Vad har du fr kllor till denna dynga mer n att du hittat p det?
Kllan r araber som sger att deras favoritrtt r kebab. Har du aldrig trffat en arab som har kebab som favoritrtt? Sjlv har jag trffat flera stycken. Fr ngra dagar sedan var det en arabisk skolungdom som fick frgan. ven han svarade "kebab".
Senast redigerad av Japhy 2015-12-04 kl. 13:31.
Citera
2015-12-04, 13:39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ofta nr araber berttar om sin favoritrtt, nmner de kebaben. Mnga verkar helt enkelt tycka att den hgsta kulinariska upplevelsen man kan f hr i vrlden, r en grillad formpressad kttmassa som serveras med en torftig sallad och pommes.

Felet ligger inte hos "araberna" utan hos dig som r s obildad att du jmstller dlig svensk pizzeriakebab med grillat ktt.

Kebab r ett samlingsnamn fr grillspett. Det kan handla om grillad lammfil, fisk, kyckling, biff eller ngot annat. Kebab kan vara urusel (som p en pizzeria) och det kan vara en kulinarisk hjdare om det grs med bra rvaror och kunnande.

Citat:
Kebab (ven kebap, kabob eller kabab; frn persiskans kabāb[1] r en matrtt frn Mellanstern, stra Medelhavet och Sydasien innehllande bitar av ktt, fisk, eller grnsaker rostade eller grillade p spett med ursprung frn Mellanstern eller stra Medelhavet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kebab

Gillar du grillspett?
Citera
2015-12-04, 14:57
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Riktig arabisk kebab har inget att gra med de snurrande (dner) snabbmatshakens slafs (som fr vrigt r en sentida turkisk uppfinning). Det r som att dma alla hamburgare efter en djupfryst burgare med skrptillbehr p McDonalds. En hemgjord burgare p nymald frs, plockad direkt frn grillgallret r ngot helt annat. Samma sak med kebab: det finns hur mnga varianter som helst. Om du fr prova the real thing ngon gng s tror jag du blir vertygad.
Nja, sentida och sentida. Turkisk Dnerkebab hrstammar vl frn 1700-talet om jag inte minns fel. Fast det kanske r ett "modernt phitt" enligt dig.
Har tit bde dner och Iskender i Ankara en gng och det var fantastiskt gott. Ska ej frvxlas med det djupfrysta skrpet som serveras i gatukken
Senast redigerad av Carl Serung 2015-12-04 kl. 14:59.
Citera
2015-12-04, 15:35
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Kllan r araber som sger att deras favoritrtt r kebab. Har du aldrig trffat en arab som har kebab som favoritrtt? Sjlv har jag trffat flera stycken. Fr ngra dagar sedan var det en arabisk skolungdom som fick frgan. ven han svarade "kebab".
Det r bara ngot du har hittat p med andra ord.
Varfr hller du p med sdant?
Har du ngon autismdiagnos som gr att du nr en massa fantasier om folk likt lasermannen, Mangs och Breivik? De hittade ju p en massa saker om utlnningar med.

Och trots att jag jobbat en jvla massa r i MENA lnder har jag aldrig trffat en arab som pratat om att formpressad kebab med pommes och torftig sallad r sin favoritrtt.
Citera
2015-12-04, 15:49
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det r bara ngot du har hittat p med andra ord.
Varfr hller du p med sdant?
Har du ngon autismdiagnos som gr att du nr en massa fantasier om folk likt lasermannen, Mangs och Breivik? De hittade ju p en massa saker om utlnningar med.

Och trots att jag jobbat en jvla massa r i MENA lnder har jag aldrig trffat en arab som pratat om att formpressad kebab med pommes och torftig sallad r sin favoritrtt.
Nu frstr jag inte vad du menar. Du efterfrgade en klla, jag gav den - araber som sagt till mig och media att kebab r det godaste de vet. Det r inget jag hittar p, utan en faktisk upplevelse som jag frundrats ver och knde mig ndgad att frga om. Om du i din inbillade kamp mot rasismen gtt s lngt att du jmstller ifrgasttande av matvanor med att gra en Breivik, tror jag nog att det r du som har diverse olika kommor och inte jag.

Tycker du araber ska skmmas ver sin vurm fr kebab och i s fall - varfr?

Fr vrigt var det lnge sedan man behvde ka till ett MENA-land fr att trffa en arab.

Svaren som jag ftt, svar som till skillnad frn dina panikartade psykosutbrott varit givande, r:

1. Det handlar mest om arabic trash som saknar kunskap och vanor av de positiva inslagen i arabisk matkultur - att jmfra med smkriminelle Berra i Flen som tycker kttbullar med lingonsylt r det godaste som finns.

2. Det handlar om att de araber som tycker kebab r det godaste som finns, egentligen menar kryddiga grillspett (ven hr funderar man ver om det inte borde finnas ngot godare att ta).

3. Jag ljuger - araber gillar alls inte kebab fr det r det bara autistiska Breivikare som fantiserat ihop.

Jag tror personligen att alternativ 1 och 2 r rimligast. Du dremot verkar behva ngon sorts medicinering, alternativt en rejl reality check. Det kan inte vara sunt att g runt och kalla folk fr Breivikare fr att de stller frgor om arabisk matkultur. Hur mr du egentligen?
Senast redigerad av Japhy 2015-12-04 kl. 15:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in