Flashback bygger pepparkakshus!
2015-12-02, 23:58
Medlem
Demonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrikgbg
Säg att du sålt något till personen och att transaktionen är riktig, inget kvitto skrevs.

Vad menar du nu?
Citera
2015-12-02, 23:58
Medlem
Hossejns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NestTest
Vadå, skickade du inte tillbaks pengarna till samma konto som satt in dom till dej från början? Låter korkat.

Hela grejen känns sjukt skum, från deras sida. känns som nåt slags bedrägeri. Kan inte säga på vilket sätt. Men prata med din bank och förklara situationen. Fråga hur dom fick tag på ditt namn. Säger banken då att dom inte lämnat ut ditt namn, kontakta polisen.

Håller med, luktar lite bedrägerivarning..
Citera
2015-12-02, 23:59
Medlem
Nordfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NestTest
Vadå, skickade du inte tillbaks pengarna till samma konto som satt in dom till dej från början? Låter korkat.

Hela grejen känns sjukt skum, från deras sida. känns som nåt slags bedrägeri. Kan inte säga på vilket sätt. Men prata med din bank och förklara situationen. Fråga hur dom fick tag på ditt namn. Säger banken då att dom inte lämnat ut ditt namn, kontakta polisen.
Var inne i samma tankebanor, det har väl förekommit liknande typer utav bedrägeri där sms-lån har använts för att snärja offret.
Citera
2015-12-02, 23:59
Medlem
Demonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hossejn
Detta kanske kan uppfattas som OT, men man kan tänka sig att mina tips gör så att du kanske har råd att spara ihop pengar för avbetalning. Men vad är det för program du läser? Du vet väl om att mycket kurslitteratur går att låna på de olika biblioteken runt om i landet. Samt att mycket engelsk kurslitteratur går att hitta online.

Läser på psykologprogrammet. Jadå, har gjort det flera gånger faktiskt, även fått lite längre tider på böckerna då jag känner dem i biblioteket. Men det finns en gräns på hur mycket jag kan kräva. Och jag tänkte köpa begagnat, men där jag läser är programmet väldigt nytt (därför inte många tidigare studenter som kan sälja sina böcker).
Citera
2015-12-03, 00:00
Medlem
Demonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordfeldt
Var inne i samma tankebanor, det har väl förekommit liknande typer utav bedrägeri där sms-lån har använts för att snärja offret.

Men alltså, vad skulle de vinna på det? De begär ju samma summa pengar som de skickade...
Citera
2015-12-03, 00:01
Medlem
1) Lägg tråden i juridik istället för att reda ut det juridiska.

2) Hur fan fick de ditt namn? Luktar blåsning lång väg. Ring din bank och be att tala med någon insatt i bedrägerier.

3) Gör inget förhastat. Betala absolut inte tillbaka några pengar på minst 3 månader innan detta är färdigutrett.

4) Neka någon vidare kontakt ifall de pressar dig. Anmäl för ofredande om så behövs.

5) Kolla med länsstyrelsen ifall du kan ha pengarna i förvar där tills du rett ut saken. Man kan göra så med t.ex. omtvistade hyror vet jag.
Citera
2015-12-03, 00:02
Medlem
Demonss avatar
Jag snackade med mina föräldrar nu iaf och de sa att jag borde lämna tillbaka pengar som inte är mitt. Så jag får väl göra det då det är moraliskt rätt enligt deras persiska principer. Men aa, får väl sälja mig själv som sagt, får se hur moraliskt rätt det blir då. Så jävla förbannad.
Citera
2015-12-03, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Hur länge som gått sedan misstagsutbetalningen och när man kan börja prata om god tro och sådant, skall sättas i relation till preskriptionstiden, som är 10 år mellan privatpersoner.
Då är 6 månader en piss i missisippi.

Det är en annan sak om misstagsutbetalningen sker från ett företag, då gäller konsumentpreskription som är 3 år, och då kan man tänka sig att 6 månader är för lång tid att höra av sig när det gäller conditio indebiti, när det gäller ett sådant "litet" belopp som 5000.

Du är skyldig att ha såpass bra kontroll på kontot att du kan upptäcka om det trillar in 5000 på kontot. Alternativt skall du vara såpass rik att det trillar in 5000 titt som tätt, så att du misstog inbetalningen för en annan, men är man såpass rik så borde du inte ha några problem med att betala tillbaka.

Bara att låna 5130, och sedan betala tillbaka. Observera att pengarna skall betalas tillbaka med ränta, vilket enligt lag är 8% över referensräntan (skuldränta) räknat på ett år, referensräntan räknas just nu på 0 %, minus 1 månad som man alltid har på sig att betala fr.o.m insättningen, det blir 130 kr i ränta (8% på ett år är 400 kr).

Fråga banken om du kan få låna 5130. Om inte, så får du ta något mikrolån kanske över ett år eller så, och använda för att betala tillbaka.
Käften Sebnie.... Allt du gör är att gå runt med ditt aspbergers och skapa moralpanik överallt. Ont: Du har ingen skylldighet att betala tillbaka de första 5000 och det borde du inte heller göra. Jag hade inte gått och gnällt ifall jag missat med flera månader att jag råkat föra över fel...
Citera
2015-12-03, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demons
Jag snackade med mina föräldrar nu iaf och de sa att jag borde lämna tillbaka pengar som inte är mitt. Så jag får väl göra det då det är moraliskt rätt enligt deras persiska principer. Men aa, får väl sälja mig själv som sagt, får se hur moraliskt rätt det blir då. Så jävla förbannad.

Men för fan sluta vara blåst. Detta är en av de vanligaste blåsningarna. Ha en buffertzon på MINST 3 månader. MINST! Gör vad jag skrev ovan.
Citera
2015-12-03, 00:04
Medlem
Citat:
Jag är helt dum i huvudet. Hon som ringde sa att hennes pojkvän råkade skicka till mig av misstag, och sa att jag skulle föra över pengarna till henne nu. Jag borde slaktas, så jävla fucking dum i huvudet. Men om han killen ringer så tänker jag säga att pengarna är på hennes konto och de får fan anmäla om de vill jag orkar inte mer.

Ja, lite faktiskt. De sa att de fick det av banken. Vilket jag också fick så tror inte att de ljuger om det.
Så du och din flickvän har samma för- och efternamn. Han skulle skicka pengar till din flickvän, och registrerar 15 siffror fel, i Lotto ska man ha 7 siffror rätt... This just don't make sence.
Varför har han ditt kontonummer? Det är ingen slump. Han bara måste haft det sen innan dessa 2 betalningar.
Citera
2015-12-03, 00:04
Medlem
Hossejns avatar
Citat:

Återigen som andra i tråden redan uttryckt. Ring din bank imorgon och hör hur de lyckats få tag på ditt namn.
Citera
2015-12-03, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtefris
Käften Sebnie.... Allt du gör är att gå runt med ditt aspbergers och skapa moralpanik överallt. Ont: Du har ingen skylldighet att betala tillbaka de första 5000 och det borde du inte heller göra. Jag hade inte gått och gnällt ifall jag missat med flera månader att jag råkat föra över fel...

Bara att instämma. Sebnie är en känd tomte på detta forum. Sitter i de flesta trådar och pratar strunt. Tyvärr strunt som ofta kan låta som att det finns någon sanning i det. Även ifall han skulle pricka rätt någon gång, så är det bara att anse som vitt brus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in