• 1
  • 2
2015-12-02, 16:56
Bannlyst
• Bor gratis
• En utgift totalt (Hallon abonnemang, 149:-/månad)
• Får allt annat gratis (Husrum, mat, vårdartiklar, mediciner, nöjen)

För ett tag sedan så gjorde jag en massa dumma val, trodde jag var kung på aktier, tog lån överallt, sålde allt, kom in på en utbildning på högskolan, fick ut 60000:- från CSN, pluggade inte en HP, använde det till att köpa aktier osv osv och så kraschade det till slut. Kom in i en depressiv period, som jag nu tagit mig ur.

Fixade körkortet och fick jobb direkt efter det som timvikarie på ett äldreboende med 120kr i lön! Nu har jag världens chans att reparera denna skuld. Skulden ligger hos Kronofogden och växer med kanske 1000:- per år.

Hur lång tid kan det ta för mig att reparera det här?

Jag kan alltså lägga hela min lön efter skatt på att betala tillbaka skulden, och jag känner mig redo att verkligen inte göra någonting annat än att jobba eftersom mina enda nöjen ändå är att se på film, vilket jag kommer ha gott om tid till eftersom jag återigen bara är timvikarie.

Självklart förstår jag att en timvikarie inte har en fast lön, så det kan antingen ta 3 månader eller 15 år, men om vi utgår från att jag får jobba 24h i veckan. Självklart kan jag även räkna ut detta själv, men jag behöver höra åsikter från andra, era tankar och självklart om det övht är en möjlighet eller om det är längre bort än vad jag tror.
Citera
2015-12-02, 17:01
Medlem
Lobengulas avatar
Jag tror att forumets ekonomer kan ge bättre svar

Arbetsliv och arbetsmarknad => Privatekonomi

/Mod
Citera
2015-12-02, 17:02
Medlem
KonungHonungs avatar
Ett passionerat engagemang för medborgarlön hade kunnat rendera i en fast, värdig månadsinkomst vilket hade gett dig chansen att på ett långsiktigt och förutsägbart sätt betala av din skuld.
Citera
2015-12-02, 17:03
Medlem
JapanKinas avatar
Varför jobbar du bara per timme? Söker du heltid?
Citera
2015-12-02, 17:05
Medlem
ett stort lycka till! det här fixar du
Citera
2015-12-02, 17:06
Medlem
-Mystics avatar
Om ditt mest aktuella mål just nu är att betala av skulden, varför inte satsa på fler jobb då?

Av ren nyfikenhet, vilken aktie var det som du föll ner med?
Citera
2015-12-02, 17:06
Medlem
Lycka till!

Se till att du gör ett bra jobb och att Folkbladet dig som en pålitlig medarbetare som kan rycka in med kortvarsel etc så kommer du snart kunna få jobba hur mycket som helst.

Har du flyt kan du även få jobba extra under långhelgerna (jul nyår trettondagen) där folk gärna är lediga och då det ofta är bra ob-tillägg.
Citera
2015-12-02, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag tror att forumets ekonomer kan ge bättre svar

Arbetsliv och arbetsmarknad => Privatekonomi

/Mod
Tack för flytt och inte papperskorgen!

Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Ett passionerat engagemang för medborgarlön hade kunnat rendera i en fast, värdig månadsinkomst vilket hade gett dig chansen att på ett långsiktigt och förutsägbart sätt betala av din skuld.

Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Varför jobbar du bara per timme? Söker du heltid?
Javisst, jag söker alla tjänster jag är kvalificerad för - men jag har en hake: Jag har ingen egen bil. Detta äldreboende är dock nästan en kilometer bort så jag cyklar eller går. Jag söker givetvis heltid och vill att oavsett tjänst jag har blir en heltid.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajam12
ett stort lycka till! det här fixar du
Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Om ditt mest aktuella mål just nu är att betala av skulden, varför inte satsa på fler jobb då?
Det har du rätt i, ska söka flera.

Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Lycka till!

Se till att du gör ett bra jobb och att Folkbladet dig som en pålitlig medarbetare som kan rycka in med kortvarsel etc så kommer du snart kunna få jobba hur mycket som helst.

Har du flyt kan du även få jobba extra under långhelgerna (jul nyår trettondagen) där folk gärna är lediga och då det ofta är bra ob-tillägg.
Jag ska jobba jämt, varje dag dom ringer så tänker jag tacka ja. Jag är riktigt frisk, jag är nästan aldrig sjuk, så jag kan inte tänka mig ett tillfälle då jag inte kan jobba.
Citera
2015-12-02, 18:57
Medlem
Detta kommer gå galant... tror spontant du är klar på ganska precis ett år. vilket är supersnabbt.

Tänk om du dessutom har orken att köra på typ ett år till efter du är skuldfri så har du dessutom typ handpenningen till en lya (om du inte bor i stockholms innerstad förståss)
Citera
2015-12-02, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dveg
Detta kommer gå galant... tror spontant du är klar på ganska precis ett år. vilket är supersnabbt.

Tänk om du dessutom har orken att köra på typ ett år till efter du är skuldfri så har du dessutom typ handpenningen till en lya (om du inte bor i stockholms innerstad förståss)
Det innebär att jag ska tjäna strax under 17000 i månaden för att lösa det på ett år.

17000 = 142 timmar á 120kr lön

142 timmar = 6 dygn = 18 arbetsdagar = 17,280:- / efter skatt ~ 13000:- ?

Så enligt mina beräkningar så behöver jag jobba cirka 15 månader? Om jag inte får jobba jättemycket såklart! Mycket värt att nämnas: Jag trivs enormt bra på jobbet och det är som i skolan (en gemenskap), så det är ingen pina att gå dit!

142 timmar per månad, är inte det mer än en heltidstjänst? Eller är det 144 timmar? Nej, det är 168 timmar väl?
Citera
2015-12-02, 21:37
Medlem
Så snart du ser skulden minska tror jag du kommer få blodad tand och offra hela dina dagar till att få in cash till lånet...

ett tips, se till att du alltid har minst 10 000 liggande på ett konto för oförutsedda utgifter, nu har ju du förståss inga vidare utgifter idag ändå men man vet ju aldrig vad som kan hända...
Citera
2015-12-02, 21:45
Medlem
Eftersom du är lite jagad nu så jobba övertid så ofta det går och planera in passen där du har hög OB.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in