• 1
  • 2
2015-12-03, 08:30
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Det skulle nog vara smart att söka andra jobb när du väl är ledig (vilket du säkert är då och då då du är timvikarie). Då syftar jag på ett heltidsjobb. En timvikarie är ju en tämligen osäker anställning då du skulle kunna varslas ifall det skulle bli aktuellt.

Du har givetvis kvar ditt jobb medan du söker andra jobb. Ett annat alternativ är att ha kvar det jobb du har nu samtidigt som du jobbar på donken på typ helgerna/nätterna. Genererar mycket ob. Lycka till!
Citera
2015-12-03, 12:44
Medlem
Tjenare!
Härligt att du är påväg till ett bättre liv!

Jag har själv gjort resan ( iof bara runt 100k )
Börja betala av så snart du bara kan och gör upp en realistisk plan.
När du själv ser att summan du har I skuld minskar kommer du känna en enorm lättnad och det blir nästan kul att betala in pengarna.

Jag bodde ganska billigt och betalade ca 5000 i månaden på mina skulder.
När du sedan tagit dig igenom detta och är skuldfri kommer du ha en helt annan syn till ekonomi och det blir så mycket lättare att spara pengar för framtida bruk/buffertspar.

PM om du vill ha tips !

Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Barnknullare
• Bor gratis
• En utgift totalt (Hallon abonnemang, 149:-/månad)
• Får allt annat gratis (Husrum, mat, vårdartiklar, mediciner, nöjen)

För ett tag sedan så gjorde jag en massa dumma val, trodde jag var kung på aktier, tog lån överallt, sålde allt, kom in på en utbildning på högskolan, fick ut 60000:- från CSN, pluggade inte en HP, använde det till att köpa aktier osv osv och så kraschade det till slut. Kom in i en depressiv period, som jag nu tagit mig ur.

Fixade körkortet och fick jobb direkt efter det som timvikarie på ett äldreboende med 120kr i lön! Nu har jag världens chans att reparera denna skuld. Skulden ligger hos Kronofogden och växer med kanske 1000:- per år.

Hur lång tid kan det ta för mig att reparera det här?

Jag kan alltså lägga hela min lön efter skatt på att betala tillbaka skulden, och jag känner mig redo att verkligen inte göra någonting annat än att jobba eftersom mina enda nöjen ändå är att se på film, vilket jag kommer ha gott om tid till eftersom jag återigen bara är timvikarie.

Självklart förstår jag att en timvikarie inte har en fast lön, så det kan antingen ta 3 månader eller 15 år, men om vi utgår från att jag får jobba 24h i veckan. Självklart kan jag även räkna ut detta själv, men jag behöver höra åsikter från andra, era tankar och självklart om det övht är en möjlighet eller om det är längre bort än vad jag tror.
Citera
2015-12-03, 13:42
Medlem
Stygotiuss avatar
Härlig läsning, det här fixar du! Se till att vara en uppskattad medarbetare och förklara att du gärna tar så många pass som möjligt!

Ett tips: Gå ur Svenska Kyrkan om du inte gjort det redan, så sänks din skatt med någon eller ett par hundralappar i månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Barnknullare
Javisst, jag söker alla tjänster jag är kvalificerad för - men jag har en hake: Jag har ingen egen bil. Detta äldreboende är dock nästan en kilometer bort så jag cyklar eller går. Jag söker givetvis heltid och vill att oavsett tjänst jag har blir en heltid.

Äsch, det gäller att inte bli dumsnål. Om du köper en billig bil (du kan få en helt OK bil för 5 000 kr) och på så sätt kan få ta ett jobb där du tjänar klart mer så är det ju absolut värt att köpa bil.

Sök jobb även lite längre bort, och om du får ett bra betalt heltidsjobb slår du till på en bil för några tusenlappar.
Citera
2015-12-03, 16:04
Medlem
Ladda ner YNAB så blir det ännu roligare, stimulerande och känslan att ha full kontroll på varje krona är riktigt skön.

WWW.youneedabudget.com

Nu har ju du väldigt få typer av utgifter, men det är ett bra verktyg för att budgetera in exempelvis en billig bil och det absolut nödvändiga underhåll som följer på ett billig bilköp.

Jag tror du kommer klara detta strålande.

Titta efter jobb på lager. Där brukar det kunna finnas chans till mycket övertid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in