Citat:
Ursprungligen postat av
particulum1
Öh?
Detta avsåg följande: "Om man förstått något fel ser man själv inte felet."
Inser direkt att du uppfattade betydelsen av detta på ett lite annorlunda sätt än min avsikt, då min slarviga formulering tydligen är mångtydig här. Den betydelse som avses kan förtydligas genom "Om man förstått något på ett felaktigt sätt, så döljs denna felaktighet i denna process av förståelse."
Jag ska förtydliga detta ytterligare. Anta att en person läser en text. Förståelsen avser övergången från textens intryck till dess underliggande mening, vilken sker i personens subjektiva inre. Det händer ofta att meningen personen uppfattar avviker från betydelsen av texten tillräckligt för att kvalificera sig som fel i definitiv bemärkelse (betydelsen hos ord är ju annars slirig nog att ofta tillåta viss variation i uppfattningar av meningen av en och samma text, varvid läsaren inte direkt är skyldig). Men känslan hos läsaren av att förstå innebörden i det lästa kan likväl bestå, vilket garanterar att detta fel i förståelsen döljs effektivt i detta skede.
Felet uppdagas eventuellt i något senare skede, antingen genom att någon annan som också läst texten ser felaktigheten i meningen den första personen uttrycker, eller om första personen själv t ex ges anledning att rekapitulera och då upptäcker missförståndet han gjorde tidigare.
Klart detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
particulum1
Det är allt som det rör sig om i detta fall, även från din sida.
Knappast, varje meningsbärande resonemang kan granskas och värderas utifrån olika kvalitativa aspekter som relevans, logisk konsekvens, betydelsens precision och meningsfullheten i sammanhanget.
Min skarpa kritik du försöker undkomma just med denna replik hänförde sig till följande utläggning som avslutade ett av dina inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av
particulum1
Tänk inte så mycket, det är väl att jag har att skriva egentligen...tänker man för mycket så blir livet ganska beiget, speciellt om man tänker att man kan vara något annat som man inte är nu och att det finns något bättre som inte är nu.
Alla som fått uppmaningen "Tänk inte så mycket" kan intyga vilket komplett nonsens detta uttrycker, som att det handlade om inställningen av ett reglage. Det är högst oklart huruvida mängden tankeverksamhet är direkt påverkbar, vilket utan vidare följer ur det elementära faktum att tankars karakteristik knappast är entydigt definierbar i någon nämnvärd mening. Känner redan lukten av en tilltagande intention att opponera dig högljutt efter denna koncisa upplysning, eftersom man knappast lyckas prestera din utläggning ovan om det jag precis beskrivit stått klart, så jag ska kort formulera en argumentation som förhoppningsvis besparar eventuella tvivlare både tid och förvirring.
Till att börja med utesluts neurologiska beskrivningar av tankar av två anledningar: länken mellan det kroppsliga och upplevda har i sig aldrig förståtts samt den korrelation man uppmäter mellan hjärnaktivitet och tankar under testförhållanden säger i princip ingenting av relevans utöver att vår inre upplevelse tycks manifestera sig fysiskt som en neurologisk avbildning - JÄVLIGT ÖVERRASKANDE!
Huvudargumentet som klargör den svåra komplikationen i att begripa tankebegreppet, är ju inte helt oväntat att all mening vi skapar innesluts i det vi kallar tankar, vilket medför att själva tankebegreppet får en tvivelaktig mening som en slags föreställning av sitt egna väsen
Allting vi nånsin skriver t ex manifesteras ju som tankar, så att definiera tankeflödets karakteristik blir ogörligt från ett objektivt perspektiv, ja, man får fundera över konsekvenserna som uppstår härur om man har svårt att se den övergripande oklarheten i beskrivningar som verkar uttrycka vad det tysta inre egentligen är.
För att återgå till huvudämnet i detta avsnitt... Hur kan det komma sig att man så ofta hör uppmaningar att "man bör tänka mindre" eller att "det är inte bra att tänka för mycket", om dessa nu inte är särskilt meningsfulla?
Har den bedömt välgrundade känslan av att de allra flesta människor fortfarande är hyfsat säkra på att de kontrollerar sina tankar, typiskt pga att oklarheten beträffande vårt inre och människors förvirring begreppsligt i allmänhet och till följd av det tvivelaktiga begreppet "tänkande/tanke" i synnerhet, verkar bädda för denna lite bekväma och trygga illusion på ett relativt tidigt stadium för ett tänkande.
Vänligen notera att jag inte hävdar motsatsen med bestämdhet bara för att jag menar att känslan av styrförmåga som många upplever sig ha troligen är inbillad till största delen. Min ståndpunkt är som framhållits det att nånting med en så vag säker definierbarhet inte blir meningsfull att söka vissa slutsatser om (såvida inte syftet tjänar specifika mål från vilka lämplig definitionsmässig bestämning låter sig härledas!).
Tankecirkusens avslutande bravad talar i princip om, rätt upp och ner, att man inte bör tänka enligt det resonemang jag förde innan. Att det kort och gott bör undvikas att man tänker sig en roll bortom sin nuvarande eller något man hellre hade föredragit. Vet inte hur jag kan klargöra det efterblivna i en sådan färglös uppmaning.. Man kan skriva en uppsats om på vilket sätt de resonemang som du avråder från öppnar för existentiella problematiseringar av olika slag, men orkar inte kasta pärlor åt svin just nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
particulum1
Baserar du det på att det jag kallade en motsägelse för det du ansåg vara en begreppsförvirring?
Öh..?
Ska tydliggöra varför ingen given motsägelse ingår nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
particulum1
Om jag egentligen är det enda som existerar, hur kan jag då utgå ifrån att omgivningen gör det? Detta är en motsägelse tyvärr.
Det du beskriver är solipsism, dock har du bytt ut ordet sinne/mind mot gud.
Det framgår inte att "jag" skulle avse något skiljt från medvetandet och omgivningen blir då om inget annat klargjorts något som
existerar i detta medvetande. Tada!
Missade att du utgått specifikt ifrån TS enligt någon begreppslig tillämpning därifrån. Dock verkar fortfarande ditt argument krascha pga att flexibiliteten i de aktuella begreppens betydelser tillåter lämpliga val av betydelse så att resonemanget din "motsägelse" grundar sig i blir fullt konsekvent ändå (möjligen med undantag av en så liten klantig detalj som att använda "och" mellan jag och omgivningen så att de två semantiskt är att betrakta som separata objekt).
Slutfrasen visar ju bara på ytterligare förvirring eftersom intrycket ges av att solipsism skulle vara så ordagrant petnoga och unisont definierat att sinne/gud-klargörandet skulle tillföra nånting, när en betydligt större angelägenhet ligger i att reda ut alla skillnader mellan respektive föreställning var och en har som bygger någon argumentation på dessa begrepp. I ett solipsistiskt sammanhang får dessutom sinne, medvetande, gud m.m. inget sinsemellan särskiljande meningsinnehåll.
Den enda skillnaden i betydelse av att välja sinne istället för gud i denna diskussion existerar i era egna inre och för omgivningen helt ointressanta kaotiska loft, så länge inga gemensamma definitioner som klargör vad som gäller antagits.
Undvik ordet solipsism över huvud taget så blir det ett ord mindre som rör sig runt där uppe och upptar kognitiva resurser så att allt tar ännu längre tid. Se det hela så enkelt det bara låter sig ses:
Du har inget minne av nåt innan detta "liv", ingen verifierbar prognos för nåt efter "döden", SAMT du är inuti den där köttklumpen hela tiden, eller lite mera talande
det där medvetandet. Allt snack om rimligheten bakom en "yttre objektiv verklighet", än det ena än det andra, är bara föreställningar som du har i ditt medvetande vari alla spår av denna påstådda realitet som är "objektiv" återfinns.
Den kanske allra tydligaste betraktelsen: Det
verkar enligt alla nyktra indikationer som om ALL existens råkar husera inuti det medvetande som du bossar över/är. (Bespara mig argument som "men alla andra da och deras medvetanden?", de andra apmänniskorna finns utspridda i ditt medvetande och vad beträffar deras s k medvetanden, så är det ju inget som finns eller nånsin kommer kunna bekräftas av dig - så de FINNS INTE, precis... de gör inte det.
Argumentera mot mina resonemang!