2015-12-13, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Festligt att du nämner. Jag renoverade mitt badrum vitt av svenska hantverkare och det var en av de stora arbetena jag nämnde tidigare. Tror du jag fick någon våtrumsdokumentation?

Jag vill inte berätta de fel som skede i det arbetet med risk för att outa mig, men svenske snickaren, svenske VVS:aren och svenske elektrikern har alla gjort ordentliga fel var och en för sig. Felen är ännu flera år senare inte åtgärdade och det var full betalning som gällde. Inget snack om något annat. Snickaren är en god vän så där har jag svårt att vara tuff och generellt har han gjort bra jobb tidigare.

Du borde nog läsa zorze:s senaste inlägg om du inte gjort det.
Jag nämnde ingenting. Jag ställde några frågor.
Att det finns rötägg och klåpare inom alla brancher är tråkigt men knappast vare sig nytt eller förvånande.
Citera
2015-12-14, 11:09
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
??? Tror du ska skaffa dig lite bildning innan du uttalar dig, både snickare och målare har rätt till reseersättning till och från arbetet. Både snickare och målare tar betalt för tiden det tar att röra sig mellan olika jobb. Hantverkarbranchen skiljer sin inte nämnvärt från andra branscher.

Lilla flickbarn, ibland är det bäst att vara tyst när dom vuxna pratar!

Detta handlar inte om att ta sig till och från sitt arbete som anställd.
Citera
2015-12-14, 11:10
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Det bedrövliga, sett ur ditt perspektiv, är ju att människor betalar för sig...

Fjant, detta handlar om att rörmockare är så giriga så dom fakturerar för att ta sig dit arbetet STARTAR, inga andra yrkesgrupper har hamnat i denna giriga psykos.
Citera
2015-12-14, 11:34
Medlem
Fenjal888s avatar
Nu har jag inte följt hela tråden, men 3 timmar känns inte jättekonstigt även om det svider. Om det är två man så ska givetvis tiden multipliceras med två, och resan ska det betalas för också. Kanske lite administration är med i priset?

Annars så kan man väl ringa rörgubbarna och fråga hur de räknat? Om man ifrågasätter kan de mycket väl ändra. Men som sagt, låter inte jättekonstigt med tre timmar.
Citera
2015-12-14, 17:48
Medlem
sephines avatar
Hemskt vad det ska tjafsas då!

En tjuv tror att alla är tjuvar.

En av Facebooks bästra grupper är i vart fall Rörmokare utan gränser.

https://www.facebook.com/groups/129142387144242/?fref=ts

Väldigt laidback grupp.
Citera
2015-12-14, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Bästa nya tråden på länge. Jobbar som ekonomichef på ett serviceföretag som säljer timmar och en del mtrl.

Vi diskuterar nu livligt internt hur ett jobb ska genomföras, bl a när börjar jobbet och när slutar det.

T ex:

1. Jag tar emot ett jobb och skriver en arbetsorder. Har jobbet börjat?

2. Jobbet överlämnas till servicepersonen. Har jobbet börjat?

3. Servicepersonen planerar, plockar ihop saker och kanske måste köpa ngt. Har jobbet börjat?

4. Servicepersonen kör ut till kund. Har jobbet börjat?

5. Servicepersonen utför jobbet. Här verkar alla överens om att jobbet har börjat och kanske t o m avslutas.

6. Servicepersonen kör tillbaka eller till nästa jobb. Har jobbet avslutats?

7. Servicepersonen tippar skräp. Har jobbet avslutats?

8. Servicepersonen plockar ur bilen och avrapporterar för fakturering. Har jobbet avslutats?

9. Jag fakturerar. Åtminstone här är jobbet avslutat.

Jag anser att åtminstone punkt 2-7 och möjligen 8 är debiterbar tid. Har det varit väldigt mycket telefonerande/mailande i punkt 1 lägger jag till en stund där också.
Skriva arbetsorder, avrapportering och liknande skall inte faktureras till kunden. Detta är typfall på sådant som skall täckas av timdebiteringen.
Det du glömde ta upp var att servicepersonen på väg till kund blir sugen på en bulle på Pressbyrån och svänger förbi där eller att han tar en rökpaus. Vem skall betala för det? Rent praktiskt så borde det vara mycket bättre om man alla bolag tog en högre timpenning för den faktiska tid servicepersonen var ute hos kunden.

Jag har varit med om ett par gånger att första timmarna av arbetsdagen försvunnit på att servicepersonen skall plocka ihop saker och kommer ett par timmar in på förmiddagen för att sedan jobba en timme eller två och sedan lämna igen en halvtimme innan lunch för att kunna äta lunch på kontoret exakt på timmen. Har personen dessutom glömt att ta med allt så kan denne försvinna ytterligare ett par timmar för att komplettera med någon skruv eller mutter. Med andra ord så kan faktiska arbetstiden ibland bara bli någon timme och det är irriterande som kund när taxan tickar.
Citera
2015-12-18, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Lilla flickbarn, ibland är det bäst att vara tyst när dom vuxna pratar!

Detta handlar inte om att ta sig till och från sitt arbete som anställd.

Wow! Vilket argument....
Citera
2015-12-18, 19:20
Medlem
Citat:
Fjant, detta handlar om att rörmockare är så giriga så dom fakturerar för att ta sig dit arbetet STARTAR, inga andra yrkesgrupper har hamnat i denna giriga psykos.

Jag kan nämna ett antal yrkesgrupper som tar betalt för restid utöver rörmokare. Tycker förövrigt det vore åt helvete om någon av sin arbetsgivare tvingas bjuda på vad resorna till kunder kostar. Och självklart är det kunder som står för dessa kostnader, vem annars? Du tycks ha en avvikande åsikt så du kan väl delge oss andra den?
Citera
2015-12-18, 19:38
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Jag kan nämna ett antal yrkesgrupper som tar betalt för restid utöver rörmokare. Tycker förövrigt det vore åt helvete om någon av sin arbetsgivare tvingas bjuda på vad resorna till kunder kostar. Och självklart är det kunder som står för dessa kostnader, vem annars? Du tycks ha en avvikande åsikt så du kan väl delge oss andra den?

Lilla hjärtat jag har själv vart egen snickare och jag tog inte betalt för att ta mig till arbetena och inom bygg så är det bara hororna inom bajsmockeriet som pysslar med detta.

Mongo! "Jag kan nämna ett antal yrkesgrupper " hur fan kan man skriva detta utan att nämna ett exempel? imbecill.
Citera
2015-12-19, 19:45
Medlem
Citat:
Lilla hjärtat jag har själv vart egen snickare och jag tog inte betalt för att ta mig till arbetena och inom bygg så är det bara hororna inom bajsmockeriet som pysslar med detta.

Mongo! "Jag kan nämna ett antal yrkesgrupper " hur fan kan man skriva detta utan att nämna ett exempel? imbecill.

Elektriker facket har på något otroligt märkligt sätt fått igenom att de anställda skall ha betald restid till (och ifrån!!!!) jobbet, sen om kund ska belata denna eller inte låter jag vara osagt. På något sätt landar kostnaden hos denna oavsett, däremot känns de lite grisigt att speca den. Servicebil tycker jag däremot man skall ta betalt för, men de är ju något helt annat och nu har jag säkert sagt de 8 ggr.
Citera
2015-12-19, 21:35
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knektchefen
Elektriker facket har på något otroligt märkligt sätt fått igenom att de anställda skall ha betald restid till (och ifrån!!!!) jobbet, sen om kund ska belata denna eller inte låter jag vara osagt. På något sätt landar kostnaden hos denna oavsett, däremot känns de lite grisigt att speca den. Servicebil tycker jag däremot man skall ta betalt för, men de är ju något helt annat och nu har jag säkert sagt de 8 ggr.

"Servicebil"? Skämtar du? det är en förutsättning för att kunna utöva yrket! Ska en restaurang börja plussa på extra för "spiskostnad" ?! NEJ!

Ska du betala till sopgubben för "servicebil" också?

Kostnaden är redan inräknad i budgeten sedan start.

Vad är det för fel på alla djävla sossar i detta land?
Citera
2015-12-19, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Angående att du kallar kunder idioter som beställer utländska hantverkare ,så visar det enbart på din dåliga attityd.

Jag som kund vänder mig till ett företag och vet inte på förhand vad de har för personal.

Du menar kanske att jag på förhand ska säga till om svensk hantverkare??....vad skulle jag bli kallad då???....Realist?

Som kund bör du givetvis kolla upp företaget du anlitar. Att annat är idioti. Personligen skiter jag fullständigt vart hantverkaren kommer ifrån men många i tråden har lagt fokus på hur "billigt" det är att anlita en östeuropeisk firma framför en svensk.

Sedan blir folk förvånade arr resultatet inte blir bra... Tro mig, en östeuropeisk arbetare med kompetens vet att ta betalt för sitt arbete. Betalar man däremot 25% -75% mot vad ett arbete normalt kostar kan man ge sig fan på att man på ett eller annat sätt blir blåst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in