Citat:
Ursprungligen postat av
Kacki
Bästa nya tråden på länge. Jobbar som ekonomichef på ett serviceföretag som säljer timmar och en del mtrl.
Vi diskuterar nu livligt internt hur ett jobb ska genomföras, bl a när börjar jobbet och när slutar det.
T ex:
1. Jag tar emot ett jobb och skriver en arbetsorder. Har jobbet börjat?
2. Jobbet överlämnas till servicepersonen. Har jobbet börjat?
3. Servicepersonen planerar, plockar ihop saker och kanske måste köpa ngt. Har jobbet börjat?
4. Servicepersonen kör ut till kund. Har jobbet börjat?
5. Servicepersonen utför jobbet. Här verkar alla överens om att jobbet har börjat och kanske t o m avslutas.
6. Servicepersonen kör tillbaka eller till nästa jobb. Har jobbet avslutats?
7. Servicepersonen tippar skräp. Har jobbet avslutats?
8. Servicepersonen plockar ur bilen och avrapporterar för fakturering. Har jobbet avslutats?
9. Jag fakturerar. Åtminstone här är jobbet avslutat.
Jag anser att åtminstone punkt 2-7 och möjligen 8 är debiterbar tid. Har det varit väldigt mycket telefonerande/mailande i punkt 1 lägger jag till en stund där också.
Skriva arbetsorder, avrapportering och liknande skall inte faktureras till kunden. Detta är typfall på sådant som skall täckas av timdebiteringen.
Det du glömde ta upp var att servicepersonen på väg till kund blir sugen på en bulle på Pressbyrån och svänger förbi där eller att han tar en rökpaus. Vem skall betala för det? Rent praktiskt så borde det vara mycket bättre om man alla bolag tog en högre timpenning för den faktiska tid servicepersonen var ute hos kunden.
Jag har varit med om ett par gånger att första timmarna av arbetsdagen försvunnit på att servicepersonen skall plocka ihop saker och kommer ett par timmar in på förmiddagen för att sedan jobba en timme eller två och sedan lämna igen en halvtimme innan lunch för att kunna äta lunch på kontoret exakt på timmen. Har personen dessutom glömt att ta med allt så kan denne försvinna ytterligare ett par timmar för att komplettera med någon skruv eller mutter. Med andra ord så kan faktiska arbetstiden ibland bara bli någon timme och det är irriterande som kund när taxan tickar.