2015-12-09, 07:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken
Är nästa säker på att det egentligen var en beräknad tid 3 tim på jobbet? Men att det sedan gick snabbare då du fick betala för det.

Varför ska kunden få betala mer för att de räknat fel?

Skulle kunden fått betala för 3 timmar även om jobbet hade tagit 4?

NEJ! Det hade man minsann inte fått göra.
Citera
2015-12-09, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Överdriver alltid hantverkare allt de skriver?

Hur kommer det sig då att enmansföretag har samma timpenning som dessa stora installatörer med stora omkostnader? Med ditt resonemang så skulle ett enmansföretag kosta mindre än en stor installationsfirma men det gör de inte.
Snarare tvärtom.
På en firma med 10 montörer är det 10pers som hjälps åt att dra in till alla fasta kostnader samt större verktyg osv. I enmansföretag ska en person ensam bära alla dessa kostnader.

Citat:
Ursprungligen postat av Knektchefen
Vad extremt få här verkar fatta är varför en hantverksanställd har bil och varför ett företag debiterar för denna.

1. En hantverkare har verktyg och en jävla massa material, de är sjukt osmidigt och mer eller mindre omöjligt att släpa med sig allt detta på tuben.
En sjuksköterska tar ju inte precis med sig all nödvändig utrustning hem varenda dag för att sedan släpa tillbaka den till exakt samma jävla ställe.

2. En bil kostar pengar, jag räknar enligt denna princip på bilarna i mitt bolag:
Leasing: 2900kr/m
Bensin: 2000kr/m
Tull: 400kr/m
Försäkring: 500kr/m
Service: 3000kr/år
Skatt: 2000kr/år

Ska du sedan skala ner detta per fakturerbart tillfälle blir det enligt denna modell: 2900/20 + 2000/20 + 400/20 + 500/20 + 3000/226 + 2000/226

20 dagar är de ni anställda i snitt lyckas få ihop på en månad och 226 dagar arbetar ni per år.
145+100+20+25+13+9= 312kr/dag

312kr per dag är alltså självkostnadspriset på bilen, sen får ni inte glömma bort den månaden som den anställde har semester, visst de går inte åt någon bensin (i bästa fall) men leasing, skatten och försäkring skall likförbannat degas.

Så den komunalanställda jävla puckot som tror att vi företagare ger bort bilar till våra anställda bara för att han någonstans att sätta loggan kan ju vakna ur dvalan och gräva fram miniräknaren.

Du är nog en bättre förhandlare än jag.
Min bil kostar 5 500:- / mån i leasing
Runt 4 000:- i sås
Citera
2015-12-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver-Shield
Din prislista på dina hantverkare är det ex moms?

Jag vet att jag blir fakturerad 475 ex moms åt en av våra större kunder. I övriga fall dryga 500 per timma.

Då är jag även verksam i Stockholm och vi håller ganska normala priser jämfört med många konkurrenter.

Ju större arbeten man är på desto mer kan man gå ner i timpris. De som jobbar som UE åt de stora byggdrakarna kan inte fakturera särskilt höga timkostnader eller materialpåslag. Fördelen är dessa jobb sträcker sig över långa perioder vilket håller personalen sysselsatt.

Sysslar man med kortare akuta arbeten måste man hålla högre timpenning. Dessa jobb sysslar jag mest med och då är det svårt att få ihop 8 timmar per dag.
Ja det är ex moms.

Jag sysslar mest med renoveringar åt privatpersoner och lämnar så långt det går fastpris.
Vid köks- och badrumsrenoveringar använder jag prismall som kan resultera i både högre och lägre timpenning beroende på hur jobbet flyter.
Men i snitt så landar jag nog på ca 450:-/timme.
Citera
2015-12-10, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Snarare tvärtom.
På en firma med 10 montörer är det 10pers som hjälps åt att dra in till alla fasta kostnader samt större verktyg osv. I enmansföretag ska en person ensam bära alla dessa kostnader.

Du är nog en bättre förhandlare än jag.
Min bil kostar 5 500:- / mån i leasing
Runt 4 000:- i sås

Jag pratar givetvis om de anställdas pulkor. Jag har väl samma kostnad som dig på min egen, men man snurrar ju runt en del.

För de första vet jag ingen som fakturerar 650kr. Vi ligger på 495kr och folk gnäller ändå. Och med tanke på att vår egenkost per anställd är ca 420kr/t så finns de inte utrymme för bilen i den pengen.

Pratar givetvis ex moms men måste man säga de?
Citera
2015-12-10, 06:55
Medlem
Citat:
Varför ska kunden få betala mer för att de räknat fel?

Skulle kunden fått betala för 3 timmar även om jobbet hade tagit 4?

NEJ! Det hade man minsann inte fått göra.

Jo? Det är ju de som är charmen och tillika sorgen med fasta priser. Problemet är oftast att en okunnig kund beskriver ett problem över telefon och vill ha de till fast pris. Hade du satt 1 timme på de när inte ens vet felet? Nej givetvis inte. Nu var de säkert inte så i de här fallet men fasta priser gäller om man inte friskrivit sig från eventuella problemen på vägen.
Citera
2015-12-10, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knektchefen
Jag pratar givetvis om de anställdas pulkor. Jag har väl samma kostnad som dig på min egen, men man snurrar ju runt en del.

För de första vet jag ingen som fakturerar 650kr. Vi ligger på 495kr och folk gnäller ändå. Och med tanke på att vår egenkost per anställd är ca 420kr/t så finns de inte utrymme för bilen i den pengen.

Pratar givetvis ex moms men måste man säga de?
Nej jag känner inte heller igen 650:-. Inte ens om det vore ink moms.

Det är ju mycket på grund av såna som en hel del i den här tråden som tror att vår timdebitering är samma som vår lön som är anledningen till att vi måste separera bilkostnaden.

Klart man inte måste.
Vi företagare vill inte prata moms och övriga klarar inte av det.
Citera
2015-12-10, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Det är uppenbart att trådens hantverkare inte vet vad overheadkostnad är.

För att vi anser att man ska ta betalt för vad jobbet kostar att utföra, till skillnad från er andra som bara tycker vi ska ta betalt för tiden vi är synliga för kunden? Hur sjutton tänkte du nu?
Citera
2015-12-10, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Men din äckliga zigenartattare, vafan en anställd på t ex sjukhus har också restid. Inte fan räknar den in restiden i lönen. Det är inte som så att anställda på sjukhus har förmågan att teleportera.

Du menar alltså att den sjukhusanställde riskerar att helt plötsligt ha 3mil till sin arbetsplats, eller kanske 5mil istället för den dryga kilometern förra veckan? Du menar även att den sjukhusanställde åker runt till olika sjukhus om dagarna samt att de som arbetar inom hemsjukvård endast får betalt för den tid de är hemma hos patienter?
Citera
2015-12-10, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Så varför ska bara rörmockare få fakturera för att dom tvingas ta sina prinsessarslen till sina arbeten?

Hur kommer det sig att snickare och målare inte pysslar med denna sjuka sysselsättning?

??? Tror du ska skaffa dig lite bildning innan du uttalar dig, både snickare och målare har rätt till reseersättning till och från arbetet. Både snickare och målare tar betalt för tiden det tar att röra sig mellan olika jobb. Hantverkarbranchen skiljer sin inte nämnvärt från andra branscher.
Citera
2015-12-10, 17:49
Medlem
Citat:
Vad är konstigt? Gör hantverkaren fyra småjobb per dag så är väl effektiv snitttid mot varje kund 2 timmar eller? Sedan vet jag att hantverkaren även tjänar bra med pengar i påslaget för material.

Jag sitter själv som projektledare i installationsbranschen så jag har bra koll på hur det funkar. Vad vi tjänar mest pengar på är påslaget på material. Vi har vanligtvis ca 50% rabatt på listpriset på allt material vi köper in till företaget. Dessa rabatter ser inte slutkunden. Är vi snälla så kan kunden få några % rabatt på materialet vi har ändå en väldigt bra marginal där.

Vi tjänar väldigt bra med pengar utan att överfakturera kunder en massa tid. Sådant är verkligen oproffsigt i min mening.

Okej, du anser alltså att fyra kunder per dag automatiskt betyder att samtliga kunder ska betala för 2h. Du tror inte att de tre kunder som fått hjälp i 20minuter tycker att de betalar den 4:e kundens kostnad vars arbete tog 5h?

Du låter verkligen som en projektledare, noll koll på samtligt... Huvudsaken är att du kan plocka ut en lön varje månad.

Att du dessutom är så pass korkad att man som företag drar in sina pengar genom att ha rabatter hos olika grossister och inte genom de arbetena man utför visar ytterligare på din fenomenala kompetens som projektledare...
Citera
2015-12-10, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Du låter som många av de hantverkare jag träffat. De som bor fint och har skjorta på sig får dessutom betala extra kryddade priser? En gång i tiden hade hantverkare yrkesheder och yrkesstolthet, men ni är väl en produkt av vår nutid som på så många andra ställen.

Nämen... Har hantverkare slutat ha yrkesstolthet? Har de insett att deras arbete har ett värde och att det finns de som betalar för deras tjänster? Har de sjunkit så lågt att de släppt allt vad stolthet heter och numera jobbar gratis? Tror du har ett feltänk ala grande...

Varför skulle någon vilja jobba gratis åt dig hur mycket yrkesheder människan än besitter?

Det roligaste är att du säkert inte ens kallar dig kommunist utan precis tvärtom anser att marknaden ska styra....
Citera
2015-12-10, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Så en SSK som åker till en brukare tror du får 650,-/timme plus moms? Vem är det som jämför som kyss mig arslet?

Vad sött.... Du tror på allvar att debiterad summa enbart täcker den anställdes lön?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in