2015-12-12, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Vad spelar det för roll om hantverkare har verktyg att ta med sig till kund? Hantverkare får ta med sig prylarna de behöver på samma vis som konsulter får ta med sig allt de behöver. Och det sker på tid som inte faktureras. Att ha ett system där majoriteten av tiden de fakturerar för är sådan som kunden inte kunnat granska är galet. En tur till grossisten 10 minuter bort blir lätt till en 1.5 timmes resa osv. Bättre vore om de fakturerade för tiden hos kunden, då skulle vi få färre skojare.

Kan säga att det är väldigt ovanligt med kryddade timmar hos de konsulter jag haft att göra med, de är väldigt noga med att rapportera rätt. Vore däremot kul om alla bestämde sig för att använda samma bluff och båg fakturering mot hantverkarna själva, tror de skulle skrika till fort.

Du kanske också anser att allt material också skall ingå i arbetstiden?

Majoriteten av tid? Klart att de finns extrema fall men har svårt att tro att de flesta hantverkare spenderar 5t i bilen och 3t hos kund varje dag.

För övrigt, när jag pratar om att ta betalt för servicebilen innebär de givetvis den kostnaden som de medför att på något sätt tillhandahålla bilen, inte de faktiska tiden någon sitter i den.

Att baka in kostnaden i timpriset tycker jag faktiskt känns mindre schysst. Jag har många projekt som inte kräver servicebil, dessa kunder blir givetvis inte heller debiterade för denna.
Tycker du då att jag istället bör ha olika timpriser om man har bil med sig eller inte? Detta skapar enligt min mening en orolig oreda för kunden. Givetvis är de schystare att i den mån de går specificera kostnader eller tycker du inte de?
Citera
2015-12-12, 21:40
Medlem
RudyardKiplings avatar
Egentligen borde man låta dina inlägg stå okommenterade för de talar verkligen för sig själv. De är ju som klipp från Galenskaparna eller Torsk på Tallinn.

För övrigt, du vet väl att i kommunistländer premieras inte utbildning?

Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Mmmm, du anser att arkeologer ska ha milonlöner... Ty de har ju högre studier. Tillgång och efterfrågan ska vi inte tala om... Ty hantverkare finns det i överflöd och just därför betalas de med hutlöst låga löner...

Att du är så pass dum i huvudet att du tror att lärande slutar vid skolan låter vi stå för dig... De som uppskattar yrkesskicklighet och därmed har en åsikt som skiljer sig från din kan vi garva åt... Du har trots allt inte råd att anlita annat än det billigaste av det billigaste och fortfarande inbilla dig att du är lite bättre...

Citat:
Törs garantera att jag har betydligt högre utbildning än dig "ditt jäva spån"... För övrigt har jag jäkligt bra koll på på en av mina förebilder, PG Gyllenhammar. Du "ditt jävla spån", ser ner på folk och avslöjar dig själv med ditt taskiga språkbruk...

Kan säga att jag inte vore där jag är idag om jag gjorde skillnad på folk och folk...

Citat:
RUT tycker jag definitivt inte ska tas bort, herrejävlar vad min städerska skulle kosta... ROT anser jag ska vara kvar då det bevisligen haft en inverkan på svartjobben. Att du och andra förespråkar hårdare kontroller och straff är enbart tragiskt.

Vidare känner jag mig trygg med att professorer fortsätter jobba trots låga löner, likaså civilingenjörer och lektorer. Lagmän och kirurger tjänar hyfsat men jag skulle trots det känna mig trygg förutsatt att de kirrar sina jobb...

Betänk att det dessutom är jag som förespråkar lön efter tillgång och efterfrågan och du som förespråkar lön efter utbildning. Vem ska vi lita på? En kommunist som du eller en svensk som mig?
Citera
2015-12-12, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Egentligen borde man låta dina inlägg stå okommenterade för de talar verkligen för sig själv. De är ju som klipp från Galenskaparna eller Torsk på Tallinn.

För övrigt, du vet väl att i kommunistländer premieras inte utbildning?

Mina inlägg ska ses som en reaktion på andras inlägg, att ställa de utan relation till vad som skrivits i tråden blir enbart tafatt.
Citera
2015-12-13, 08:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Törs garantera att jag har betydligt högre utbildning än dig "ditt jäva spån"... För övrigt har jag jäkligt bra koll på på en av mina förebilder, PG Gyllenhammar. Du "ditt jävla spån", ser ner på folk och avslöjar dig själv med ditt taskiga språkbruk...

Kan säga att jag inte vore där jag är idag om jag gjorde skillnad på folk och folk...
Oj vad rörd jag blir.

Du skrev precis i en annan tråd att du inte vet vad omsättning betyder. Jag tror att din idol hade blivit väldigt nedstämd om han hade hört detta.

Jag ser för övrigt inte ner på folk men jag blir jävligt förbannad när människor lurar andra människor oavsett vilket skikt i samhället det sker på. Det tycker tydligen inte du eftersom du försvarar överdebiterande hantverkare.
Senast redigerad av Conception 2015-12-13 kl. 08:30.
Citera
2015-12-13, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knektchefen
Du kanske också anser att allt material också skall ingå i arbetstiden?

Majoriteten av tid? Klart att de finns extrema fall men har svårt att tro att de flesta hantverkare spenderar 5t i bilen och 3t hos kund varje dag.

Materialet bör ju specas givet att hantverkaren tar betalt för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Knektchefen
För övrigt, när jag pratar om att ta betalt för servicebilen innebär de givetvis den kostnaden som de medför att på något sätt tillhandahålla bilen, inte de faktiska tiden någon sitter i den.

Att baka in kostnaden i timpriset tycker jag faktiskt känns mindre schysst. Jag har många projekt som inte kräver servicebil, dessa kunder blir givetvis inte heller debiterade för denna.
Tycker du då att jag istället bör ha olika timpriser om man har bil med sig eller inte? Detta skapar enligt min mening en orolig oreda för kunden. Givetvis är de schystare att i den mån de går specificera kostnader eller tycker du inte de?

Jag som kund bryr jag mig inte om du använder servicebil, ryggsäck eller åsna, det är upp till dig att använda. Jag vill kunna stämma av fakturan mot den tid jag sett dig arbeta. Med ett sådant system skapar man även incitament för hantverkaren att vara effektiv och få med sig prylar som kan behövas från början. Motsatsen till idag där incitamentet ligger i att inte ha ett jota med sig så man kan fakturera för en timmes handling hos varje kund. Då får vi även effekten att hantverkare som är duktigare och har rutiner som gör att de lättare ser vad som behövs innan kan hålla ett längre timpris.
Citera
2015-12-13, 10:30
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Hantverkare är satans påfund, & borde konkurrensutsättas i mycket större utsträckning. Sett till utbildningsnivå & arbetsinsats har de alldeles för höga inkomster, som vi andra får betala. Man skulle kunna börja med att lagstifta om jämförelsepriser, fasta priser vid arbeten <8h, förbud mot betalning före slutfört arbete samt obligatoriskt vite vid förseningar. 90+% av befolkningen skulle tjäna på detta, så finns egentligen inga hinder förutom den politiska viljan.

eller så kan du ju skriva ett kontrakt med hantverkaren där allt ovanstående finns med.

enklare lösning än så kan det knappast bli
Citera
2015-12-13, 10:52
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
eller så kan du ju skriva ett kontrakt med hantverkaren där allt ovanstående finns med.

enklare lösning än så kan det knappast bli

Jag kan ju så klart bara tala för mig själv, men ingen av de hantverkare jag använt har varit intresserade av att skriva kontrakt. Några som lämnat hysteriska offerter vill så klart ha en kråka inom sju dagar, men majoriteten har en egendomligt utvecklad förmåga att glida undan.

Jag har haft +30 stycken under årens lopp. För "småjobb" känns det som overkill att skriva kontrakt, men vid större projekt förvånar det mig att branschen som helhet inte vill.

Min erfarenhet. Jag har haft arbeten som kostat 350.000, 250.000, 200.000, 130.000, 90.000, många många jobb som kostat 25.000-70.000 och oräkneliga som kostat under 10-15.000,-.
Citera
2015-12-13, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Materialet bör ju specas givet att hantverkaren tar betalt för det.

Jag som kund bryr jag mig inte om du använder servicebil, ryggsäck eller åsna, det är upp till dig att använda. Jag vill kunna stämma av fakturan mot den tid jag sett dig arbeta. Med ett sådant system skapar man även incitament för hantverkaren att vara effektiv och få med sig prylar som kan behövas från början. Motsatsen till idag där incitamentet ligger i att inte ha ett jota med sig så man kan fakturera för en timmes handling hos varje kund. Då får vi även effekten att hantverkare som är duktigare och har rutiner som gör att de lättare ser vad som behövs innan kan hålla ett längre timpris.

Jag förstår ditt grund argument, problemet är att du inte själv verkar vara speciellt insatt. De är lätt att stå på läktaren och vara den bästa anfallaren... Att ta med sig rätt material från början kräver oftast en otroligt specificerad beskrivning från kunden. En kund som kan redogöra en fullgod specifikation brukar oftast inte behöva hjälp och är därmed heller ingen kund.
Min grossist tillhandahåller 250.000 artiklar. Jag kan knapp 10.000 av dem och har vart aktiv i 10 år. Ska jag förvänta mig att mina kunder kan redogöra för resterande över telefon?

Vi är ju båda rörande överens om att en servicebil krävs, en sådan medför kostnader. Kostnader som kund skall betala på ett eller annat sätt, om de ligger i OH och kommer på tiden eller bakas in i material eller kommer som en egen post på fakturan spelar ju egentligen ingen roll. Kunden får och ska betala för kostnaden i slutändan. I min värld är en tydligare specificerad fakturan seriösare. Men de kanske bara är i min värld.
Citera
2015-12-13, 20:07
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Så precis som i alla andra branscher anser du att hantverkaren ska knalla in till företagets ekonomichef och föreslå sänkt lön för att företaget inte klurat ut ett sätt för hantverkaren att teleportera sig mellan jobben? Hantverkaren anser sig tydligen vara ledig när han sitter bakom ratten på den "svindyra" servicebilen företaget köpt in?

Vad det sedan gäller svenska hantverkares syn på "polacker" osv... Är att de allra flesta av oss vet att det finns yrkeskunniga även utanför Sverige de har i regel inga större problem att skaffa sig en anställning på ett normalt svenskt företag beroende på branch visserligen, men generellt. Sen vet vi även att det kommer hit mycket skit som utför undermåliga arbeten åt idioter som tror att de ska få ett nytt fint kök, ny parkett inlagd i kök och vardagsrum samt en ny trappa som förbinder dessa två rum för 80.000kr.

Sedan måste man nämna det som inte nämnts i tråden hittills, att de flesta faktiskt är nöjda med det jobb hantverkaren utfört.

Du får hålla isär hantverkare som är anställda och hantverkare som har egna företag.

Som anställd med minskade ordrar så kommer nog hantverkarens chef att avvakta ett tag innan denne varslar om uppsägning.

Är man sin egen så har man olika alternativ om man vill vara kvar .Rida ut lågkonjunktur eller den nya konkurrensen genom att ha lägre omkostnader,lägre lön ,höja eller sänka debiteringen,beroende på vilken taktik man väljer.

Eller det nya som jag föreslår att hantverkare tar olika pris beroende på uppdragets svårighetsgrad.

Som TS hintade ,hittepåtimmar ,för att täcka upp 8t/dag debitering blir på sikt dåligt för alla hamtverkare.

Det finns en diskussion om liknande när flygstolar säljs att de inte tar upp alla kostnader på prisjämförelsesajter utan olika kostnader kommer senare i beställningen då man redan påbörjat inknappning av sina uppgifter.

Detta har uppmärksammats av KO och man försöker strama upp branchen.

Kanske myndigheterna,KO. borde lägga sig i hantverkarbranchen?

Kanske borde hanverkare återgå till skråtänket,som reglerade att inte för många hantverkare kom in i ett område,upprätthöll kvaliten etc.

Angående att du kallar kunder idioter som beställer utländska hantverkare ,så visar det enbart på din dåliga attityd.

Jag som kund vänder mig till ett företag och vet inte på förhand vad de har för personal.

Du menar kanske att jag på förhand ska säga till om svensk hantverkare??....vad skulle jag bli kallad då???....Realist?

Självklart skulle jag ha velat sett en svensk hantverkare,men många av er tycks lida av att ha dålig attityd till privatpersoner..
Senast redigerad av zorze 2015-12-13 kl. 20:11.
Citera
2015-12-13, 20:38
Bannlyst
mina päron som nyligen renoverade sitt badrum anlitade en polack som de känner via "släkt" kom och utförde ett arbete för 8000kr med mat och rum då polacken fick göra det då han inte bor här i sverige. 2 Veckor tog hela arbetet. Med material från Hornbach och Baohous gick kalaset på 40000kr. Alltså material och arbete för totalt 48k.

Mina päron hörde först av sig till svenska hantverkare via telefon och fråga runt priser o dylikt. De fick svar runt 100000:- + dra av en del med rot avdrag - 10-15k kanske. Ett arbete som skulle ta cirka 2veckor.

Nej men NEJ TACK!

Mina päron e absolut inte några fattig lappar då båda tjänar runt en halv miljon om året före skatt + ett hus på 3miljoner avbetalt så inga fattig lappar här inte men det är PRINCIPEN varför de tog arbetet via svart istället och att många svenska hantverkare är latmaskar och fuskar och drar ut på tiden så att det ska kosta ännu mer för ingen ting.

Den här polacken arbetar som hantverkare i polen i över 25år så duktigare än honom finns inte kanske TIMELL och eliten kanske

Ha en bra dag på er
Citera
2015-12-13, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmiro
mina päron som nyligen renoverade sitt badrum anlitade en polack som de känner via "släkt" kom och utförde ett arbete för 8000kr med mat och rum då polacken fick göra det då han inte bor här i sverige. 2 Veckor tog hela arbetet. Med material från Hornbach och Baohous gick kalaset på 40000kr. Alltså material och arbete för totalt 48k.

Mina päron hörde först av sig till svenska hantverkare via telefon och fråga runt priser o dylikt. De fick svar runt 100000:- + dra av en del med rot avdrag - 10-15k kanske. Ett arbete som skulle ta cirka 2veckor.

Nej men NEJ TACK!

Mina päron e absolut inte några fattig lappar då båda tjänar runt en halv miljon om året före skatt + ett hus på 3miljoner avbetalt så inga fattig lappar här inte men det är PRINCIPEN varför de tog arbetet via svart istället och att många svenska hantverkare är latmaskar och fuskar och drar ut på tiden så att det ska kosta ännu mer för ingen ting.

Den här polacken arbetar som hantverkare i polen i över 25år så duktigare än honom finns inte kanske TIMELL och eliten kanske

Ha en bra dag på er
Vad står det i våtrumsdokumentationen polacken lämnade efter utfört arbete?
Var den ordentligt ifylld enligt gällande krav?
Var den ifylld på polska eller svenska?
Citera
2015-12-13, 21:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Vad står det i våtrumsdokumentationen polacken lämnade efter utfört arbete?
Var den ordentligt ifylld enligt gällande krav?
Var den ifylld på polska eller svenska?

Festligt att du nämner. Jag renoverade mitt badrum vitt av svenska hantverkare och det var en av de stora arbetena jag nämnde tidigare. Tror du jag fick någon våtrumsdokumentation?

Jag vill inte berätta de fel som skedde i det arbetet med risk för att outa mig, men svenske snickaren, svenske VVS:aren och svenske elektrikern har alla gjort ordentliga fel var och en för sig. Felen är ännu flera år senare inte åtgärdade och det var full betalning som gällde. Inget snack om något annat. Snickaren är en god vän så där har jag svårt att vara tuff och generellt har han gjort bra jobb tidigare.

Du borde nog läsa zorze:s senaste inlägg om du inte gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in