Citat:
Vad spelar det för roll om hantverkare har verktyg att ta med sig till kund? Hantverkare får ta med sig prylarna de behöver på samma vis som konsulter får ta med sig allt de behöver. Och det sker på tid som inte faktureras. Att ha ett system där majoriteten av tiden de fakturerar för är sådan som kunden inte kunnat granska är galet. En tur till grossisten 10 minuter bort blir lätt till en 1.5 timmes resa osv. Bättre vore om de fakturerade för tiden hos kunden, då skulle vi få färre skojare.
Kan säga att det är väldigt ovanligt med kryddade timmar hos de konsulter jag haft att göra med, de är väldigt noga med att rapportera rätt. Vore däremot kul om alla bestämde sig för att använda samma bluff och båg fakturering mot hantverkarna själva, tror de skulle skrika till fort.
Kan säga att det är väldigt ovanligt med kryddade timmar hos de konsulter jag haft att göra med, de är väldigt noga med att rapportera rätt. Vore däremot kul om alla bestämde sig för att använda samma bluff och båg fakturering mot hantverkarna själva, tror de skulle skrika till fort.
Du kanske också anser att allt material också skall ingå i arbetstiden?
Majoriteten av tid? Klart att de finns extrema fall men har svårt att tro att de flesta hantverkare spenderar 5t i bilen och 3t hos kund varje dag.
För övrigt, när jag pratar om att ta betalt för servicebilen innebär de givetvis den kostnaden som de medför att på något sätt tillhandahålla bilen, inte de faktiska tiden någon sitter i den.
Att baka in kostnaden i timpriset tycker jag faktiskt känns mindre schysst. Jag har många projekt som inte kräver servicebil, dessa kunder blir givetvis inte heller debiterade för denna.
Tycker du då att jag istället bör ha olika timpriser om man har bil med sig eller inte? Detta skapar enligt min mening en orolig oreda för kunden. Givetvis är de schystare att i den mån de går specificera kostnader eller tycker du inte de?