2015-12-01, 21:33
Medlem
Tablettaskens avatar
Brukar alltid köra dubbelt upp eller tredubbla portioner speciellt när det kommer till ris, löjligt små portioner.
Citera
2015-12-01, 22:12
Medlem
MeanMEs avatar
LOL

Nu är det väl ingen som sitter med facit och kommer springande och skriker:
Fel, fel fel!!!
Bara för du har i 2 dl mer makaroner än vad som står på paketet...
Tror du det?

Man går på RDI och vad middagen bör innehålla och skattar portionen efter det.
Det är ett uppskattat värde bara.
Så ta ett djupt andetag och stressa ner.
Citera
2015-12-02, 15:04
Medlem
Estranged62s avatar
portionsmängden på förpackningar går inte att följa! så länge som man inte vill se ut som Ötzi.

Men troligen är portionsmängden gjord för "tallriksmodellen" blir ju mer mat på tallriken om man följer den..
Citera
2015-12-02, 15:18
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Håller med TS.. portionerna är gjorda för späda 15-åriga flickor.. Gör alltid 4 portiner och kan lätt sätta i mig det på en sittning eller för påfyllning ett par timmar senare.

Ska dock tillägga att jag inte är en fetknopp

Bättre för mycket mat än för lite
Citera
2015-12-03, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Håller med TS.. portionerna är gjorda för späda 15-åriga flickor.. Gör alltid 4 portiner och kan lätt sätta i mig det på en sittning eller för påfyllning ett par timmar senare.

Ska dock tillägga att jag inte är en fetknopp

Bättre för mycket mat än för lite
Späda tjejer äter nog som högst en halv portion, men att vräka i sig 4 port innebär kanske innebär 2000-4000 kcal beroende på vilken maträtt som serveras.
Gunde Svan sägs ha ätit 10000 kcal/dag under sina glansdagar, hur många äter ni?
Citera
2015-12-03, 09:53
Medlem
Iloveludas avatar
Beror på vad det är för rätt. Men generellt sett är portionerna snålt tilltagna.
Citera
2015-12-03, 11:55
Medlem
jajahars avatar
En portion är just EN portion men oftast så vill man väl ha påfyllning så då åker ytterligare en portion ner på tallriken. Var uppmärksam på detta när du läser recept! 4 portioner eller 4 personer, det är viss skillnad.
Citera
2015-12-04, 17:32
Medlem
gniff754s avatar
Hur stor en portion bör vara beror mycket på i vilket sammanhang man äter den. Lagar du en trerättersmiddag med rejäl förrätt och efterrätt kan huvudrätten vara mindre än om du bara skall äta huvudrätten. Ofta bygger det också på att du skall äta mycket sallad till - vilket alla inte alltid gör.
Citera
2015-12-04, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estranged62
Men troligen är portionsmängden gjord för "tallriksmodellen" blir ju mer mat på tallriken om man följer den..
Tallriksmodellen följer jag, fast jag har i.o.f.s. pizzatallrik!
Citera
2015-12-04, 18:46
Medlem
blowns avatar
Man gör förstås så mycket som passar en själv, däremot tycker jag hela den här kulturen med att det är så coolt att sätta i sig ohälsosamma mängder föda är tämligen destruktiv och barnslig.

Personligen tycker jag oftast en portion (det varierar ju) är tillräckligt för att man inte ska vara hungrig längre, och jag tror att man mår bättre om man försöker hålla sig till den nivån. Att alltid äta tills man är mätt gissar jag är en modern företeelse som inte är bra.
Citera
2015-12-04, 21:19
Medlem
En "normalportion" i ett recept är ett genomsnitt, olika personer behöver olika mängd mat, en kvinna med ett stillasittande jobb behöver inte lika mycket mat som en man med ett hårt fysiskt jobb eller som tränar mycket. Den som gjort ett recept för fyra personer kanske har tänkt att det ska räcka till en familj med mamma, pappa och två barn under tio år, medan den som lagar maten gör det till fyra vuxna personer som behöver större portioner.
Citera
2015-12-05, 02:28
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Man gör förstås så mycket som passar en själv, däremot tycker jag hela den här kulturen med att det är så coolt att sätta i sig ohälsosamma mängder föda är tämligen destruktiv och barnslig.

Personligen tycker jag oftast en portion (det varierar ju) är tillräckligt för att man inte ska vara hungrig längre, och jag tror att man mår bättre om man försöker hålla sig till den nivån. Att alltid äta tills man är mätt gissar jag är en modern företeelse som inte är bra.
Fast ibland så används portions storlek som ett dåligt sätt att skylla ifrån sig före ohälsosam mat. Exempel Estrella chips. portion 35 eller om det var 40 gram. Hur många köper "en" påse chips för ett helt fotbollslag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in