• 1
  • 2
2015-12-01, 18:31
Medlem
Nihennas avatar
Jag är en rätt normalbyggd 26-årig kille. På 179 cm väger jag 76 med ett midjemått på 81 så inte tjock, men inte heller pinnsmal, jag är nöjd helt enkelt.

Nämner det för att visa upp att jag inte är världens matvark, även om jag ibland känner mig som det.

Jag har då äntligen verkat komma ur hämtmatshetsen och börjat laga mat hemma på riktigt.
Kunskapen har jag, då jag är uppvuxen i restaurangfamilj, dock har jag varit något riktigt slapp.

Jag har börjat titta i kokböcker och sidor för att inspireras och lagat en massa gött.

Vad är då min fråga? Jo: Är det bara jag, eller är måtten för 1 portion för små?
Det är knappt som att jag känner mig mätt efter att ha lagat för 1 enligt recepten.

2 är samtidigt på tok för mycket så jag undrar om mellanvärdet är bra att gå efter, alltså 1,5 portion, och gå halvvägs mellan 1 och 2 i mängd

Jag förstår givetvis att jag efter ett tag kommer lära mig hur mycket jag vill ha, utan att titta i recept, men tills dess vore det bra att ha en måttstock. Hur gör ni som är ensamstående, lager ni för en eller en och en halv när ni gör middag?
Citera
2015-12-01, 18:36
Medlem
Stippleworths avatar
1 portion går fan inte. Brukar alltid laga fyra portioner minst.
Citera
2015-12-01, 18:43
Medlem
Det mesta går att frysa så minst 4 portioner.
Citera
2015-12-01, 18:44
Medlem
Beror väl på vad du ska laga? Kalops - Chili - Ärtsoppa - Grytor - Kålpudding osv är väl bäst i stora omgångar. En kycklingfilé kan du ju steka rakt upp och ner däremot.
Citera
2015-12-01, 18:57
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Beror på vilket recept du menar. Vissa är väldigt små och mättar inte. Å andra sidan landar kaloriinnehållet ungefär på rätt mängd för en portion i dom flesta recepten.

Beroende på dina vanor kan en portion vara för liten, till exempel om du inte äter mellanmål och främst får i dig energi från två stora mål mat varje dag.
Citera
2015-12-01, 19:06
Medlem
Lagar så mycket det går.
Så gör jag t.ex kyckling i ugnen blir det en full plåt (2kg~, palla stå och steka). Köttfärs för köttfärssås får jag ner 1kg~ i gjutjärnspannan.
Ska t.ex göra kyckling, potatis och sallad nu. Blir en 6 kg mat som tillagas/tillreds.

Går ju sen inte att bli mätt på en portion från vanliga recept. Följde ett sånt en gång, skulle bli fyra portioner och jag åt allt till middag.
Gör man det till en tre rätters går det dock.
Citera
2015-12-01, 19:19
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Beror på vilket recept du menar. Vissa är väldigt små och mättar inte. Å andra sidan landar kaloriinnehållet ungefär på rätt mängd för en portion i dom flesta recepten.

Beroende på dina vanor kan en portion vara för liten, till exempel om du inte äter mellanmål och främst får i dig energi från två stora mål mat varje dag.

Jag brukar ta en cappuccino på pressbyrån på vägen till jobbet, sen en rätt kraftig lunch och sedan middag, brukar inte äta mellanmål så mycket.

Tack!
Citera
2015-12-01, 19:21
Medlem
Niggerbullens avatar
De där måtten är ju anpassade efter dvärgkinesers portioner, helt klart.
Citera
2015-12-01, 19:26
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag brukar ta en cappuccino på pressbyrån på vägen till jobbet, sen en rätt kraftig lunch och sedan middag, brukar inte äta mellanmål så mycket.

Tack!

Då tycker jag att det låter rimligt att du äter större portioner än vad som anges i recepten. Mat är en njutning så möla på!
Citera
2015-12-01, 19:28
Medlem
klybans avatar
Sen är det väl mening att man ska ha grönsaker och kanske en knäckemacka till också.
Men ibland känns det sjukt snålt tilltaget, det är svårt att inte hålla med på den.
Citera
2015-12-01, 19:48
Medlem
Orsaken ni söker är "serveringsportion" en sorts standardiserad matmängd... inget för skogshuggare
Citera
2015-12-01, 20:59
Medlem
dreggells avatar
tror det är "tjej portioner" eller " bög portioner".

Riktiga män måste ha MINST 2st receptportioner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in