• 2
  • 3
2015-12-05, 10:30
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Fast ibland så används portions storlek som ett dåligt sätt att skylla ifrån sig före ohälsosam mat. Exempel Estrella chips. portion 35 eller om det var 40 gram. Hur många köper "en" påse chips för ett helt fotbollslag?

Så är det säkert. En konsekvens av alla livsmedelsregler som staten satt upp. Eftersom det är ohyggligt onyttigt med chips så säger man istället att en portion är så liten att det inte har några hälsoeffekter, och voilà: det är inte onyttigt att äta en portion chips.

För mig har portionsmåttet ingen nytta utanför matlagningen.
Citera
2015-12-05, 23:56
Medlem
Trixet brukar annars vara att dryga ut med rejält av sallad. Enbart en portion utan sallad (och ev macka med pålägg) blir man ju sällan mätt på. Riv upp rejält med morötter, eller hacka upp isbergssallad med tomater, gurka och lite dressing i form av balsamvinäger + olivolja. Det gör väldigt stor skillnad. Utan sallad + macka kan jag utan problem vräka i mig 2-3 portioner innan jag känner mig någorlunda mätt.

Angående mängd, brukar la göra den mängd som står i ev recept om man nu orkar använda det. Finns liksom ingen anledning att göra mindre än vad som står i ev recept. Man kan ju alltid frysa in eller ställa i kylen. Sedan gäller det ju bara att försöka hålla fingrarna borta ifrån maten när man har tråkigt.
Senast redigerad av yokisuci 2015-12-06 kl. 00:10.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in