2015-11-30, 21:16
Medlem
Tjena, fick ett brev idag om att kronofogden hade plingat på mig och ville att jag skulle skriva på delgivningskvitto, har struntat i att skriva på detta kvitto. Vad händer om jag ej skriver på?
Citera
2015-11-30, 21:19
Medlem
pxs avatar
ptja, dom plingar på ett par gånger till och skickar brev.
tillslut kan dom väl vilja ta sig in i ditt hem för att ta saker utav värde för att reglera skulden.
dock brukar det väl börjas dras pengar på lönen och sådär först.
jag vet inte riktigt exakt hur det fungerar men jag vet att dom är ihärdiga med sin plingande på dörren.
Citera
2015-11-30, 21:27
Medlem
prozacstars avatar
Allt beror på din skuld.

Är den typ mindre än 100k kommer de inte ansträngs sig nämnvärt. Beror dock på vilken kommun du bor i.

En delgivelse ska du dock alltid skriva på, den är ett skriftligt kontrakt att kronofogden vet att du vet att du har en skuld.

Thats it. Sen ring till dem och försök lös situationen, de är oftast väldigt samarbetsvilliga och kan hjälpa till med olika lösningar.

Skiter du i delgievelse kan det bli löneutmätning och räcker inte det materielutmätning.

Så prata med dem och lös skiten så slipper det bli värre.

Lycka till
Citera
2015-11-30, 22:34
Medlem
oviktigts avatar
Och nu till det korrekta svaret. Du kommer inte få någon betalningsanmärkning eller löneutmätning innan du blir delgiven. Om du inte svarar på delgivningskvittot kommer det att skickas stämningsman att delge dig där du bor eller arbetar. Håller du dig undan kommer du bli delgiven genom kungörelse i post och inrikes tidningar. Du kan alltså inte fly undan delgivning i tvistemål som man kan i brottmål. Så frågan är bara hur länge du vill fördröja det.
Citera
2015-11-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Och nu till det korrekta svaret. Du kommer inte få någon betalningsanmärkning eller löneutmätning innan du blir delgiven. Om du inte svarar på delgivningskvittot kommer det att skickas stämningsman att delge dig där du bor eller arbetar. Håller du dig undan kommer du bli delgiven genom kungörelse i post och inrikes tidningar. Du kan alltså inte fly undan delgivning i tvistemål som man kan i brottmål. Så frågan är bara hur länge du vill fördröja det.
Det gjorde jag för flera år sedan. Ringde sedan till KFM för att delge mig själv, men det gick tydligen inte. Sedan har jag inte fått någonting. Ingen aning om varför.
Citera
2015-11-30, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prozacstar
Allt beror på din skuld.

Är den typ mindre än 100k kommer de inte ansträngs sig nämnvärt. Beror dock på vilken kommun du bor i.

En delgivelse ska du dock alltid skriva på, den är ett skriftligt kontrakt att kronofogden vet att du vet att du har en skuld.

Thats it. Sen ring till dem och försök lös situationen, de är oftast väldigt samarbetsvilliga och kan hjälpa till med olika lösningar.

Skiter du i delgievelse kan det bli löneutmätning och räcker inte det materielutmätning.

Så prata med dem och lös skiten så slipper det bli värre.

Lycka till
Du är lycklig du i din enfald.
Citera
2015-12-01, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrreekt
Tjena, fick ett brev idag om att kronofogden hade plingat på mig och ville att jag skulle skriva på delgivningskvitto, har struntat i att skriva på detta kvitto. Vad händer om jag ej skriver på?

Om de inte får tag på dig så kommer KFM att lägga ner. Då får borgenären välja om denne vill stämma dig vid tingsrätten eller inte göra något alls.

Om du stäms vid tingsrätten så går det inte längre att hålla sig undan utan förr eller senare får de tag på dig. Får de inte faktiskt tag på dig kommer du delges genom kungörelsedelgivning. Om du sedan inte svarar (och det är inte lätt att ha koll på när man ska svara om man delges automatiskt utan egen inblandning) kommer tingsrätten att meddela en tredskodom där borgenären utöver att få allt tilldömt sig också får ersättning för sina rättegångskostnader vilka beroende på tvisteföremålets värde kan bli relativt höga.

Det du riskerar av att hålla dig undan KFM är alltså att efter tingsrätten behöva betala skulden samt ersätta borgenärens rättegångskostnader (regelmässigt 5-20k utan invändningar eller övrig inblandning från din sida), det du har att vinna är att borgenären inte orkar driva det vidare.

Om du berättar lite om skulden så kan vi nog berätta vad som är mest sannolikt.
Citera
2015-12-01, 10:05
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Du är lycklig du i din enfald.

Verkligen. De säljer med nöje ett hus värt 2 miljoner för en skuld på 1000 kronor. Givetvis säljer de till en kompis till halva priset som sedan säjer snabbt dyrare och delar vinsten med sin polare på fogden.
Citera
2015-12-01, 10:11
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Då kan du få en kallelse från polisen
Citera
2015-12-01, 10:41
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Då kan du få en kallelse från polisen
Utveckla gärna hur polisen kopplas in i ett tvistemål.
Citera
2015-12-01, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Utveckla gärna hur polisen kopplas in i ett tvistemål.

https://polisen.se/Service/Delgivning/
Citera
2015-12-01, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Verkligen. De säljer med nöje ett hus värt 2 miljoner för en skuld på 1000 kronor. Givetvis säljer de till en kompis till halva priset som sedan säjer snabbt dyrare och delar vinsten med sin polare på fogden.

Du gillar att förvirra i trådar om kronofogden.
Hus säljs på exekutiv auktion och inte till en godtycklig summa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in