Citat:
Ursprungligen postat av
u53rn4m3
Det är skillnad på delgivning och delgivning. Är denna skulden fastställd i domstol? Om ja, då kommer man försöka få tag på dig på olika sätt och om de inte får tag på dig gör man en kunggörelse och börjar göra utmätningar.
Är skulden inte fastställd i domstol kommer de att försöka delge dig, men får de inte tag på dig är det det svar som de kommer att skicka skuldens borgenär och så händer inte så mycket mer förrän du blir stämd i domstol. Innan du blir det gör inte kronofogden ett dugg. Är det innan skulden fastställts är det inga problem att svara och bestrida skulden, även om den är korrekt. Du får ingen anmärkning heller då, för kronofogden kan inte avgöra om fordran är rätt eller inte.
Jag skulle kunna skapa ett ärende hos kronofogden där jag påstår att du är skyldig mig 25000 + mina kronofogdekostnader, inga problem. Kronofogden delger dig och du får antingen bestrida eller acceptera. Bestrider du inte efter att du blivit delgiven och inte betalar så får du en anmärkning för då har du godkänt att fordran stämmer.
Nej nu ljuger du.
Bara för att du svarar på en delgivning ger dig inte rätt till betalat, man kan skriva jag förstår inte skulden eller vad som helst i sitt svar, på så sätt måste du själv betala KFM eller en domstol för att ta upp fallet, kronofogden kan inte redan ut några tvister.
Sedan har man inte olika delgivningsmän för domstol vanlig skuld, det är samma folk, det menas du kan vägra svara först på vanliga skulden, vänta tills du blir delgiven, sedan kan du vägra svara igen med delgivningen till domstol tills du blir delgiven igen, processen tar flera månader, ibland närmare 1 år.
Betalar du sedan in just innan själv MUF handlar målet om något annat, ev uppnås en förlikning ang ränta, accepterar du förlikningen blir det ingen anmärkning, man har då uppnått en förlikning.
Bara för systemet är långsamt menas inte man har rätt att kräva ränta under själva process tiden det tog från start av första utskick från KFM till du hamna vid första muntliga förhör i rätten, dvs här uppnår man förlikningen.