Citat:
Ursprungligen postat av
Mrreekt
Tjena, fick ett brev idag om att kronofogden hade plingat på mig och ville att jag skulle skriva på delgivningskvitto, har struntat i att skriva på detta kvitto. Vad händer om jag ej skriver på?
Om de inte får tag på dig så kommer KFM att lägga ner. Då får borgenären välja om denne vill stämma dig vid tingsrätten eller inte göra något alls.
Om du stäms vid tingsrätten så går det inte längre att hålla sig undan utan förr eller senare får de tag på dig. Får de inte faktiskt tag på dig kommer du delges genom kungörelsedelgivning. Om du sedan inte svarar (och det är inte lätt att ha koll på när man ska svara om man delges automatiskt utan egen inblandning) kommer tingsrätten att meddela en tredskodom där borgenären utöver att få allt tilldömt sig också får ersättning för sina rättegångskostnader vilka beroende på tvisteföremålets värde kan bli relativt höga.
Det du riskerar av att hålla dig undan KFM är alltså att efter tingsrätten behöva betala skulden samt ersätta borgenärens rättegångskostnader (regelmässigt 5-20k utan invändningar eller övrig inblandning från din sida), det du har att vinna är att borgenären inte orkar driva det vidare.
Om du berättar lite om skulden så kan vi nog berätta vad som är mest sannolikt.