• 1
  • 2
2015-11-30, 20:40
Medlem
bluka94s avatar
Ja, som rubriken sger, vad r egentligen skillnaden mellan 4motion och Quattro?
Har googlat och det verkar som om folk gissar fr det mesta, ingen kommer med ngot konkret svar. Den ena svarar p ett stt och nsta kommentar lter helt tvrtom. S.....
r det olika namn p, i grunden, samma "arbetsprincip". I VW familjen heter det 4motion och hos Audi r det Quattro, typ.

Sen passar jag p att frga vilka skpbilar (transportbilar) ute p marknaden som har "fyrhjulsdrift" (fr att kalla det generellt s). Hr r det ocks luddigt. r ute efter en ny bil till jobbet och det som storleksmssigt skulle passa mig r typ Caddy Maxi eller Transporter (varken mindre n Maxi eller strre n Transporter, allts dr ngonstans). Har tittat p dessa tv, och dessa r de enda skpbilar dr jag hittade konkret info om fyrhjulsdrift.
Ngon med erfarenhet av fyrhjulsdrivna Caddy eller Transporter och som krt p grusiga och sntckta vgar? Arbetar som distributionselektriker och fibertekniker och d vill jag kunna sitta bak i skpet och svetsa fiber (krver inte mer plats n vad som finns i Caddy eller Transporter). En hel del grusvgar med varierande kvalitet frekommer i jobbet, tillggas br.

Tacksam fr info.
2015-11-30, 21:04
Medlem
r vl bara olika namn p 4-hjuldriften.
2015-11-30, 21:27
Medlem
4Motion r VW-sprk (biltillverkaren, inte koncernen) fr fyrhjulsdrift, och Quattro r dito fr Audi. Det innebr lite olika beroende p modell och motor. VW-koncernen anvnder sig bde av Haldex och Torsen-differential.

I koncernen anvnds Haldex normalt till bilar med tvrstllda motorer (t ex alla 4-cyl dieslar) medan Torsen anvnds fr bilar med lngsmonterad, 6-cylindrig motor (t ex 3.0 TDI).

Kper du en Transporter eller Caddy fr du allts med strsta sannolikhet en Haldex-koppling. VW Transportbilar brukar ligga lite "efter" och jag skulle, om jag fr gissa, sga att det r generation 4.
2015-11-30, 22:05
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Ja och hos Mercedes heter det 4Matic.

BMW Xdrive

osv
2015-11-30, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IaveAfstrCARthenU
Ja och hos Mercedes heter det 4Matic.

BMW Xdrive

osv

Det r ju dock inte samma sak fr det, annat n att man tar hjlp av alla fyra hjul. Fyrhjulsdrift kan te sig p mnga olika stt, och TS frga var om 4Motion och Quattro var samma sak. Vilket det allts kan vara, likavl som att det inte behver vara det.

Haldex beter ju sig i grunden framhjulsdrivet, medan Torsen inte gr det.
2015-11-30, 22:34
Medlem
Fuzzs avatar
Upplevt att Caddyn kan bli sttig utan last.(dock inte krt jttemycket 4motion)
2015-11-30, 22:59
Medlem
Det verkar som att mnga bilar med Haldex systemet egentligen mest r framhjulsdrivna.

Har krt Volvo XC90 som servicebil till mnga svrtillgngliga platser. Frst r den framhjulsdriven, sedan blir det uppfrsbacke och det brjar spinna loss, d hugger bakhjulen in och hela bilen kanar i sidled.

Blir det sedan en nedfrsbacke s kopplar den ur AWD:n igen och samma sak hnder i nsta backe.

Om jag lgger vnsterfoten lite p bromsen och gasar rejlt hela tiden s driver det p bttre.

Blir jag stillastende kan det i bsta fall bli lite diagonalspinn, ett framhjul och ett bakhjul. Det gller att hlla bilen i rrelse hela tiden.

Inte direkt som frsvarets terrngbilar allts.
2015-12-01, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbe-64
Det verkar som att mnga bilar med Haldex systemet egentligen mest r framhjulsdrivna.

Har krt Volvo XC90 som servicebil till mnga svrtillgngliga platser. Frst r den framhjulsdriven, sedan blir det uppfrsbacke och det brjar spinna loss, d hugger bakhjulen in och hela bilen kanar i sidled.

Blir det sedan en nedfrsbacke s kopplar den ur AWD:n igen och samma sak hnder i nsta backe.

Om jag lgger vnsterfoten lite p bromsen och gasar rejlt hela tiden s driver det p bttre.

Blir jag stillastende kan det i bsta fall bli lite diagonalspinn, ett framhjul och ett bakhjul. Det gller att hlla bilen i rrelse hela tiden.

Inte direkt som frsvarets terrngbilar allts.

Tidiga Haldex system har en Haldex-koppling som bygger upp hydraultryck d det uppkommer en varvtalsskillnad mellan de tv axlarna. Hydraultrycket aktiverar kopplingen varvid kraft ocks verfrs till den andra axeln. Dessa bilar r i princip tvhjulsdrivna tills det spinner. Senare generationer Haldex har en separat hydraulpump som gr att styrenheten kan aktivera fyrhjulsdriften vid behov. BMW xDrive fungerar p liknande stt, men med elektromekanisk aktivering av kopplingen.
2015-12-01, 20:16
Medlem
bluka94s avatar
Tack fr sikter och tankar. Vad jag n vljer s blir det bttre n Nissan Kubistar jag ker runt nu i. Den bilen r gjord att kras p sm servicejobb (typ elmtarbyte) p asfalterade plana ytor under sommar halvret.
Ska stta VW Transporter som ml nr jag lgger upp detta fr VD, men vara beredd att "pruta ner" till Caddy Maxi. Borde kanske g att f Transporter med tanke p att senaste bilen en av gubbarna valt var en Ford Ranger Wildtrak. Bilen var fullpackad med extra utrustning + pbyggnad/ombyggnad p och inne i bilen. Allting gick p drygt 600.000kr. Och i slutndan var det "no questions asked" trots priset. Transporter kommer framst som skitbillig i jmfrelse med Wildtraken.
Har tittat p Renault Traffic, Citroen Jumpy, Ford Transit Custom, Peugeot Expert, men ingen av dessa erbjuder fyrhjulsdrift (fr den storleksklassen). Ordet "Mercedes" (Vito) fr jag inte ens nmna av rdslan fr VD:ns mjliga nervsammanbrott/infarkt.
Tipsa grna om ni kommer p en skpbil i ovannmnda storleksklassen, som har fyrhjulsdrift.
2015-12-01, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Tidiga Haldex system har en Haldex-koppling som bygger upp hydraultryck d det uppkommer en varvtalsskillnad mellan de tv axlarna. Hydraultrycket aktiverar kopplingen varvid kraft ocks verfrs till den andra axeln. Dessa bilar r i princip tvhjulsdrivna tills det spinner. Senare generationer Haldex har en separat hydraulpump som gr att styrenheten kan aktivera fyrhjulsdriften vid behov. BMW xDrive fungerar p liknande stt, men med elektromekanisk aktivering av kopplingen.

Alla Haldex har pump, dremot finns det olika ingreppsvarianter beroende p version och bilfabrikat, dessutom kan styrenheten programmeras om.

Jag antar att det du snackar om r Viscosystemet i Volvo V70 fram till 2004? Passat/Golf fram till 1996/1998 och Transporter fram till T4 modellen.
Senast redigerad av smurfi62 2015-12-01 kl. 21:07.
2015-12-01, 21:22
Medlem
Hr ser du 4-motion p barmark.

https://www.youtube.com/watch?v=-X4oczcdNF4

S hr upplever jag ven Haldex i sn, har krt generation 3, 4 och 5 vilka beter sig lite olika.

Det r inget fr terrng, utan br vara p hyfsade vgar. Kr du i skarsn frsker systemet ocks bromsa hjul som spinner, efter ngon kilometer glder bromsskivorna p bilen.

Dremot p moddiga vgar eller i dikeskanter tycker jag Haldex funkar riktigt bra, och med slpkrra.

Ska du sitta och arbeta inne i bilen br det vl vara isolerat skp och vrme.
2015-12-01, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbe-64
Hr ser du 4-motion p barmark.

https://www.youtube.com/watch?v=-X4oczcdNF4

S hr upplever jag ven Haldex i sn, har krt generation 3, 4 och 5 vilka beter sig lite olika.

Det r inget fr terrng, utan br vara p hyfsade vgar. Kr du i skarsn frsker systemet ocks bromsa hjul som spinner, efter ngon kilometer glder bromsskivorna p bilen.

Dremot p moddiga vgar eller i dikeskanter tycker jag Haldex funkar riktigt bra, och med slpkrra.

Ska du sitta och arbeta inne i bilen br det vl vara isolerat skp och vrme.

Den bilen verkar inte driva klokt bak, verkar bara FWD, s det beter sig inte de jag krt och kr, bakhjulen spinner nr man kr s dr.

Sedan kan det vara bra att komma ihg att 4Motion inte r = Haldex p alla VW och att Quattro inte r = Torsen p alla Audi, dremot om man som hr snackar VW T5 s har alla Haldex.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in