• 1
  • 2
2015-11-30, 20:40
Medlem
bluka94s avatar
Ja, som rubriken säger, vad är egentligen skillnaden mellan 4motion och Quattro?
Har googlat och det verkar som om folk gissar för det mesta, ingen kommer med något konkret svar. Den ena svarar på ett sätt och nästa kommentar låter helt tvärtom. Så.....
Är det olika namn på, i grunden, samma "arbetsprincip". I VW familjen heter det 4motion och hos Audi är det Quattro, typ.

Sen passar jag på att fråga vilka skåpbilar (transportbilar) ute på marknaden som har "fyrhjulsdrift" (för att kalla det generellt så). Här är det också luddigt. Är ute efter en ny bil till jobbet och det som storleksmässigt skulle passa mig är typ Caddy Maxi eller Transporter (varken mindre än Maxi eller större än Transporter, alltså där någonstans). Har tittat på dessa två, och dessa är de enda skåpbilar där jag hittade konkret info om fyrhjulsdrift.
Någon med erfarenhet av fyrhjulsdrivna Caddy eller Transporter och som kört på grusiga och snötäckta vägar? Arbetar som distributionselektriker och fibertekniker och då vill jag kunna sitta bak i skåpet och svetsa fiber (kräver inte mer plats än vad som finns i Caddy eller Transporter). En hel del grusvägar med varierande kvalitet förekommer i jobbet, tilläggas bör.

Tacksam för info.
2015-11-30, 21:04
Medlem
Är väl bara olika namn på 4-hjuldriften.
2015-11-30, 21:27
Medlem
4Motion är VW-språk (biltillverkaren, inte koncernen) för fyrhjulsdrift, och Quattro är dito för Audi. Det innebär lite olika beroende på modell och motor. VW-koncernen använder sig både av Haldex och Torsen-differential.

I koncernen används Haldex normalt till bilar med tvärställda motorer (t ex alla 4-cyl dieslar) medan Torsen används för bilar med längsmonterad, 6-cylindrig motor (t ex 3.0 TDI).

Köper du en Transporter eller Caddy får du alltså med största sannolikhet en Haldex-koppling. VW Transportbilar brukar ligga lite "efter" och jag skulle, om jag får gissa, säga att det är generation 4.
2015-11-30, 22:05
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Ja och hos Mercedes heter det 4Matic.

BMW Xdrive

osv
2015-11-30, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IaveAfstrCARthenU
Ja och hos Mercedes heter det 4Matic.

BMW Xdrive

osv

Det är ju dock inte samma sak för det, annat än att man tar hjälp av alla fyra hjul. Fyrhjulsdrift kan te sig på många olika sätt, och TS fråga var om 4Motion och Quattro var samma sak. Vilket det alltså kan vara, likaväl som att det inte behöver vara det.

Haldex beter ju sig i grunden framhjulsdrivet, medan Torsen inte gör det.
2015-11-30, 22:34
Medlem
Fuzzs avatar
Upplevt att Caddyn kan bli stötig utan last.(dock inte kört jättemycket 4motion)
2015-11-30, 22:59
Medlem
Det verkar som att många bilar med Haldex systemet egentligen mest är framhjulsdrivna.

Har kört Volvo XC90 som servicebil till många svårtillgängliga platser. Först är den framhjulsdriven, sedan blir det uppförsbacke och det börjar spinna loss, då hugger bakhjulen in och hela bilen kanar i sidled.

Blir det sedan en nedförsbacke så kopplar den ur AWD:n igen och samma sak händer i nästa backe.

Om jag lägger vänsterfoten lite på bromsen och gasar rejält hela tiden så driver det på bättre.

Blir jag stillastående kan det i bästa fall bli lite diagonalspinn, ett framhjul och ett bakhjul. Det gäller att hålla bilen i rörelse hela tiden.

Inte direkt som försvarets terrängbilar alltså.
2015-12-01, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbe-64
Det verkar som att många bilar med Haldex systemet egentligen mest är framhjulsdrivna.

Har kört Volvo XC90 som servicebil till många svårtillgängliga platser. Först är den framhjulsdriven, sedan blir det uppförsbacke och det börjar spinna loss, då hugger bakhjulen in och hela bilen kanar i sidled.

Blir det sedan en nedförsbacke så kopplar den ur AWD:n igen och samma sak händer i nästa backe.

Om jag lägger vänsterfoten lite på bromsen och gasar rejält hela tiden så driver det på bättre.

Blir jag stillastående kan det i bästa fall bli lite diagonalspinn, ett framhjul och ett bakhjul. Det gäller att hålla bilen i rörelse hela tiden.

Inte direkt som försvarets terrängbilar alltså.

Tidiga Haldex system har en Haldex-koppling som bygger upp hydraultryck då det uppkommer en varvtalsskillnad mellan de två axlarna. Hydraultrycket aktiverar kopplingen varvid kraft också överförs till den andra axeln. Dessa bilar är i princip tvåhjulsdrivna tills det spinner. Senare generationer Haldex har en separat hydraulpump som gör att styrenheten kan aktivera fyrhjulsdriften vid behov. BMW xDrive fungerar på liknande sätt, men med elektromekanisk aktivering av kopplingen.
2015-12-01, 20:16
Medlem
bluka94s avatar
Tack för åsikter och tankar. Vad jag än väljer så blir det bättre än Nissan Kubistar jag åker runt nu i. Den bilen är gjord att köras på små servicejobb (typ elmätarbyte) på asfalterade plana ytor under sommar halvåret.
Ska sätta VW Transporter som mål när jag lägger upp detta för VD, men vara beredd att "pruta ner" till Caddy Maxi. Borde kanske gå att få Transporter med tanke på att senaste bilen en av gubbarna valt var en Ford Ranger Wildtrak. Bilen var fullpackad med extra utrustning + påbyggnad/ombyggnad på och inne i bilen. Allting gick på drygt 600.000kr. Och i slutändan var det "no questions asked" trots priset. Transporter kommer framstå som skitbillig i jämförelse med Wildtraken.
Har tittat på Renault Traffic, Citroen Jumpy, Ford Transit Custom, Peugeot Expert, men ingen av dessa erbjuder fyrhjulsdrift (för den storleksklassen). Ordet "Mercedes" (Vito) får jag inte ens nämna av rädslan för VD:ns möjliga nervsammanbrott/infarkt.
Tipsa gärna om ni kommer på en skåpbil i ovannämnda storleksklassen, som har fyrhjulsdrift.
2015-12-01, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Tidiga Haldex system har en Haldex-koppling som bygger upp hydraultryck då det uppkommer en varvtalsskillnad mellan de två axlarna. Hydraultrycket aktiverar kopplingen varvid kraft också överförs till den andra axeln. Dessa bilar är i princip tvåhjulsdrivna tills det spinner. Senare generationer Haldex har en separat hydraulpump som gör att styrenheten kan aktivera fyrhjulsdriften vid behov. BMW xDrive fungerar på liknande sätt, men med elektromekanisk aktivering av kopplingen.

Alla Haldex har pump, däremot finns det olika ingreppsvarianter beroende på version och bilfabrikat, dessutom kan styrenheten programmeras om.

Jag antar att det du snackar om är Viscosystemet i Volvo V70 fram till 2004? Passat/Golf fram till 1996/1998 och Transporter fram till T4 modellen.
Senast redigerad av smurfi62 2015-12-01 kl. 21:07.
2015-12-01, 21:22
Medlem
Här ser du 4-motion på barmark.

https://www.youtube.com/watch?v=-X4oczcdNF4

Så här upplever jag även Haldex i snö, har kört generation 3, 4 och 5 vilka beter sig lite olika.

Det är inget för terräng, utan bör vara på hyfsade vägar. Kör du i skarsnö försöker systemet också bromsa hjul som spinner, efter någon kilometer glöder bromsskivorna på bilen.

Däremot på moddiga vägar eller i dikeskanter tycker jag Haldex funkar riktigt bra, och med släpkärra.

Ska du sitta och arbeta inne i bilen bör det väl vara isolerat skåp och värme.
2015-12-01, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbe-64
Här ser du 4-motion på barmark.

https://www.youtube.com/watch?v=-X4oczcdNF4

Så här upplever jag även Haldex i snö, har kört generation 3, 4 och 5 vilka beter sig lite olika.

Det är inget för terräng, utan bör vara på hyfsade vägar. Kör du i skarsnö försöker systemet också bromsa hjul som spinner, efter någon kilometer glöder bromsskivorna på bilen.

Däremot på moddiga vägar eller i dikeskanter tycker jag Haldex funkar riktigt bra, och med släpkärra.

Ska du sitta och arbeta inne i bilen bör det väl vara isolerat skåp och värme.

Den bilen verkar inte driva klokt bak, verkar bara FWD, så det beter sig inte de jag kört och kör, bakhjulen spinner när man kör så där.

Sedan kan det vara bra att komma ihåg att 4Motion inte är = Haldex på alla VW och att Quattro inte är = Torsen på alla Audi, däremot om man som här snackar VW T5 så har alla Haldex.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in