2015-11-30, 17:25
Medlem
Hej vill öppna ett e-sparkonto men hittar inte det, har letat under alla möjliga flikar hos swedbank, nån som vet vart jag hitter den ?
Citera
2015-11-30, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MaryJaneInMeBrain
Hej vill öppna ett e-sparkonto men hittar inte det, har letat under alla möjliga flikar hos swedbank, nån som vet vart jag hitter den ?

Det är bara att gå till ditt närmaste Swedbank kontor och så öppnar du ett på mindre än 2 minuter.
Citera
2015-11-30, 17:37
Medlem
https://www.swedbank.se/privat/spara...onto/index.htm
Citera
2015-11-30, 17:46
Medlem
Frågan är ju varför? Det är ju ingen ränta alls på sparkonton. Öppna ett ISK istället, och däri satsa på några lugna blandfonder.
Citera
2015-11-30, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petesk
Frågan är ju varför? Det är ju ingen ränta alls på sparkonton. Öppna ett ISK istället, och däri satsa på några lugna blandfonder.

har en viss familjemedlem som gillar att ta mina pengar vill lägga undan en del så inte allt försvinner

och jag är för snäll för att säga nej
Citera
2015-11-30, 19:22
Medlem
Tjippmunks avatar
du väljer spara/placera, öppna nytt sparkonto och sen väljer du e-sparkonto
Citera
2023-12-24, 00:17
Medlem
Pruttmuffs avatar
Bumpar tråden.

Jag ska öppna ett sparkonto hos Swedbank, men vet inte om jag ska öppna ett vanligt konto eller e-sparkonto. Vad är skillnaden?
Citera
2023-12-24, 14:32
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Bumpar tråden.

Jag ska öppna ett sparkonto hos Swedbank, men vet inte om jag ska öppna ett vanligt konto eller e-sparkonto. Vad är skillnaden?
Det ena har usel ränta och det andra är ännu sämre.

Varför vill du ha ett sparkonto hos Swedbank? Det är 2,1% på e-sparkontot nu exempelvis, jämfört med omkring 4% på andra ställen med samma trygghet. Enda skillnaden är att pengarna är nån bankdag bort vilket sällan är ett problem för vanligt buffertsparande.
Senast redigerad av BackToHegel 2023-12-24 kl. 14:34.
Citera
2023-12-24, 15:33
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Det ena har usel ränta och det andra är ännu sämre.

Varför vill du ha ett sparkonto hos Swedbank? Det är 2,1% på e-sparkontot nu exempelvis, jämfört med omkring 4% på andra ställen med samma trygghet. Enda skillnaden är att pengarna är nån bankdag bort vilket sällan är ett problem för vanligt buffertsparande.
Ok, 2,1 kanske inte är så bra ränta, men ett privatkonto har ju bara 0,3% i ränta. Hur kan det vara en så stor skillnad?
Citera
2023-12-24, 15:41
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Ok, 2,1 kanske inte är så bra ränta, men ett privatkonto har ju bara 0,3% i ränta. Hur kan det vara en så stor skillnad?
Tanken är att ett sparkonto ska ha något högre ränta antar jag.

Det var inte så länge sedan båda dessa konton hade noll ränta, så det skiftar lite över tid. Jag har Swedbank och ett e-sparkonto som jag inte längre använder. Det som är speciellt med e-sparkontot är att det är online, så det var en stund sen e-sparkontot var hippt och coolt.

Lönen in på privatkontot/transaktionskontot och sen iväg till Nordax, Santander, Sevenday, whatever där räntan är bättre. Ge inte bort pengarna till storbankerna i onödan. De svälter inte, tro mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in