• 2
  • 3
2015-12-01, 14:06
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja man har ju betalat, men jag menar om man köpt något för 4kr och posten vill man ska betala 1kr i moms och 125kr i hanteringsavgift till posten för deras besvär, så skulle jag strunta i att hämta ut det och i aliexpressfallet ändå meddela aliexpress att jag fått varan så att säljaren får sina pengar.

Jag kan ju beställa varan igen och se om det slinker igenom nästa gång då tex till en annan adress...
javisst om man har köpt en så billig vara så är det värt att strunta i att hämta den och beställa igen, om det nu är så att man inte får betala något för att man inte hämtat ut varan på utlämningsstället.

varför till en annan adress vid nästa beställning?
Citera
2015-12-01, 19:09
Medlem
Enydrions avatar
Jag kör lite lätt med foliehatt här, typ om posten sätt nån typ av bevakning på ens namn och adress...

Det finns väldigt många som heter exakt som jag, så det skulle bli ganska jobbigt för dem att spåra med en annan adress...p

Och hur slå de bevisa att jag beställt varan? Be fra att kolla i sina data banker, skulle inte tro det...
Citera
2015-12-04, 14:02
Medlem
NightWalker1s avatar
tack för all hjälp
Citera
2015-12-04, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
jag tänkte beställa en pryl från ebay.
den finns i kina och det är fraktfritt, dock så står det att jag kan få betala en importavgift eller något sånt:
"International items may be subject to customs processing and additional charges"

hur vet jag om det kommer bli en avgift eller ej? hur mycket kan det gå på i så fall?
är det värt att köpa prylen eller ej? den kostar ca 140 kr

jag har köpt mycket från ebay, usa,australien,kina,thailand mm .

köpte en iphone som kostade 2 lax fick betala 1 lax på svenska tullen. varor som understiger 1000kr brukar vara avgifts fria, över 1000 lappen får du betala rejält mellan 500-1000kr för tull avfigter.

leverans från kina kan ta up till 20 dagar .

visst kan du köpa dyra prylar på ebay men då får du säga till köparen att han får skriva GIFT (gåva) på paketet är det gåva då slipper du betala tull avfigter . eller om köparen skriver att de är 50$ värde på paketet men prylen inuti lådan kostar 500$
Citera
2015-12-23, 17:31
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1
jag har köpt mycket från ebay, usa,australien,kina,thailand mm .

köpte en iphone som kostade 2 lax fick betala 1 lax på svenska tullen. varor som understiger 1000kr brukar vara avgifts fria, över 1000 lappen får du betala rejält mellan 500-1000kr för tull avfigter.

leverans från kina kan ta up till 20 dagar .

visst kan du köpa dyra prylar på ebay men då får du säga till köparen att han får skriva GIFT (gåva) på paketet är det gåva då slipper du betala tull avfigter . eller om köparen skriver att de är 50$ värde på paketet men prylen inuti lådan kostar 500$

jag fick avi:n idag att mitt paket finns att hämta ut.
om det inte står någon extra avgift på avin betyder det då att den inte
fastnade i tullen och att jag inte kommer att behöva betala nån avgift när
jag hämtar paketet?
Citera
2015-12-23, 18:05
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
jag fick avi:n idag att mitt paket finns att hämta ut.
om det inte står någon extra avgift på avin betyder det då att den inte
fastnade i tullen och att jag inte kommer att behöva betala nån avgift när
jag hämtar paketet?

Tror du behöver upplysa om vilket fraktföretag, typ posten, UPS etc...

Posten tror jag alltid skriver summan de tar betalt på Avin....
Citera
2015-12-23, 18:13
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Tror du behöver upplysa om vilket fraktföretag, typ posten, UPS etc...

Posten tror jag alltid skriver summan de tar betalt på Avin....
posten.
då borde det va lungt
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här