Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-11-30, 13:29
Medlem
NightWalker1s avatar
jag tänkte beställa en pryl från ebay.
den finns i kina och det är fraktfritt, dock så står det att jag kan få betala en importavgift eller något sånt:
"International items may be subject to customs processing and additional charges"

hur vet jag om det kommer bli en avgift eller ej? hur mycket kan det gå på i så fall?
är det värt att köpa prylen eller ej? den kostar ca 140 kr
Citera
2015-11-30, 13:51
Bannlyst
Det blir ingen avgift nej.
Citera
2015-11-30, 13:51
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
den finns i kina och det är fraktfritt, dock så står det att jag kan få betala en importavgift eller något sånt:
"International items may be subject to customs processing and additional charges"

hur vet jag om det kommer bli en avgift eller ej? hur mycket kan det gå på i så fall?

Svårt att svara på om du inte säger vad du har köpt? Beställer ofta från eBay och nästan alla skriver gift på paketet (gåva på engelska), då slipper man importavgifter etc.
Citera
2015-11-30, 13:52
Medlem
Det mest som skickas från kina skickas som "present" och då blir det ingen tullavgift.
Kina är ett export land så det är nästan alltid fraktfritt.
har beställt väldigt mycket från ebay och alibaba osv och aldrig behövt betala någon avigft.
Citera
2015-11-30, 13:53
Medlem
det är ca 20% utav produktens pris

om det ens blir moms. har beställt grejer för tusentals kr och det har slinkit igenom

tror inte det är moms forsen 1400kr men rätta mig om jag har fel
Citera
2015-11-30, 13:57
Medlem
calina85s avatar
Citat:

Jobbar på posten och även på den avdelningen där vi bedömer om kunden ska betala tull eller inte. Gränsen brukar ligga vid 30 dollar sen ska personen betala tull. Men det är olika beroende på om det är företag-företag privat-privat eller företag-privat. 140 kr ska inte vara någon fara alls. Runt 30 dollar är om företag skickar till privatperson. Detta justeras hela tiden beroende på dollarvärdet.

Edit: Typ allt från Kina står som gift och om det är litet så slinker det igenom men ibland väger något upp mot 10 kg och då lägger vi det till tulldeklaranterna som kontaktar mottagaren för att få fakturan. Så tro inte att bara för att det står gift så släpps det igenom. Så är det absolut inte men vi kan inte kolla alla tusentals försändelser från Kina vi får varje dag.
Senast redigerad av calina85 2015-11-30 kl. 14:05.
Citera
2015-11-30, 15:08
Medlem
burialhexs avatar
Det gäller att ha tur.
Köper mkt skivor från eBay. Var tionde gång fastnar paketet i tullen. Då tillkommer en avgift på ca. 150-250kr
Citera
2015-11-30, 17:43
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Svårt att svara på om du inte säger vad du har köpt? Beställer ofta från eBay och nästan alla skriver gift på paketet (gåva på engelska), då slipper man importavgifter etc.
ett externt lagringschassi till en hårddisk

Citat:
Ursprungligen postat av calina85
Jobbar på posten och även på den avdelningen där vi bedömer om kunden ska betala tull eller inte. Gränsen brukar ligga vid 30 dollar sen ska personen betala tull. Men det är olika beroende på om det är företag-företag privat-privat eller företag-privat. 140 kr ska inte vara någon fara alls. Runt 30 dollar är om företag skickar till privatperson. Detta justeras hela tiden beroende på dollarvärdet.

Edit: Typ allt från Kina står som gift och om det är litet så slinker det igenom men ibland väger något upp mot 10 kg och då lägger vi det till tulldeklaranterna som kontaktar mottagaren för att få fakturan. Så tro inte att bara för att det står gift så släpps det igenom. Så är det absolut inte men vi kan inte kolla alla tusentals försändelser från Kina vi får varje dag.
aha, bra info men då kanske det är lungt då?

Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Det gäller att ha tur.
Köper mkt skivor från eBay. Var tionde gång fastnar paketet i tullen. Då tillkommer en avgift på ca. 150-250kr
ok..hur mycket skivor köper du då? hur mycket brukar det väga?
måste ju väga en hel del om du får betala så mycket i tullavgift, om allt stämmer som calina85 säger alltså
Senast redigerad av NightWalker1 2015-11-30 kl. 17:47.
Citera
2015-11-30, 18:09
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnknullare
Det blir ingen avgift nej.

Citat:
Ursprungligen postat av mphummer

Citat:
Ursprungligen postat av kroles
det är ca 20% utav produktens pris

om det ens blir moms. har beställt grejer för tusentals kr och det har slinkit igenom

tror inte det är moms forsen 1400kr men rätta mig om jag har fel

Fel fel och fel.

Momsen på varor är 25%

Moms ska betalas från första kronan. Det är bara tull som det finns fribelopp på.

Gåva ändrar inget, avgifterna skall betalas iallafall.

Även om det "inte fastnar i tullen" är du som importör skyldig att själv betala in momsen.

Men visst, självklart så är det så att det mesta som går som "vanlig post" slinker igenom och sen är det inte mer med det.

Citat:

Sannolikt går det rakt igenom, men om du kan tänka dig att begå ett ringa smugglings och skattebrott så är det inte mer med det.
Om det blir stoppat så kommer det att tillkomma cirka 135kr om det går via posten.
Senast redigerad av EckiEcki 2015-11-30 kl. 18:12.
Citera
2015-11-30, 18:23
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Fel fel och fel.

Momsen på varor är 25%

Moms ska betalas från första kronan. Det är bara tull som det finns fribelopp på.
fattar noll.."det är bara tull som det finns fribelopp på", vad menar du här?
Citat:
Gåva ändrar inget, avgifterna skall betalas iallafall.

Även om det "inte fastnar i tullen" är du som importör skyldig att själv betala in momsen.

Men visst, självklart så är det så att det mesta som går som "vanlig post" slinker igenom och sen är det inte mer med det.

Sannolikt går det rakt igenom, men om du kan tänka dig att begå ett ringa smugglings och skattebrott så är det inte mer med det.
Om det blir stoppat så kommer det att tillkomma cirka 135kr om det går via posten.

nej ofta jag tänker smuggla, dessutom känner jag inga som sysslar med sånt som kan hjälpa mig.
ja hur skulle jag annars få hem den, finns ju bara posten..

svårt att veta vem man ska lyssna på.
EckiEcki - vart kommer din info ifrån?
calina85 säger ju att hon/han jobbar på posten, så dennes info borde ju stämma.
men om du EckiEcki jobbar/jobbat med detta också så får du gärna säga det
Senast redigerad av NightWalker1 2015-11-30 kl. 18:28.
Citera
2015-11-30, 18:39
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
fattar noll.."det är bara tull som det finns fribelopp på", vad menar du här?

nej ofta jag tänker smuggla, dessutom känner jag inga som sysslar med sånt som kan hjälpa mig.
ja hur skulle jag annars få hem den, finns ju bara posten..

svårt att veta vem man ska lyssna på.
EckiEcki - vart kommer din info ifrån?
calina85 säger ju att hon/han jobbar på posten, så dennes info borde ju stämma.
men om du EckiEcki jobbar/jobbat med detta också så får du gärna säga det

Tull är en importskatt man tar ut för att skydda industrier inom EU. Den är som regel 0-7.5% på varor med lågt varuvärde slipper man denna.

Momsen är alltid 25% på varor och den betalar man från första kronan.

Jag har tidigare arbetat med internationell logistik i drygt tio år, och hade ett tag ett ID-kort på vilket det stod "Tullverket" . Jag var även en tid tulldatasystemsansvarig för en av landets större speditören Vill du ytterligare referenser så finns http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandel/internethandelbestallavarorfranettannatland.4.3a7e cf261459ea29e006dc.html

Det jag menar med skattebrott/smuggling är att "ALLA" som handlar utanför EU och får hem grejerna är skyldig att betala moms, även om de inte fastnar i tullen. Men, för vanliga privatpersoner bryr man sig helt enkelt inte om att jaga.

Egentligen säger jag och calina85 samma sak, men på olika sätt.

Fan, inte ens jag bryr mig om att betala moms på "småkrafs".
Senast redigerad av EckiEcki 2015-11-30 kl. 18:42.
Citera
2015-11-30, 20:24
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Tull är en importskatt man tar ut för att skydda industrier inom EU. Den är som regel 0-7.5% på varor med lågt varuvärde slipper man denna.

Momsen är alltid 25% på varor och den betalar man från första kronan.

Jag har tidigare arbetat med internationell logistik i drygt tio år, och hade ett tag ett ID-kort på vilket det stod "Tullverket" . Jag var även en tid tulldatasystemsansvarig för en av landets större speditören Vill du ytterligare referenser så finns http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandel/internethandelbestallavarorfranettannatland.4.3a7e cf261459ea29e006dc.html

Det jag menar med skattebrott/smuggling är att "ALLA" som handlar utanför EU och får hem grejerna är skyldig att betala moms, även om de inte fastnar i tullen. Men, för vanliga privatpersoner bryr man sig helt enkelt inte om att jaga.

Egentligen säger jag och calina85 samma sak, men på olika sätt.

Fan, inte ens jag bryr mig om att betala moms på "småkrafs".

jag vet vad tullavgift är men nu vet man lite mer kring det
nja, ni säger inte riktigt samma sak.
calina säger att gränsen går vid 30 dollar och efter det betalar man tullavgift men att paket ofta slinker igenom ändå om dom inte är tunga.

men jag tror nog att jag chansar. förmodligen får jag betala en avgift, brukar ha otur med sånt, jag fick betala en avgift när jag köpte ett skal till min xbox 360.
men man måste ju chansa ibland också
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in