2015-11-30, 21:00
Medlem
Köp från Ebay.co.uk så blir det ingen moms.
Senast redigerad av KalleKofot 2015-11-30 kl. 21:02.
Citera
2015-11-30, 21:38
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
jag vet vad tullavgift är men nu vet man lite mer kring det
nja, ni säger inte riktigt samma sak.
calina säger att gränsen går vid 30 dollar och efter det betalar man tullavgift men att paket ofta slinker igenom ändå om dom inte är tunga.

men jag tror nog att jag chansar. förmodligen får jag betala en avgift, brukar ha otur med sånt, jag fick betala en avgift när jag köpte ett skal till min xbox 360.
men man måste ju chansa ibland också

Om en speditören väljer att ta ut hanteringsavgift vid $30 är det deras ensak. Kika på länken jag bifogade så ser du vila belopp som gäller.
Citera
2015-11-30, 21:38
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Köp från Ebay.co.uk så blir det ingen moms.

Det beror ju på var godset finns, inte vilken site man använder.
Citera
2015-11-30, 21:48
Medlem
Enydrions avatar
Tja, skulle de börja jaga varje paket så skulle nog inte kina bli så värst glada på oss...

Sen har jag beställt en del saker för från 4kr till typ 25kr, inte en chans att jag skulle betala posten 125kr i hanteringsavgift om de hörde av sig om nån krona i moms

har beställt mer än 30 grejor, och 25 ungefär har väl hunnit komma ännu, ingen har fastat i tullen ännu

De som kostar mer än typ 7 dollar brukar de sänka priset på, ingen har angett mer än typ 25 dollar oavsett pris, nästan alla har märkts med gift...utan att man bett om det.

Förutsättningen är att alltid välja billigaste transport, typ China post eller säljarens val, de dyrare transportföretagen brukar alltid förtulla varan, har jag hört... de brukar tydligen ta en femtilapp för besväret inte postens ocker på 125kr

ovanstående gäller mest aliexpress, har hunnit få två saker via ebay och de stämmer med ovanstående.

china post har nån gräns vid 2kg så ibland skickar de i flera paket pga det.

allt har vägt under 2kg hittills.
Senast redigerad av Enydrion 2015-11-30 kl. 22:07.
Citera
2015-11-30, 22:24
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det beror ju på var godset finns, inte vilken site man använder.
ellerhur, hur tänkte du där kallekofot?

Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion

Sen har jag beställt en del saker för från 4kr till typ 25kr, inte en chans att jag skulle betala posten 125kr i hanteringsavgift om de hörde av sig om nån krona i moms
hör av sig? dom hörde inte av sig till mig om det när jag fick betala extra, dom bara tog ut det när jag betalade.

Citat:
De som kostar mer än typ 7 dollar brukar de sänka priset på, ingen har angett mer än typ 25 dollar oavsett pris, nästan alla har märkts med gift...utan att man bett om det.
vadå sänka priset? vilka då? vad menar du?
Senast redigerad av NightWalker1 2015-11-30 kl. 22:33.
Citera
2015-11-30, 22:35
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

.uk betyder att man kollar den ebay sida som Storbritannien driver, men säljaren behöver inte komma från uk, utan tex från kina, då kan det bli moms och tull som man garanterat slipper om varan skeppas från ett land inom eu (inom eu är det inkluderat tull och moms redan)
Senast redigerad av Enydrion 2015-11-30 kl. 22:43.
Citera
2015-11-30, 22:39
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

hör av sig? dom hörde inte av sig till mig om det när jag fick betala extra, dom bara tog ut det när jag betalade.

jag betalar aldrig för paketen i Sverige (de är förskottsbetalade), antingen ligger de i postlådan eller så får jag en avi och hämtar hos postombudet, skulle det stå 125kr på avin så kan jag ju skita i att hämta ut den om jag vill (det kan ju vara nån skämtare som beställt i mitt namn tex )

Citat:
vadå sänka priset? vilka då? vad menar du?

Från kina så brukar de ha en tulldeklaration på paketet där har de skrivit värdet på innehållet, det är den summan jag menar de brukar skriva ner den summan vanligtvis.
Senast redigerad av Enydrion 2015-11-30 kl. 22:44.
Citera
2015-11-30, 23:04
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
jag betalar aldrig för paketen i Sverige (de är förskottsbetalade), antingen ligger de i postlådan eller så får jag en avi och hämtar hos postombudet, skulle det stå 125kr på avin så kan jag ju skita i att hämta ut den om jag vill (det kan ju vara nån skämtare som beställt i mitt namn tex )
nej jag betalar med paypal eller med betalkortet direkt.
men om man inte hämtar ut paketet så får man väll betala en avgift?
beställt i ditt namn? hur? man måste ju veta lösen och kortnummer etc

Citat:
Från kina så brukar de ha en tulldeklaration på paketet där har de skrivit värdet på innehållet, det är den summan jag menar de brukar skriva ner den summan vanligtvis.
aha

Citat:
.uk betyder att man kollar den ebay sida som Storbritannien driver, men säljaren behöver inte komma från uk, utan tex från kina, då kan det bli moms och tull som man garanterat slipper om varan skeppas från ett land inom eu (inom eu är det inkluderat tull och moms redan)
precis, från kina på ebay.com eller från kina på ebay.co.uk är samma sak
Senast redigerad av NightWalker1 2015-11-30 kl. 23:08.
Citera
2015-11-30, 23:13
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
nej jag betalar med paypal eller med betalkortet direkt.
men om man inte hämtar ut paketet så får man väll betala en avgift?
beställt i ditt namn? hur? man måste ju veta lösen och kortnummer etc

Ifrån aliexpress så brukar de vid dyrare paket typ över 60kr eller så skicka rekommenderat, då måste man legitimera sig och skriva på, de som inte rekommenderas behöver man inte skriva på men måste legitimera sig

om man inte hämtar ut så får man ju inte paketet, tror det skickas tillbaka eller makuleras eller nått...

och hämtar man inte ut ett paket med en avgift så slipper man ju avgiften...

Gissar på att det är anledningen till postens gräns på 30 dollar, därunder nånstans så lär nog folk skita i att hämta ut paketet om posten påför sin avgift... den blir ju då nånstans mellan en tredjedel av varans värde till många gånger varans värde.
Senast redigerad av Enydrion 2015-11-30 kl. 23:16.
Citera
2015-11-30, 23:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Det spelar ingen roll vilken site du handlar på.mom godset finns utanför EU så skall skatterna erläggas.

Så, om "item location" är "china" så spelar det liksom ingen roll att det är en EU-site du handlar på.
Citera
2015-12-01, 01:14
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ifrån aliexpress så brukar de vid dyrare paket typ över 60kr eller så skicka rekommenderat, då måste man legitimera sig och skriva på, de som inte rekommenderas behöver man inte skriva på men måste legitimera sig
eh jaha..vad vill du ha sagt med detta?

Citat:
om man inte hämtar ut så får man ju inte paketet, tror det skickas tillbaka eller makuleras eller nått...

och hämtar man inte ut ett paket med en avgift så slipper man ju avgiften...

Gissar på att det är anledningen till postens gräns på 30 dollar, därunder nånstans så lär nog folk skita i att hämta ut paketet om posten påför sin avgift... den blir ju då nånstans mellan en tredjedel av varans värde till många gånger varans värde.

men man har ju ändå betalat för själva varan, man kan väll inte få pengarna tillbaka bara för att man väljer att inte hämta paketet?
Citera
2015-12-01, 09:44
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
eh jaha..vad vill du ha sagt med detta?
Jag vill bara tala om hur det är.

Citat:
men man har ju ändå betalat för själva varan, man kan väll inte få pengarna tillbaka bara för att man väljer att inte hämta paketet?

Ja man har ju betalat, men jag menar om man köpt något för 4kr och posten vill man ska betala 1kr i moms och 125kr i hanteringsavgift till posten för deras besvär, så skulle jag strunta i att hämta ut det och i aliexpressfallet ändå meddela aliexpress att jag fått varan så att säljaren får sina pengar.

Jag kan ju beställa varan igen och se om det slinker igenom nästa gång då tex till en annan adress...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in