Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-11-30, 10:09
Medlem
Började tänka lite på detta i samband med att Jon Henrik Fjällgren ställde upp i melodifestivalen. Mörkhyad adopterad från Colombia men med en samisk identitet. Kom då att tänka på gamla bilder jag sett på samer och insåg det paradoxala att Jon Henrik förmodligen skulle smält in ganska bra i den samiska befolkningen för 100 år sedan

Titta exempelvis på denna 100 år gamla bild.

http://www.vbm.se/assets/images/expo1/RL.3.jpg

De flesta idag skulle förmodligen inte gissa att det var samiskt bröllopspar eftersom vår bild av hur samer ser ut präglas av dagens samer.

Det har alltså skett en utseendemässig förändring av den samiska befolkningen.

Titta på dessa två bilder föreställande grupper av samer.

https://www.nordfront.se/wp-content/uploads/2014/12/Samer_lappland.jpg

https://media.snl.no/system/images/14349/standard_Sametinget-2009-2013_mainimage.jpg

Vi kan i min mening se en utseendemässig skillnad. Skulle individerna på den senare bilden byta om till "vanliga" kläder skulle de flesta kunna passera för norrmän utan tvekan, vilket man inte kan säga om individerna på den första bilden.

Följande citat är hämtade från Nordisk familjebok från 1880-talet.

Om utseendet.

Citat:
Hudfärgen är i ungdomen ljus, med klar hy och liflig rodnad, men mörknar snart. Hyn är dock
icke blond, utani flertalet fall brunett. Äfven hufvudhårets och
iris’ färg vexlar, dock är den mörka, intill svart,den vanligaste. Håret är derjämte oftast rakt och
stripigt samt gröfre och tätare hos männen än hos qvinnorna;

Om blandning.

Citat:
År 1875 beräknades antalet personer af oblandad lappsk nationalitet i Norge utgöra 15,718,
men hela det lappska elementet, såväl det oblandade som det norsk- eller finskblandade, anslogs till
19,269.

Även om jag har svårt att se hur man kunde vara så precis gällande antalet "blandade" och "oblandade" så kan vi att den samiska befolkningen var kraftigt utblandad redan för 130 år sedan. Man har dock fortfarande hållit fast vid stora delar av sin kultur såsom rennäringen, seder och traditioner.

Varför det har blivit så är inte så konstigt, minoritetsfolk världen över har generellt sett världen alltid varit tvungna att acceptera blandförhållanden för att kunna behålla sin kulturella särprägel. Samma tänk har dock inte gällt majoritetsbefolkningar, då det ofta rått en syn att minsta blandning utesluter individen från gruppen, Historikern Madison Grant är ett exempel på en sådan syn.

Skulle samer ha samma syn på vem som är same som många svenska nationalister har på vem som är svensk, så finns det inte längre några samer i Sverige - utan det är svenskar som jojkar.

Nu till mina frågor.

1. Har den samiska befolkningen i stort sett upphört att existera?

2. Hur utblandad kan en etnisk grupp innan den upphör att existera om samma grupp vidhåller traditioner och seder.

3. När man bedömer etnicitet, ska man vara konsekvent eller ska etniska grupper tillåtas att självdefiniera sig? Detta är kan låta som en strikt akademisk fråga men i vissa delar av världen så är etnicitet en grundval för ekonomiskt biostånd, landfrågor etc.
Citera
2015-11-30, 10:10
Medlem
Känner man sig som same så är man en same allt annat är rasistiskt.
Citera
2015-11-30, 10:16
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch

Vad får det att bli rasistiskt?
Citera
2015-11-30, 10:19
Medlem
Svår fråga det där, men jag tror även att bilderna kanske inte visar hela sanningen. Man kan anta att den mer moderna versionen är en bild på de framgångsrika och aktiva samerna, dvs unga och starka friska människor och visar kanske inte de samer som är fattiga, äldre, sjuka och som kanske utseendemässigt ändå påminner mer om de äldre bilderna.

De äldre bilderna visar på äldre människor, svårt märkta av hårt arbetsliv och fattigdom. Kläderna gör sitt. De flesta av dem ser ut som gamla gummor och gubbar, trots att de kanske bara är 30 år.

Svartvit bild respektive färgbild gör också sitt till.

Men iallafall, givetvis låter det logiskt att det skett en omfattande genetiskt sammanblandning. Samekulturen är mer kultur än ett genetiskt isolerat folk.

I all allmänhet har vi också en helt otrolig förbättring av hälsa och välstånd de sista 100 åren vilket syns på människor från då och nu.

Rent praktiskt sett i världen så försvinner många etniska folkslag och kulturer, det märks inte minst på den kraftiga minskning av antalet levande språk. Världen går med rasande fart mot en blandad värld där egentligen alla är likadana och att skillnaderna mellan kulturerna och även människors utseende utifrån lokalt ursprung försvinner.

Så jag tror detta gäller även samerna.

Jag upplever att samekulturen blivit mycket svagare sista årtiondena än tidigare. Man uttrycker numera samekulturen mest i traditionella sammanhang och inte i vardagslivet.
Senast redigerad av endumbonde 2015-11-30 kl. 10:21.
Citera
2015-11-30, 10:20
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag är sameättling men anser att jag helt enkelt är "svensk". Min mormor var fullblodssame och hon och mamma är båda brunhåriga, brunögda och kan passera som utländska på grund av att de är så pass mörka både i hy, hår och ögonfärg.

Har tänkt på att det samearvet är ovanligt svagt för att vara brunt. Jag är själv blond och blåögd och är så blek att okända människor påpekat för mig att jag verkligen är "ovanligt vit". Jag ser ut som en äkta svennebimbo.

Så ja. Då samerna började skaffa barn med vanliga svenskar så gick det snabbt utför. Idag ser man inte om någon är same men det gjorde man förr.
Senast redigerad av SkepticalHippo 2015-11-30 kl. 11:14.
Citera
2015-11-30, 10:21
Medlem
Citat:

du får förklara dig varför det blir rasistiskt
Citera
2015-11-30, 10:42
Medlem
Nej, jag driver tesen att ett folk i allra högsta grad existerar om det finns en självbild hos de som utgör folket, att de existerar som enhetlig grupp. Så bara det är konsensus bland samer, att de som grupp i stort delar ursprung, etnicitet, kultur och så vidare så accepterar jag deras existens.

Däremot har du rätt i att de rent genetiskt lär ha blandats ut ganska mycket med svenskar. Kan tänka mig att flera av de på den sista bilden har mer svenskt blod än samiskt. Frågan är vad som gör att en 3/4-svensk väljer att identifiera sig som same, och varför andra samer ser honom som same, när han till största delen är svensk.

Samerna borde förresten börja anta icke-svenska efternamn. Som det är nu har ju i princip alla svenska namn(?). Det skulle förmodligen stärka deras nationella identitet.
Citera
2015-11-30, 10:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag är sameättling men anser att jag helt enkelt är "svensk". Min mormor var fullblodssame och hon och mamma är båda brunhåriga, brunögda och kan passera som utländska på grund av att de är så oass mörka bpde i hy, hår och ögonfärg.

Har tänkt på att det samearvet är ovanligt svagt för att vara brunt. Jag är själv blond och blåögd och är så blek att okända människor påpekat för mig att jag verkligen är "ovanligt vit". Jag ser ut som en äkta svennebimbo.

Så ja. Då samerna började skaffa barn med vanliga svenskar så gick det snabbt utför. Idag ser man inte om någon är same men det gjorde man förr.

Fast bruna ögon är ju inte samiskt. Det draget måste ha kommit in i er släkt med någon nybyggare i Norrland, som själv hade t.ex. vallonskt eller zigenarblod. Samer har ljusa ögon, påfallande ofta gröna (särskilt i Piteåtrakten).

Min farmor var för övrigt halvsame. Hon var dotter till en svensk flicka i Kiruna som rymde med en same och fick två barn med honom. Min farmor var kort (c:a 155 cm) men nätt och smal som ung (har sett hennes konfirmationsfoto), senare i livet kort och satt och stadig. Hon hade korpsvart hår, violblå ögon och (som ung) en hy som ros och lilja sades det. Hon hade smalt ansikte (till skillnad från äkta samer) och fina svenska/germanska drag, utom ett drag kring ögonen som var orientaliskt/exotiskt. Karlarna sprang som galna efter henne! :-)

På mig syns det en aning: ögonhålornas form, kindbenens form, att jag har ett större vidvinkelseende än helt renrasiga svenskar. Men det är allt, annars har jag ljusa, svenska färger och drag.
Citera
2015-11-30, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Vad får det att bli rasistiskt?

Därför att man är det man känner sig som. Fråga Romson och Löfven.
Citera
2015-11-30, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroles
du får förklara dig varför det blir rasistiskt

Därför att neka någon en tillhörighet är rasistiskt. Det är rena nyfascismen att tänka så.
Citera
2015-11-30, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Svår fråga det där, men jag tror även att bilderna kanske inte visar hela sanningen.

Precis, kolla detta urval av gamla bilder på samer istället.
http://photos1.blogger.com/blogger/998/2457/1600/lappkata.1.jpg
https://henriksfjall.files.wordpress.com/2013/01/bo-00163-067_1915.jpg
http://inslag.se/storage/samer.jpg?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1253276896337
Citera
2015-11-30, 11:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Därför att man är det man känner sig som. Fråga Romson och Löfven.

Exakt. Gäller det negrer som känner sig som svenskar, så borde det gälla pitebor som känner sig som samer också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in