Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-11-30, 12:33
Medlem
Vill ni se Samernas riktiga ursprung. Titta på Mordvinerna, Vepserna, Mari folket i Ryssland. Åh nej, dem har också blandats ut med vita slaviska ryssar, vikingar & balter.

Låt oss inse fakta. Hela den finsk-ugriska rasen är mer eller mindre utblandad och har tappat sitt riktiga utseende.
Citera
2015-11-30, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leg.Cyniker
2. Hur utblandad kan en etnisk grupp innan den upphör att existera om samma grupp vidhåller traditioner och seder.
Som jag ser det så behöver inte etnisk grupp ha något med genpoolen att göra.
Så om man håller kultur intakt så är mitt svar hur utblandad som helst.
(Sen tror jag det är så att för behålla en minoritetskultur över längre tid i ett annat land så krävs det att man håller sig för sig själva i hyfsad grad. Det är därför vi inte kommer få se några danska,tyska etc enklaver ...)

Citat:
Ursprungligen postat av Leg.Cyniker
3. När man bedömer etnicitet, ska man vara konsekvent eller ska etniska grupper tillåtas att självdefiniera sig? Detta är kan låta som en strikt akademisk fråga men i vissa delar av världen så är etnicitet en grundval för ekonomiskt biostånd, landfrågor etc.
Jag vill ha så få lagar som möjligt grundade på etnicitet.
D v s att ingen som tillhör något annat än svenskarna, judarna, finnar, samer, romer och tornedalsfinnar ska få några särrättigheter i Sverige (eg när det gäller språk). Övriga ska integrera/assimileras sig. Och bara samerna ska ha särrättigheter när det gäller land.
De få särrättigheter som finns tycker jag ska bygga på konsekventa resonemang.

Men när det gäller allt som inte är juridik få får folk självklart definiera sig hur de vill, vi har traditionellt massa olika dubbel ord som finlandssvensk (svensktalande som bor i Finland) och en same vill kalla sig svensksame eller en som jude sig för svenskjude etc så är de upp till dem.
Senast redigerad av balansPrio 2015-11-30 kl. 16:56.
Citera
2015-11-30, 18:46
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Integration och invandring --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto