Citat:
Ursprungligen postat av
SamuraiBenny
Flashbacks mest trollade tråd, faktiskt förvånad att ingen Troll-Nisse dykt upp med AI och försökt hävda att denne hittat denne helige graal utan det är alltid samma tröttsamma "Nääänänä! Min pappas kusin och jag var på landet och såg när det hände 1990... elelr... 1994 menar jag... eller kanske 1991... *Fortsätt så in absurdum*
Citat:
Ursprungligen postat av
PimpleDick
Jo då! Det har dykt upp ett AI-klipp i tråden kommer jag ihåg. Men det var mer än ett år sedan, två år gissar jag på.
Jo, det har cirkulerat ett klipp där någon genererat en AI-röst som låter som Arne:
https://www.tiktok.com/@jetskigrabb1...05423938063648
Det är upplagt på tiktok januari 2024, men jag vet inte om det är ursprungspubliceringen. Det kan ha funnits på andra ställen tidigare.
Det är uppenbart fejk, man hör att det är en genererad röst och inte Arne på riktigt. Dessutom säger han "Kamerunien" och inte "Kamerun", så det var enkelt att avskriva det där.
Hur som helst, numera går det att göra betydligt bättre röster än så. Tids nog dyker det säkert upp ett sådant klipp också, som kan vara svårare att identifiera som AI. Frågan är hur det ska bemötas. Kanske vi helt enkelt får dra en gräns i tiden; klipp som "hittas" från 2025 och framåt måste per automatik underkännas oavsett hur äkta de upplevs? Endast om klippets ursprung kan bevisas ligga före detta år (eller kanske ännu tidigare, det måste vara före förekomsten av röst-AI av hög kvalitet), kan det godtas som bevis på att citatet sagts.
Det innebär i så fall att den där VHS-kassetten på vinden numera tyvärr tappat sitt värde.