Citat:
Ursprungligen postat av
Tintin.i.Kongo
Att de säger sig minnas en bänkbild har ingenting med om citatet bär sig självt eller inte. För det gör det ju bevisligen eftersom den huvudsakliga spridningen (eller all spridning eftersom citatet troligen inte existerar som det rapporterats) skett utan tillhörande bild.
För skojs skull har jag frågat min totalt sport-ointresserade mamma och min ännu mer ointresserade flickvän om de kan något citat av Arne Hegerfors och båda sa direkt avbytarbänken. Och de satt knappast och såg England-Kamerun 1990.
Fast din familj hävdar väl inte att de hört det?
Att det finns mängder av olika vittnesmål brukar användas av de som tror på citatet som ett argument för att det faktiskt sagts. När det istället hävdar jag är ytterligare ett bevis på att det är konstruerat. Det är mer troligt att 100 av 100 minns fel än att 99 av 100 gör det.
Folk minns massa olika roliga citat som sagts live i TV soffor och har i efterhand kopplat samman det med citatet.
Jag minns mängder av gånger jag garvat med gänget framför olika matcher. Men jag minns oftast inte vad kommentarerna sagt.
"Det går 10 Ravelli på en Meola" är ett citat jag minns av Bo Hansson från VM 1994. Men är inte 100 på om jag hört det live eller då en vän berättat det.
Bo Hanssons två minuter långa totalsågning av Ravelli under Kamerunmatchen är förövrigt riktigt rolig. 48:55-
https://footballia.net/matches/cameroon-sweden