Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2005-12-28, 16:50
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peja
Jag uppfattade det som att det finns inga mål, värderingar eller moral utan vi måste skapa det själva. Uppfattade inte att frihet var målet för våra liv utan frihet är vad vi är dömda till, och vi måste inse att vi är totalt fria.

Jag håller med det mesta du skriver, vi är dömda till frihet?
Bara om vi sätter friheten främst, kommer ansvaret som ett tungt paket; men vad jag förstod så måste vi ha friheten som mål, och de allra flesta söker ju frihet, inte ofrihet.
Friheten valens möjligheter ger(en oftast högst personlig, och enormt positiv känsla), balanseras liksom av ansvaret som följer på de val vi gör.
Om vi säger att vi avstår från att välja?
Då har vi gjort ett minst lika medvetet val ändå.
Vi kommer inte ifrån det, och på det sättet kan jag hålla med om att vi är "dömda till frihet", eftersom ingen annan kan bestämma över oss.
Citera
2005-12-30, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Jag håller med det mesta du skriver, vi är dömda till frihet?
Bara om vi sätter friheten främst, kommer ansvaret som ett tungt paket; men vad jag förstod så måste vi ha friheten som mål, och de allra flesta söker ju frihet, inte ofrihet.
Friheten valens möjligheter ger(en oftast högst personlig, och enormt positiv känsla), balanseras liksom av ansvaret som följer på de val vi gör.
Om vi säger att vi avstår från att välja?
Då har vi gjort ett minst lika medvetet val ändå.
Vi kommer inte ifrån det, och på det sättet kan jag hålla med om att vi är "dömda till frihet", eftersom ingen annan kan bestämma över oss.

Visst är vi fria, lika mycket som en boll. Våra föräldrar skapar oss och kastar ut oss åt en riktning men sen studsar vi som vi vill, precis som en boll studsar som den vill.

Det fria valet verkar bara gälla när vi är fullt medvetna. Men vi gör ständigt val i det omedvetna. Som reflexer och rutiner. Varför räknas inte de som fria?

Om all den tankeverksamhet som pågår under vårt medvetande inte räknas som fritt, ja då anser jag att det är inte mycket som är fritt i såfall.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in